הסכם תיווך עסקי

תחום התיווך העסקי קיים מאז ומתמיד, ורלוונטי במיוחד לחברות צעירות ולחברות הזנק, המחפשות משקיעים, לקוחות או מפיצים. כאשר חותמים על הסכם תיווך עסקי עם מתווך, חשוב לעשות זאת בשום שכל ובהקפדה על כל פרטי ההסכם. המשיכו לקרוא וגלו מה חשוב שיהיה בהסכם, מהן חובותיו של המתווך העסקי ומה ההבדל בין מתווך עסקי לבין מתווך נדל"ן.

 

מהו תיווך עסקי?

תיווך עסקי הוא הסכם בין אדם/חברה ובין מתווך (שאינו חייב להיות בעל הסכמת מתווך מקרקעין), במסגרתו מתחייב הלקוח לשלם למתווך תשלום מסוים (באחוזים, בסכום או בצורה אחרת כמו מניות) אם יסייע במציאת לקוחות ללקוח (לרבות לידים, לקוחות משלמים, משקיעים וכו').

כולנו מכירים מתווכים בתחום הנדל"ן. המתווכים משדכים בין מוכרי דירות לבין רוכשי דירות, או בין שוכרים למשכירים וסוגרים עסקאות בתחום. לרוב, שני הצדדים לעסקה ישלמו למתווך עמלה בשיעור של 1 עד 2 אחוזים מהעסקה, בתוספת מע"מ.

עבודתו של מתווך הנדל"ן כפופה לחוק המתווכים במקרקעין – 1996 ועבודתם טעונה רישיון מרשם המקרקעין. רק מי שקיבל רישיון מהרשם רשאי לעסוק בתיווך נדל"ן. מתווך עסקי, לעומת זאת, אינו מתעסק בעולמות הנדל"ן אלא בעולמות העסקיים.

המתווך העסקי משדך בין חברות לבין משקיעים או לקוחות. למשל, פעמים רבות עבודתו של המתווך העסקי בעולמות הסטארט אפ מתמקדת במציאת משקיעים פרטיים (אנג'לים), המבקשות ליצור לעצמן בייס לקוחות משמעותי וכן לגייס משקיעים רבים לחברה.

גם כאן, כמו בתיווך בנדל"ן, המתווך יקבל עמלות תיווך על העסקה. אלא שבתיווך עסקי העמלות המקובלות עשויות להיות גבוהות יותר מעמלות התיווך בנדל"ן, ויש לקחת זאת בחשבון.

בעוד שמתווך בנדל"ן צריך רישיון לעסוק בתחום וכפוף להוראות חוק המתווכים, מתווך עסקי אינו צריך רישיון ואינו כפוף להוראות חוק המתווכים. עם זאת, לאורך השנים פותחו מספר כללים המקובלים בהסכמי תיווך עסקי.

הסכם תיווך עסקי – הסכם FINDER

הסכמי תיווך עסקי, המוכרים בשמם הסכמי "פיינדר", הינם הסכמים בין המתווכים העסקיים לבין החברות עבורן הם מבצעים את התיווך.

ההסכם מסדיר את תנאי ההתקשרות בין החברה לבין המתווך, את העמלות שישולמו ואת תחומי האחריות של המתווך.

להלן נפרט אודות המרכיבים שחשוב שיהיו בכל הסכם פיינדר:

  • הגדרת מטרות המתווך – האם הוא מגייס משקיעים, מוצא לקוחות או מביא מפיצים.
  • הפעולות שעל המתווך לבצע כדי לעמוד במטרות שהוגדרו וגבולות האחריות שלו
  • שיטת התמחור של עבודתו של המתווך (האם מניות? סכום מההשקעה? כולל או לא כולל מע"מ?)
  • משך ההתקשרות בין המתווך לבין החברה – מתי ההסכם פוקע

 

בנוסף, חשוב לציין שהסכם תיווך עסקי הוא לא רק לנושאים מורכבים וגדולים כמו השקעה בסטארט אפים. הסכם תיווך עסקי יכול גם להיות הסכם שמיועד להעברת לקוחות בין אנשים ועסקים, כמו למשל אם תהיה הפניה של אדם אחד שמכיר מישהו שמחפש למכור את הרכב שלו לבין מגרש מכוניות שתמורת התיווך ישלם אחוז מסוים מגובה העסקה.

דוגמה אחרת להסכם תיווך עסקי, עדכנית במיוחד, היא שיטת המכירה של "קופונים" על ידי ידוענים/משפיענים ברשתות החברתיות – הרי המשפיענים משמשים כמתווכים בין קהל העוקבים שלהם – ובין החברה שמוכרת את המוצרים, מהם מקבלים המשפיענים אחוז מסוים מגובה המכירה / עמלה מסוימת מכל מכירה.

 

הגדרת מטרות להסכם תיווך עסקי ועמידה בהן

ראשית, הסכם פיינדר צריך לכלול הגדרת מטרות של הסכם התיווך העסקי. מה הציפיות של החברה מהמתווך, אילו לקוחות היא רוצה שהמתווך יביא לה או באיזה משקיעים היא מעוניינת.

לאחר מכן, ההסכם צריך לפרט כיצד המתווך מתכוון לעמוד במטרות אלו – באילו פעולות הוא ינקוט, לאילו לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים הוא יפנה וכן אילו מאמצים שיבוצעו בפועל יענו על ציפיות החברה.

כך למשל – הסכם פיינדר מסוים יכול לכלול הוראה לפיה כל השקעה של משקיע שניתן על ידי המתווך העסקי יספיק כדי לקבל תשלום. להבדיל, יכול להיות שההסכם יכלול השקעה מעל סכום מסוים לקבלת אחוז מהעסקה, או סגירה תוך זמן מסוים.

 

תמורה מקובלת בהסכם תיווך עסקי

חשוב מאוד להבהיר במדויק כיצד מתומחרת עבודתו של המתווך העסקי – ומה התמורה שהוא מקבל באופן מדויק.

יש, כמובן, לקבוע מהן עמלות התיווך שישולמו עבור כל סכום. לרוב, מקובל לקבוע את העמלה כאחוזים מסך העסקה, לפי שיטת המדרגות. כלומר, עד לסכום מסוים תשולם עמלה של X%, על יתרת הסכום שמעליו ועד לתקרת הסכום הבאה תשולם עמלה של X+Y% וכן הלאה.

מעבר לכך, חשוב להגדיר האם המתווך נהנה מבלעדיות או שהוא מקבל עמלות רק עבור הלקוחות והמשקיעים שהוא הביא בפועל. נניח, למשל, שחתמתם על הסכם גיוס לקוחות מסקטור חדש עם מתווך ויומיים לאחר מכן הגיע לקוח מסקטור זה שלא דרך המתווך.

האם המתווך יקבל עמלה על הלקוח בכל מקרה, כפי שמקובל בתחום הנדל"ן, או שהמתווך יקבל עמלה רק עבור הלקוחות שהוא הביא? חשוב להבהיר נקודות אלו כבר בהסכם התיווך עצמו.

 

תקופת ההתקשרות

לבסוף, חשוב להגדיר מהי תקופת ההתקשרות עם המתווך. קביעת תקופה מוגדרת חשובה במיוחד כאשר המתווך נהנה מבלעדיות. כמו כן, יש להגדיר האם בתוך תקופת הבלעדיות מותר לכם לנהל משא ומתן עם לקוחות ללא עזרת המתווך, או שכל עסקה שראשית המשא ומתן בעניינה הייתה בתקופת הבלעדיות – תחויב בעמלה.

 

סוגים של הסכמי תיווך עסקי או הסכם שיתוף פעולה עסקי

ישנם מספר רב של הסכמי תיווך עסקי, כמו תיווך שמספק השקעה כספית בחברה, מימון לחברה, רכישת מניות בחברה, או רכישת נכס מחברה.

להלן רשימה של מספר הסכמי תיווך עסקי בהם ניתן להשתמש:

  1. הסכם תיווך עסקי להעברת לקוחות: הסכם תיווך עסקי כזה יכול להיות ללקוח בודד אחד או מספר ידוע של לקוחות – במסגרתו יעביר צד אחד לצד אחר פרטים על לקוחות פוטנציאלים, בתחום פעילותו של מקבל המידע.
  2. הסכם שיתוף פעולה עסקי: במסגרתו שני צדדים ישתפו פעולה יחד על מנת לתת את השירות המוצע ללקוח. חלוקת התמורה תיעשה בהסכמה על ידי נקיבת אחוזים מסוימים מהעסקה לכל צד, או תשלום פיקס לאחד הצדדים.
  3. הסכם הפצה עסקי: במסגרתו החברה מעניקה זכות למתווך העסקי להפיץ את מוצריו של החברה, בתמורה לסכום מסוים בעסקה – בדומה לדוגמה שניתנה על המשפיענים לעיל.

 

עריכת הסכם תיווך עסקי

אם כן, הסכם תיווך עסקי או הסכם פיינדר הוא הסכם חשוב שצריך להיערך בדקדוק ובמקצוענות. מכיוון שכך, רצוי בהחלט לנסח את ההסכם בעזרת עורך דין חוזים המתמחה בעולם העסקי ובדיני חוזים, שינסח הסכם טוב והוגן שיבטיח את זכויותיכם. אם אתם זקוקים למידע ו/או להכוונה, ובעיקר לייצוג משפטי – אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לסייע.

 

משרד עו"ד אושר אלקיים

מעוניינים לחתום על הסכם תיווך? רוצים להבטיח את הסכם התיווך הטוב וההוגן ביותר עבורכם? אנו במשרד עו"ד אושר אלקיים נשמח לעמוד לשירותכם. עו"ד אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן, המתמחה בדיני חוזים, מקרקעין ובתחום העסקי. עו"ד אלקיים ושאר צוות המשרד יעמדו לרשותכם ויטפלו בכל הדרוש בהסכם התיווך העסקי שלכם.

הסכם תיווך עסקי
הסכם תיווך עסקי
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא הסכם תיווך עסקי

תיווך עסקי הוא הסכם בין אדם/חברה ובין מתווך (שאינו חייב להיות בעל הסכמת מתווך מקרקעין), במסגרתו מתחייב הלקוח לשלם למתווך תשלום מסוים (באחוזים, בסכום או בצורה אחרת כמו מניות) אם יסייע במציאת לקוחות ללקוח (לרבות לידים, לקוחות משלמים, משקיעים וכו').

מאוד מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דיו שיערוך עבור הצדדים הסכם תיווך שיחלק באופן מדויק את אחריות הצדדים, וכיצד כל צד יהא זכאי לקבל את מבוקשו.

הסכמי תיווך עסקי, המוכרים בשמם הסכמי "פיינדר", הינם הסכמים בין המתווכים העסקיים לבין החברות עבורן הם מבצעים את התיווך.

ישנם מספר רב של הסכמי תיווך עסקי, כמו תיווך שמספק השקעה כספית בחברה, מימון לחברה, רכישת מניות בחברה, או רכישת נכס מחברה.

  1. הסכם תיווך עסקי להעברת לקוחות.
  2. הסכם שיתוף פעולה עסקי
  3. הסכם הפצה עסקי

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין