ניהול הון משפחתי

ניהול ההון המשפחתי הינו צעד חיוני ומשמעותי, המאפשר לנו לשלוט בחלוקת הרכוש שלנו בחיינו ולאחר מותנו, למנוע סכסוכים מיותרים וליצור וודאות משפטית. כידוע, "חכם עיניו בראשו". תכנון וניהול מוקדם של חלוקת הרכוש, באופן הצופה סיכונים משפטיים ומונע סכסוכים בין היורשים, יאפשר לכם לנהל ולהוביל לחלוקה הטובה ביותר של הרכוש המשפחתי שלכם. תכנון שכזה יעזור לכל אדם בישראל. באיזה אופן? המשיכו לקרוא וגלו.

 

מה זה ניהול ההון המשפחתי?

ניהול ההון המשפחתי הוא מושג ללא הגדרה פורמלית, ומשרדנו נוהג להגדירו באופן הבא:

"ניהול ההון המשפחתי הוא הליך תכנון מתוך הכנה והכוונה להסדרת הון שקיים אצל דור המתכננ/ים ו/או אצל דור ההמשך, עוד במהלך חייו של המתכנן, באופן שבו בהליך ההעברה הבין דורית במהלך חייו ולאחר מותו ייעשה תוך הקצאת משאבים ונכסים יעילה ככל שניתן, והימנעות מתשלומי מס מיותרים ואיזון בדור ההמשך"

כפי שניתן לראות, משרדנו דוגל במתן הגדרה מדויקת המכלילה את המונח העברה בין דורית כחלק מניהול ותכנון ההון המשפחתי.

אתם מוזמנים לקרוא עוד על תחום ההעברה הבין דורית בקישור הבא:

העברה בין דורית
העברה בין דורית

העברה בין דורית הינו מונח המתאר העברת רכוש על ידי דור שיצר הרבה נכסים לדור ההמשך. במאמר זה נעניק סקירה מקיפה ורחבה של דיני הירושה בישראל,

קרא עוד »

עוד ניתן לראות כי ההון המדובר הוא לא רק אצל דור המתכננים, אלא גם קיים בידיהם של דור ההמשך. הסיבה לכך היא ברורה – לא פעם דור ההמשך קיבל במהלך חייו לא מעט נכסים ו/או מתנות, ועל כן יש לערוך ניהול ותכנון מדוקדק של ההון שייעשה עוד במהלך חייו של המתכנן.

 

איך עושים ניהול ותכנון ההון המשפחתי

ניהול ותכנון ההון המשפחתי אינו עסק פשוט. אנשים עוברים חיים שלמים מבלי לתכנון ו/או לנהל בצורה עם מחשבה – אלא רק פועלים מתוך אינסטינקטים ואמונות.

אופן ההתנהלות הזה אינו עומד במבחן הזמן. על פי רוב המחקרים בתחום ההעברה הבין דורית, ביותר מ-90% מהמקרים הדור השני או השלישי אינו עומד בלחץ/בתנאים/בסטנדרטים של העסק ו/או ההון המשפחתי, ומביא לאובדן כספי רב.

לאור זאת, ניתן לחלק את ניהול ההון המשפחתי ל-3 מישורים עיקריים:

 

1. ניהול ההון המשפחתי במישור המשפטי

ניהול ההון המשפחתי במישור המשפטי משמעותו שימוש בכלים משפטיים שונים המאפשרים את הניהול של ההון באופן מיטבי. כך למשל ניתן למנות כלים כמו צוואה, הסכמי ממון, נאמנות, הקדשים, הסכמי מכר, הקמת חברות ועוד שימוש בכלים משפטיים נוספים בהתאם לצורך. כמובן שהשימוש בכלים אלה מחייב ידע נרחב במספר היבטים שונים, בהם דיני מקרקעין, מיסוי מקרקעין ומיסוי התא המשפחתי, צוואות וירושות ועוד מספר דיציפלינות משפטיות תומכות.

לדוגמה, באחד המקרים בהם טיפלנו, החליטה אם המשפחה על שידרוג חייה ורכישת דירה חדשה במגדל יוקרתי בצפון תל אביב. לשם כך, הוחלט על העברת דירתה שנמצאת בתל אביב לחברת יחיד, תוך שימוש מושכל בהיבטי המס, ובכך נחסך סכום כסף משמעותי במיוחד.

 

2. ניהול ההון המשפחתי במישור העסקי

החלק החשוב ביותר לדעת רבים המישור העסקי – שמטרתו היא שימור העסק/הנכסים בצורה מיטבית בהעברתם לדור ההמשך. לאור זאת יש ליצור מנגנוני ניהול ושימור עסקי ברורים במסגרת תכנון ההון המשפחתי. החל מהכנת אמנה משפחתית, קביעת תקנוני חברה בהתאם להנחיות של דור המתכננים, הקמת נאמנות או חברות בת והתנהלות עסקית אחרת.

לדוגמה, באחד המקרים המעניינים בהם טיפלנו, הוחלט כי לאחר מותו של המתכנן, החברה המשפחתית תתחלק לשדרת ניהול מרכזית בחברת האם בחלוקה שווה בין שני ילדים, כאשר כל אחד מהילדים יקבל סניפים במחזורים שווים ככל שניתן במקומות השונים.

באופן זה, החברה תמשיך להתנהל במסגרת חברת האם, יחד עם חופש התנהלות ברמת הסניפים עצמם.

 

3. ניהול ההון המשפחתי במישור האישי

שני המישורים הראשונים הם מאוד אינטואיטיביים. יש הגיון רב במתן כלים משפטיים ופיננסיים לניהול העסקי, אך לא פעם המישור האישי ינהל או ינחה את שאר המישורים.

כך למשל, לא פעם יש רצון לדאוג לילד אחד יותר מאשר השאר, או שמרגישים מחויבות לדאוג להם. כך גם במקרים בהם יש ילדים להם הוחלט שלא להשאיר דבר או להקטין את חלקם בהון המשפחתי.

לדוגמה, באחד המקרים בהם טיפלנו היה מדובר בזוג הורים אשר נכדם היה על הספקטרום. לאור זאת, הוחלט על הקמת מנגנון נאמנות על ידי ההורים ולאחר מכן על ידי נאמן שיהיה לטובת הילד, באופן שתמיד טובתו תילקח בחשבון, וכי יהיה מספיק כסף מנוהל באופן שלא יחסר לו דבר עד סוף ימי חייו.

 

ניהול ההון המשפחתי – כלים משפטיים

לניהול ההון המשפחתי יש מספר כלים משפטיים אפקטיביים אותם צריכים לקחת בחשבון בעת קביעת העתיד הכלכלי של המשפחה. אין חובה שבכל מקרה נשתמש בכולם – אבל כל אחד מהם אפקטיבי בצורה בלתי רגילה ומהווה הסכמה של כלל בני המשפחה לניהול הליך יעיל.

 

מסמך אמנה משפחתית לניהול ההון המשפחתי

הכלי המשפטי הראשון הינו מסמך שנקרא "אמנה משפחתית". השם מעיד על תוכנו של המסמך – מדובר במסמך שמנוסח על ידי בעלי הון רב, אשר מעוניינים להעביר את העסק שלהם לבני משפחתם ביום מן הימים.

להבדיל מהגיון בסיסי שאנשים עשויים לייחס למונח "אמנה משפחתית" – מדובר בהסכם משפטי מורכב ומחייב המכיל הוראות אופרטיביות על אופן ניהול ההון והעסקים המשפחתיים. באמנה משפחתית נהוג לכתוב את "חזון המשפחה" מעיין אני מאמין לפי המשפחה מתחייבת לפעול בכל פעילותה יחד. יש לקבוע תנאים על אופן ניהול העסק, ניהול סכסוכים ועוד.

 

הסדרי הון במשפחה – הסכמי הלוואה

יש סיבה עיקרית אחת שפונים להליך של ניהול ההון המשפחתי – ניהול הכסף והממון של המשפחה תוך הסתכלות למספר דורות קדימה.

כך למשל – משפחות עתירות ממון צריכות לא פעם לדאוג להגן על ההון שלהם מפני בני משפחה אחרים ו/או מפני בני/בנות זוג המצטרפים למשפחה ועשויים לשנות את המרקם המשפחתי ואת חלוקת ההון.

לאור זאת, במקרים בהם ניתנת הלוואה / מתנה לאחד הילדים, נהוג ואף חובה, לערוך הסכם הלוואה מסודר של שני בני הזוג.

הסיבה לכך היא פשוטה – ללא הסכם הלוואה מתן הכסף יתפרש כמעט בוודאות כמתנה, ואז בן / בת הזוג לא יהיה מחויב להחזיר שכן מתנה כספית הנה בלתי חוזרת.

 

מוזמנים לקרוא עוד על הסכמי הלוואה בתוך המשפחה בקישור הבא:

ניהול ההון המשפחתי – הסכמי ממון

אם לא מדובר במשפחה שמתנהלת כמו בסדרה משחקי הכס – המשפחה תמיד תתרחב על ידי בחירת בן / בת הזוג של הילד. אם גידלתם ילד/ה כראוי – אתם צריכים לתת להם את הקרדיט ולדעת שהם יבחרו את בן הזוג הנכון בשבילו ובשביל המשפחה.

המציאות מראה שלא פעם GOLD DIGGERS מחפשים/מחפשות משפחות בעלות ממון מתוך מטרה וכוונה להיכנס לתוך המשפחה, ולנסות לקבל כמה שיותר לעצמם באופן אישי, ולא פעם תוך הריסת המרקם המשפחתי והעלאת דרישות שיכולות לרסק את המשפחה ואת ההון המשפחתי.

נתון חשוב שצריך להוסיף הוא זה לא סוד שיותר מ-50% מהזוגות במדינת ישראל מוצאים את עצמם מתגרשים תוך פחות מ-5 שנים, והמספר רק עולה עם השנים.

לכן – תכנון ההון המשפחתי צריך להתחשב גם בנושא של הרחבת המשפחה וחיובם של הילדים להחתים את בני הזוג על הסכמי ממון.

בכל משפחה בעלת ממון במדינת ישראל בן / בת הזוג, לרבות צאצאיהם, יהיה הסכם ממון חתום בתחילת הקשר, עוד לפני המגורים המשותפים של בני הזוג. הוא נועד להגן על זכויות בן הזוג ולמנוע סחטנות עתידית של בן/בת הזוג במקרה של פרידה.

לקריאה על הסכם ממון אתם מוזמנים לקרוא את המאמר הבא:

הסכם ממון ידועים בציבור
הסכם ממון ידועים בציבור

הסכם ממון הינו הסכם המאפשר לזוגות להחליט כיצד יחולק הרכוש ביניהם, במקרה של פרידה או מוות של בני הזוג. חוק יחסי ממון, מכוחו נכרת ההסכם, חל

קרא עוד »

 

ניהול ההון המשפחתי בעזרת צוואה

הדעה הרווחת היא שצוואה היא הכלי היחידי ו/או האיכותי ביותר לקביעת ניהול ההון המשפחתי במותו של אדם. לצערנו הרב – המציאות רחוקה מאוד מן המחשבה המוטעית הזו. הצוואה היא הכלי האחרון שבו משתמשים, מעיין המסמר האחרון בארון הקבורה של ניהול ההון המשפחתי, במסגרתו יש לפעול כדי לוודא שניהול ההון המשפחתי יעבוד בדור הבא.

ונסביר – לאחר מותו של אדם, רכושו מתחלק בין יורשיו. למעשה, בשלב הראשון, יבוצע איזון משאבים במסגרתו בת הזוג של המנוח תקבל את חציה ברכוש המשותף. החצי שנותר, הנקרא עזבון, יעבור ליורשים. חוק הירושה קובע כללים סדורים לפיהם יחולק הרכוש לאחר מותו של המוריש.

אולם מה יעשה אדם אשר מעוניין לחלק את הרכוש שלו באופן שונה מזה הקבוע בחוק? נניח כי אדם חפץ להוריש נתח משמעותי יותר מהרכוש שלו לבנו שסעד אותו בשנותיו האחרונות, להפחית מהירושה של הבן העשיר לטובת הבנים האחרים שנתקלים בקשיים כלכליים, או בכלל לתרום חלק מכספו למוסדות ציבוריים.

כיצד ניתן יהיה לגבור על כללי החלוקה הקבועים בחוק הירושה ולתכנן את חלוקת ההון המשפחתי?

הצוואה תאפשר את תכנון של ההון המשפחתי בהתאם לרצונו של המוריש. המוריש יכתוב צוואה בה הוא יפרט מי הם יורשיו וכיצד יחולק העזבון בין היורשים. בעזרת הצוואה, המוריש יוכל ליצור חלוקה הוגנת ויעילה יותר של הרכוש שלו לאחר מותו. תכנון ההון המשפחתי מאפשר לחלק את הרכוש באופן הנכון ביותר בין כל היורשים.

נניח, למשל, כי לאדם יש משק חקלאי גדול ודירת מגורים במרכז. לאותו אדם שני ילדים, אחד עובד בהייטק בתל אביב והשני ממשיך לעסוק בחקלאות. על פי כללי הירושה הרגילים הקבועים בחוק, כל אחד מהילדים יירש חצי מהמשק וחצי דירה. הצוואה תאפשר לאב לחלק את הרכוש באופן נכון והגיוני יותר – את מלוא המשק יירש הבן החקלאי ואת הדירה יירש הבן העובד במרכז.

תכנון ההון המשפחתי מבעוד מועד, בעזרת צוואה, אף עשוי לחסוך סכסוכים משפטיים לאחר מותו של המוריש. בהיעדר צוואה המסדירה באופן מפורט את חלוקת הרכוש, עלולים להתגלע סכסוכים בין היורשים. לא חסרות משפחות שהתפרקו סביב סכסוכי ירושה. צוואה הכתובה בצורה מעולה ומדוקדקת, אשר נערכה בעזרת עו"ד מהתחום, וככל שהיא נוגעת בנדל"ן אף בעזרת עורך דין מקרקעין, תיצור וודאות משפטית ותחסוך סכסוכים שכאלו.

 

תכנון ההון המשפחתי – מצבים מורכבים

חשוב להבין כי הדוגמה שהוצגה לעיל היא פשטנית למדי, המסייעת להבין את הרעיון מאחורי ניהול ההון המשפחתי באמצעות צוואות, אך רחוקה מאוד מהמציאות. בפועל, צוואות יכולות לכלול תרחישים מורכבים למדי ולהתמודד עם סיטואציות משפטיות סבוכות. נכיר בקצרה כלל משפטי חשוב, המעיד במקצת על מורכבות הסוגייה המשפטית ועל הקשיים בתכנון ההון המשפחתי.

 

לסיכום

לסיכום, תכנון ההון המשפחתי הינו הליך משפטי חשוב וחיוני, המאפשר הקצאה יעילה של הרכוש ומונע סכסוכים מיותרים. עם זאת, מדובר בהליך מורכב ויש לתכנן את חלוקת ההון המשפחתי בשום שכל ובזהירות, תוך ליווי משפטי צמוד לכל אורך ההליך.

 

אושר אלקיים משרד עו"ד

מעוניינים לתכנן את חלוקת ההון המשפחתי שלכם, ליצור וודאות משפטית עבור היורשים ולמנוע סכסוכים מיותרים ביניהם? עשו זאת בעזרת עו"ד אושר אלקיים. עורך דין אלקיים הינו משפטן וכלכלן, וותיק ומנוסה, המתמחה בדיני צוואות וירושות ובדיני המקרקעין. הסתייעו בשירותיו המשפטיים ובייעוצו העסקי, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים.

ניהול ההון המשפחתי
ניהול ההון המשפחתי
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא ניהול הון משפחתי

אין הגדרה פורמלית למה זה ניהול ההון המשפחתי. לכן משרדנו נוקט בהגדרה הבאה:

"ניהול ההון המשפחתי הוא הליך תכנון מתוך הכנה והכוונה להסדרת הון שקיים אצל דור המתכננ/ים ו/או אצל דור ההמשך, עוד במהלך חייו של המתכנן, באופן שבו בהליך ההעברה הבין דורית במהלך חייו ולאחר מותו ייעשה תוך הקצאת משאבים ונכסים יעילה ככל שניתן, והימנעות מתשלומי מס מיותרים ואיזון בדור ההמשך"

ניהול ההון המשפחתי כולל מספר כלים משפטיים שנועדו לניהול הון המשפחתי היעיל ביותר בנסיבות העניין. חלק מהשירותים בניהול ההון המשפחתי כולל הכנת אמנה משפחתית, הסכמי הלוואה, הסכם ממון, צוואות ועוד.

בניהול ההון המשפחתי יש 3 היבטים חשובים. 

ההיבט המשפטי – יש להכין את ניהול ההון המשפחתי באמצעות כלים משפטיים מתאימים כדי לצלוח את התכנון

ההיבט העסקי – שמטרתו היא שימור העסק/הנכסים בצורה מיטבית בהעברתם לדור ההמשך

ההיבט האישי – במסגרתו מביאים לידי ביטוי את ההעדפות והדרישות האישיות של דור המתכננים בעת ההעברה הבין דורית, תוך התחשבות בכלל הנסיבות המשפחתיות.

אם אתם עומדים בפני הליך של תכנון ההון המשפחתי – אושר אלקיים משרד עורכי דין ישמח לעמוד לשירותכם! אנחנו ליווינו עסקים ולקוחות רבים בעת תכנון ההון המשפחתי והעברה בין דורית, ונשמח לעשות זאת גם עבורכם. אתם מוזמנים לפנות אלינו ונסייע בשמחה!

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין