איך מתחלקת ירושה

אדם נפטר במפתיע. אותו האיש לא הותיר אחריו צוואה. כיצד יחלקו את הרכוש שלו? חוק הירושה קובע איך מתחלקת ירושה בהיעדר צוואה. חוק הירושה יוצר סדרת כללים לחלוקת הרכוש, בהתאם למצבו המשפחתי של המנוח. הירושה תתחלק בפועל באמצעות צו קיום ירושה שיתקבל מרשם הירושה. המשיכו לקרוא וגלו מהם הכללים לחלוקת רכושה בהיעדר צוואה.

 

צוואות לעומת ירושה על פי דין

חוק הירושה קובע כי זכותו של כל אדם לכתוב צוואה, אשר תקבע כיצד יתחלק רכושו לאחר מותו. הצוואה אמורה לשקף את רצונותיו של הרוכש והחוק מניח כי זכותו של אדם לחלק את רכושו בהתאם לרצונו, גם לאחר מותו. עם זאת, אין כל חובה לכתוב צוואה. אדם רשאי להחליט שהוא אינו מעוניין לכתוב צוואה, או פשוט לא לבצע זאת בפועל.

במקרים בהם אדם נפטר והוא לא הותיר אחריו צוואה, רכושו יתחלק על פי הוראות חוק הירושה, העוסקות בירושה על פי דין. אם כן, ירושה על פי דין תקבע איך מתחלקת ירושה בהיעדר צוואה.

 

איך מתחלקת ירושה על פי דין

אופן חלוקת הירושה תלוי במבנה המשפחתי של המנוח או המנוחה. נציג מספר דוגמאות למבנים של משפחות, המשפיעים על סדר הירושה. מקרים אלו יעניקו סקירה מקיפה וברורה על חלוקת ירושה על פי דין.

 

ירושה לבן זוג ולילדים

אישה נפטרה. היא הותירה אחריה בן זוג ושלושה ילדים. לשם הנוחות, נניח כי אותה אישה הותירה רכוש בשווי 120 אלף שקלים. כמו כן, היה בבעלותה רכב ששימש אותה ואת בעלה. איך מתחלקת ירושתה של המנוחה?

על פי חוק הירושה, ירושת המנוחה תתחלק בהתאם לכללים הבאים הקבועים בסעיף 11 לחוק:

  • כל המיטלטלין ששימשו את בני הזוג יעברו באופן מלא לבן הזוג החי. הרכב המשפחתי נכלל במיטלטלין אלו.
  • שאר הרכוש יתחלק 1/2 לבן הזוג ו-1/2 לילדים
  • כל ילד יקבל חלק שווה לאחיו

 

לפי הוראות אלו, הירושה מתחלקת באופן הבא. בן הזוג יקבל את כל המיטלטלין ששימשו את בני הזוג וכן את הרכב של המנוחה. מתוך 120 אלף השקלים, בן הזוג יקבל 60 אלף שקלים וכל אחד מהילדים יקבל 20 אלף שקלים. כך, מתחלקת ירושה של מנוחה עם משפחה שכזו.

 

נכדים

כעת, נניח כי הבת הגדולה של המנוחה נפטרה לפני מספר שנים. אותה בת הותירה 4 ילדים. במקרה זה, חלקה של הבת יתחלק בין ילדיה. כך, בן הזוג יקבל 60 אלף שקלים, שני הילדים החיים יקבלו 20 אלף שקלים וכל נכד יירש 5,000 שקלים.

 

מי נחשב לבן זוג?

סעיף 11 לחוק הירושה עוסק בחלוקת רכוש בין זוגות נשואים. זוגות נשואים הם זוגות שנשאו בישראל וכן זוגות שנישאו בחו"ל ונישואיהם קיבלו תוקף בישראל. סעיף 55 קובע הוראות זהות עבור בני זוג שאינם נשואים, ובכלל כך ידועים בציבור ובני זוג מאותו המין שאינם נשואים.

 

ירושה להורים

כעת, נניח שהמנוחה הותירה בן זוג והורים אך לא הותירה אחריה ילדים. גם במקרה זה ההורים יקבלו 1/2 מהירושה, כלומר 1/4 לכל הורה ובן הזוג יירש את מחצית העיזבון הנותר. באופן כללי, החוק קובע כי בהיעדר ילדים ובן זוג, הורי המנוח יירשו אותו.

 

ירושה לאחים ולסבים וסבתות

הורי המנוחה נפטרו אף הם, עוד לפני מותה של המנוחה. למנוחה ולבן זוגה אין ילדים אך יש לה שני אחים או סבים וסבתות. חוק הירושה מורה כי במצב שכזה, בן הזוג של המנוחה יקבל 2/3 מהירושה וכן את דירת המגורים כולה. אחי המנוחה יקבלו יחד 1/3 מהירושה כאשר כל אח יירש חלק שווה. התוצאה תהיה שבן הזוג יקבל את המיטלטלין, את כל דירת המגורים וכן 80 אלף שקלים.

כל אחד מהאחים של המנוחה יירש 20 אלף שקלים בעצמו. בהיעדר אחים ובהימצא סבים וסבתות, הסבים והסבתות של המנוחה יתחלקו בשליש הירושה שנותר.

 

ירושה בהיעדר בת זוג

בהיעדר בת זוג, מלוא ירושתו של אדם תתחלק בין ילדיו. במידה שאחד מילדיו נפטר, הנכדים מאותו הילד יירשו במקומו את חלקו. בהיעדר ילדים, הירושה תעבור להורי המנוח. ככל שההורים נפטרו, ילדיהם יירשו תחתם את חלקם. בהיעדר הורים וצאצאיהם, יירשו את המנוח הורי ההורים וצאצאיהם.

 

איך מתחלקת ירושה בפועל

עד כאן, עסקנו בכללים לחלוקת ירושה על פי החוק. אולם כיצד הירושה מתחלקת בפועל, והכסף מגיע אל הרוכשים? התשובה היא שעל היורשים להגיש בקשה לצו קיום ירושה אל רשם הירושה. הרשם יפרסם את צו הירושה ויעניק לבעלי עניין בירושה זמן להתנגד למתן הצו.

בחלוף הזמן המוגדר להתנגדויות, יעניק הרשם ליורשים צו ירושה. הצו יעבור לבנק, לטאבו ולשאר המוסדות המחזיקים ברכוש של המנוח ואלו יעבירו את הרכוש ליורשים על פי הצו. במקרים בהם יתעוררו מחלוקות על הירושה ויוגשו התנגדויות לצו קיום הירושה, ייקבע דיון בבית משפט למשפחה. בית המשפט ידון בזכויות הירושה ויקבע איך מתחלקת הירושה הנדונה.

על בסיס פסיקת בית המשפט יינתן צו קיום ירושה מעודכן. במקרים בהם מעורבים בסכסוך הירושה נכסי נדל"ן, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מקרקעין באשר לדרך הפעולה הנכונה.

 

חלוקת ירושה עם משרד עו"ד אושר אלקיים

קרוב שלכם נפטר? זקוקים לצו קיום ירושה? פנו אלינו במשרד עו"ד אושר אלקיים. עו"ד אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן המתמחה בתחומים אלו וישמח לסייע לכם בחלוקת הירושה שהגיע אליכם.

איך מתחלקת ירושה
איך מתחלקת ירושה
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא איך מתחלקת ירושה

חוק הירושה מציין כי בהיעדר צוואה – חוק הירושה ישמש כברירת מחדל להעברת הנכסים בירושה במות אדם ליורשיו.

צוואה הינה הסדר חוקי בו בוחר האדם כיצד יחולק עזבונו.

אם אדם נפטר ויש לו בן/בת זוג ביום מותו וכן ילדים – עזבונו מתחלק חצי-חצי בין בן הזוג ובין ילדיו. המטלטלין שנמצאים בבית ישארו בידיו של בן הזוג.

אדם שנפטר ואין לו בן זוג אך יש לו ילדים – ילדיו ירשו הכל בחלקים שווים. תשומת לב שקיים הבדל בין פטירה עם בן זוג ובלי בן זוג. במקרה של פטירת אחד הילדים – ילדיו שלו ירשו את חלקו.

במקרים של אדם שנפטר בלי בן זוג ובלי ילדים מי שירשו את עזבונו הם הוריו ואחיו. במקרה בו אין הורים ואחים – העיזבון עובר למעגל נוסף של דודים (אחים ואחיות של סבא וסבתא).

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין