תביעה נגד מתווך

שילמתם למתווך עמלה למרות שלא הייתם צריכים? גיליתם שהמתווך לא גילה לכם פרטים מהותיים על שהיה עליו לגלות לכם? במקרים אלו ואחרים, תוכלו להגיש תביעה נגד המתווך שלכם. התביעה תהיה לתשלום פיצויים, על פי רוב בסכום דמי התיווך אך לעיתים אף בסכומים משמעותיים יותר. להלן נסקור את הסיבות השונות בגינן ניתן לתבוע את המתווך שלכם.

 

למה להגיש תביעה נגד המתווך?

ניתן להגיש תביעה נגד מתווך כאשר המתווך קיבל עמלת תיווך בגין שירות שביצע שלא כדין או באופן רשלני/זדוני, וכן עבור נזקים שיצר במהלך הזמן בעת שיווק הדירה. בנוסף, ניתן להגיש תביעה במקרה ששילמתם עמלת תיווך בשכירות והמתווך לא היה זכאי לכך.

תפקידו של המתווך הוא לסגור עבורכם את העסקה הטובה ביותר. עליו להגיש לכם את כל הצעות המחיר, לתמחר קונים זה עם זה, לחשוף את הנכס לכמה שיותר רוכשים פוטנציאליים ובסופו של יום – עליו לייצג את האינטרס שלכם בצורה הטובה ביותר.

המתווך נחשב ליד הארוכה שלכם, כלומר לשלוח שלכם שפועל למענכם, ומכיוון שכך טובתכם צריכה לעמוד לנגד עיניו והוא מחויב לפעול בהתאם. במקרים בהם המתווך לא פועל באופן האמור, ניתן ואף רצוי להגיש תביעה נגד המתווך שלכם. אם המתווך לא מילא את חובתו והדבר גרם לכם לנזק, הרי שאם זכאים לפיצויים על הנזק שנגרם לכם.

אם שילמתם למתווך דמי תיווך על העסקה, ובין אם בחרתם לבטל את הסכם התיווך או לאו, הנזק המוחשי שלכם מהעסקה הוא דמי התיווך ששילמתם. ככל שעוד לא שילמתם לו, ההוצאות שהוצאתם לקראת המכירה הן הנזק שלכם.

עילת התביעה נגד המתווך

ישנן מספר רב של עילות תביעה נגד מתווכים, בין היתר: חוסר תום לב במשא ומתן, חוסר הגינות ויושרה, אי גילוי מידע אישי, ניסוח מסמכים משפטיים, גרימת נזק ברשלנות ועילות תביעה נוספות. כפי שאתם וודאי יודעים, תביעות משפטיות דורשות עילה קונקרטית ובכלל זאת גם תביעה נגד מתווך.

בתביעה נגד מתווך, תצטרכו לטעון כי המתווך הפר חובה ספציפית וכי הפרת חובה זו היא שהובילה לנזק. החובה הרלוונטית לתביעות כנגד מתווכים, היא חובתם לפעול בהגינות ובזהירות בעסקה, לפי סעיף 8 לחוק המתווכים – 1996. אם המתווך לא יפעל כך הוא יפר את חובתו וככל שההפרה תגרום לכם לנזק, אתם תהיו זכאים לפיצויים.

בנוסף, חוזה תיווך הוא חוזה לכל דבר ועניין ולפי סעיפים 12 ו-39 לחוק החוזים, כריתתו וקיומו כפופים לחובת תום הלב.  אם המתווך לא נהג בתום לב במשא ומתן לכריתת החוזה או בקיום החוזה עצמו, ניתן יהיה להגיש תביעה נגד המתווך. כעת, נכיר את המקרים השונים בהם מתווכים נוהגים שלא בתום לב.

מדובר ברשימה שפותחה בפסיקות בית המשפט לפי מקרים שהגיעו לפתחם, אך כמובן שייתכנו מקרים אחרים שייחשבו להפרת תום לב והפרת חובת ההגינות ואינם יימנו ברשימה להלן.

 

הפרת חובת ההגינות וחובת תום הלב

הפסיקה הכירה בכל אחת מההתנהגויות הבאות כהתנהגות שהפרה את חובת תום הלב או את חובת ההגינות בהן חב המתווך כלפי לקוחותיו:

  1. מתווך שלא העביר הצעות מחיר למוכר
    • המתווך חשב שהוא יוכל לקבל הצעה גבוהה יותר ולכן לא העביר הצעה למוכר שהוא דווקא היה שמח בה. בעשותו כן המוכר הפסיד קונה איכותי, ונאלץ למכור בהמשך במחיר נמוך יותר.
  2. מתווך שהסתיר מהמוכר או מהרוכש מידע מהותי על העסקה
    • המתווך המייצג את הרוכש ידע כי יש בדירה חריגות בנייה ולא דיווח זאת
  3. מתווך שמשכנע את המוכר להוריד מחיר שלא בתום לב
    • המתווך משכנע את המוכר להוזיל את המחיר אל מתחת למחיר השוק ואז מוכר את הדירה לקרוב שלו
  4. מתווך המתנה את שירותיו בדמי תיווך גבוהים במיוחד
    • נדרשות נסיבות קיצוניות יחסית כדי שיוכר כמקרה המפר את חובות תום הלב וההגינות

 

כל אחד מהמקרים הללו ומהמקרים הדומים להם בנסיבותיהם, ייחשב למקרה בו הופרו חובות תום הלב וההגינות מצד המתווך. לאור זאת, הלקוח יוכל להגיש תביעה נגד המתווך.

 

מתווך המנסח מסמכים משפטיים

אחד מהאיסורים הבולטים ביותר על מתווך בהתאם לסעיף 12 לחוק המתווכים הוא ניסוח מסמכים משפטיים. מתווך אשר מנסח ו/או מנסה לנסח מסמכים בעלי אופן משפטי מאבד את זכאותו לדמי תיווך אף אם היה הגורם היעיל בעסקה. כאשר מתווך מנסה להגדיל את עצמו ולהראות ידע זה בסדר.

אבל מתווך לא היה ולא יהיה לעולם תחליף לעורך דין. ישנן עשרות סיבות לכך, והעיקרית שבהם היא לעניין ההכשרה. מתווך צריך לעבור מבחן אחד בלבד, אשר ניתן ללמוד אליו מספר ימים או שבועות וזהו. לאחר מכן אתה מתווך לשאר ימי חייך.

עורך דין צריך ללמוד תואר ראשון, לסיים אותו בהצלחה, לעשות התמחות של שנה וחצי, לעבור מבחן הסמכה בעל אחוזי מעבר נמוכים, ולאחר מכן הוא מקבל רישיון. גם לאחריו, מרבית עורכי הדין נשארים מספר שנים שכירים על מנת לצבור ניסיון.

לכן, למתווך אסור "להתחזות" לעורך דין, או לסייע במסמכים משפטיים, כי ההשלכות יכולות להיות הרסניות. במקרה בו ינסח מסמכים משפטיים, לרבות זכרון דברים, הסכם מכר, מסמך התחייבות או כל מסמך אחר – המתווך לא יהא זכאי לכל עמלת תיווך בגין פעולות – אף אם היה הגורם היעיל בעסקה.

 

הפרת חוזה תיווך

עילה נוספת להגשת תביעה נגד מתווך, היא עילת הפרת החוזה. הסכם בלעדיות בתיווך, מחייב את המתווך לנקוט בפעולות תיווך קבועות דוגמת פרסום בעיתונות, בדיגיטל ובשלטים של הנכס וכן הזמנת מתווכים ורוכשים פוטנציאליים אל הנכס. מתווך שלא עמד בחובות אלו ייחשב למי שהפר את התחייבויותיו החוזיות. במקרים אלו, הלקוח יוכל לתבוע מהמתווך, בעזרת עורך דין מקרקעין, את הנזק שנגרם לו.

 

תביעה נגד מתווך – כמה עולה?

שכר הטרחה בהגשת תביעה נגד מתווך נע בין מאות שקלים בודדים להכנת כתב תביעה קטן, ומאות אלפי שקלים בעסקאות ענק, וזאת בהתאם למורכבות התיק וניסיונו של עורך הדין. לקוח המגיש תביעה נגד מתווך, יתבע פיצויים בשווי הנזק שהמתווך גרם לו.

אם הנזק שנגרם הוא מכירת הדירה במחיר הנמוך ממחיר השוק, למשל, המתווך יוכל לתבוע פיצויי התאמת שווי, כלומר פיצויים בשווי הפער שבין מחיר המכירה לבין מחיר השוק. במקרים אחרים, ניתן יהיה לתבוע פיצויי הסתמכות בשווי דמי התיווך. כל מקרה – והנזק שנגרם בו.

 

תביעה נגד מתווך – משרד עו"ד אושר אלקיים

המתווך שלכם גרם לכם לנזק? מעוניינים להגיש תביעה נגד המתווך שלכם? פנו אלינו במשרד עו"ד אושר אלקיים. עו"ד אושר אלקיים הינו כלכלן ומשפטן המתמחה בדיני מקרקעין בכלל ובדיני תיווך בפרט. עו"ד אלקיים ושאר צוות המשרד יעמדו לימינכם בתביעה שלכם וידאגו לייצג את האינטרס שלכם על הצד הטוב ביותר בהליך.

תביעה נגד מתווך
תביעה נגד מתווך
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא תביעה נגד מתווך

ניתן להגיש תביעה נגד מתווך כאשר המתווך קיבל עמלת תיווך בגין שירות שביצע שלא כדין או באופן רשלני/זדוני, וכן עבור נזקים שיצר במהלך הזמן בעת שיווק הדירה. בנוסף, ניתן להגיש תביעה במקרה ששילמתם עמלת תיווך בשכירות והמתווך לא היה זכאי לכך.

אחד מהאיסורים הבולטים ביותר על מתווך בהתאם לסעיף 12 לחוק המתווכים הוא ניסוח מסמכים משפטיים. מתווך אשר מנסח ו/או מנסה לנסח מסמכים בעלי אופן משפטי מאבד את זכאותו לדמי תיווך אף אם היה הגורם היעיל בעסקה.

שכר הטרחה בהגשת תביעה נגד מתווך נע בין מאות שקלים בודדים להכנת כתב תביעה קטן, ומאות אלפי שקלים בעסקאות ענק, וזאת בהתאם למורכבות התיק וניסיונו של עורך הדין.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין