קנייה מכונס נכסים

מעוניינים לקנות דירה מתחת למחיר השוק? גמישים לגבי מיקום הדירה ומאפייניה? קנייה מכונס נכסים יכולה להתאים לכם ככפפה ליד. עם זאת, רכישה מכונס נכסים דורשת זהירות יתירה וליווי משפטי צמוד. מתי דירה נמכרת על ידי כונס נכסים? מה היתרונות של רכישת דירה מכונס נכסים? אילו סכנות טמונות ברכישה שכזו? המשיכו לקרוא וגלו.

 

מהו הליך כינוס נכסים?

הליך כינוס נכסים הוא הליך שמתבצע על ידי בעלי זכויות במקרקעין או על ידי הנושים שלהם, לצורך מכירת הנכסים לצדדים שלישיים.

ככלל, דירות נמכרות על ידי כונס נכסים כאשר הדירה צריכה להימכר, אך הבעלים אינם מעוניינים במכירה זו. להלן נציג מספר תרחישים אשר יובילו, בסופו של דבר, למכירת נכס על ידי כונס נכסים:

  1. הליך פירוק שיתוף של נכס שהתקבל בירושה וחולק בין יורשים רבים: ההליך השכיח ביותר הוא הליך של פירוק שיתוף במקרקעין. נניח כי אדם נפטר והוריש דירה אחת לילדיו. לאותו אדם 4 ילדים, אולם אחד מילידיו נפטר אף הוא, כך ש-4 הנכדים של המנוח יורשים את חלקו של אביהם בדירת הסב המנוח. במקרה שכזה, אשר אינו נדיר במיוחד, 7 יורשים אמורים לרשת דירה אחת. מצב כזה בו 7 יורשים אמורים לרשת דירה אחת עלול לגרור סכסוכים עיקשים וחוסר הסכמות בין היורשים. לא אחת, הפתרון היחיד יהיה פנייה לבית המשפט, אשר ימנה כונס נכסים לנכס. כונס הנכסים יהיה אחראי, מטעם בית המשפט, על מכירת הדירה וכספי התמורה שיתקבלו מהמכירה יתחלקו בין היורשים.
  2. מכירת נכס אגב גירושין: בני זוג מתגרשים ולא מצליחים להגיע להסכמות באשר לדירת המגורים שלהם, חלוקתה ואופן מכירתה. גם במצב שכזה בית המשפט יוכל, אם יראה לנכון, למנות כונס נכסים שימכור את הנכס והצדדים יתחלקו בכספי המכירה.
  3. אי עמידה בתשלומי משכנתא: אדם נטל משכנתא מהבנק ולא עומד בתשלומים. לבנק תעמוד הזכות למכור את הנכס דרך הוצאה לפועל. לעיתים, רשם ההוצאה לפועל יחליט למנות כונס נכסים שיהיה אמון על מכירת הדירה. באותם מקרים, הדירה תימכר על ידי כונס נכסים ולכם תהיה הזדמנות לקנות דירה מכונס נכסים.
  4. פשיטת רגל: אדם אשר פושט את רגלו או חברה שמגיעה לפירוק ויש ברשותה מקרקעין – התוצאה היא מכירה בכינוס נכסים. בית המשפט יכול למנות כונס נכסים שימכור את נכסי הדירה ובכלל כך את המקרקעין שבבעלותה. לכם, תיווצר כמובן הזדמנות לקנייה מכונס נכסים.

 

הליך קנייה מכונס נכסים

הבנו באילו מצבים נכס יימכר על ידי כונס נכסים, ולכם תיווצר הזדמנות לקנייה מכונס נכסים. כעת, נעמיק בהליך הקנייה עצמו. הליך מכירת נכסים על ידי כונס נכסים נערך לרוב באמצעות על ידי עורך דין התמחרות, כאשר כונס הנכסים יקבל תחילה את אישור בית המשפט למכירת ופרסום הנכס.

הפרסום יתבצע בעיתונים ובכל מקום אחר שכונס הנכסים יראה לנכון. כיום, קיימים אף אתרים המרכזים נכסים הנמכרים על ידי כונסי נכסים. לאחר פרסום הנכס, הכונס יאפשר לציבור להציע הצעות לקנייה מכונס נכסים. המתעניינים בנכס יציעו לכונס הנכסים הצעות לרכישה. בשלב זה, לכונס הנכסים תינתן חירות מסוימת באשר להמשך הליך המכירה. לעיתים, כונס הנכסים יזמן את המציעים הגבוהים להתמחרות פיזית בשיטת מכירה פומבית, בה יציעו המציעים הצעות נוספות, והגבוהה ביותר תיבחר.

על כל פנים, בסופו של הליך ההתמחרות, יבחר כונס הנכסים את ההצעה המנצחת. המציע יזכה לרכוש את הנכס, בהתאם לתנאי המכרז שהפעיל הכונס. יש לדעת כי כבר בשלב הגשת ההצעות, ידרוש הכונס מהמציעים להפקיד ערבויות להצעה שלהם. זאת, כדי למנוע מצב בו מציע זוכה במכרז ובשלב מתקדם חוזר בו מהצעתו. על פי רוב, גובה הערבויות יהיה עד 5% עד 10% מההצעה שהוצעה.

 

יתרונות וחסרונות הרכישה מכונס נכסים

לקנייה מכונס נכסים יתרון אחד משמעותי – פוטנציאל לרכוש נכס במחיר נמוך ממחיר השוק. כונס נכסים ימהר למכור את הנכס. לא יהיה לו אורך רוח להשתהות עם מכירת הנכס. הכונס ימכור את הנכס למציע ההצעה המשתלמת ביותר, אף אם זו לא תגלם את שווי השוק של הנכס במלואו.

על כן, קנייה מכונס נכסים יוצרת הזדמנות לרכישת נכס במחיר נמוך ממחיר השוק. עם זאת, צריך לסייג יתרון זה בשני סייגים משמעותיים. הראשון הוא שחוזה הרכישה של הנכס מכונס הנכסים צריך לקבל אישור מהרשם או מבית המשפט. זאת, במטרה לוודא שהנכס לא נמכר במחיר נמוך מידי ממחיר השוק, מה שיפגע בבעליו בצורה לא מידתית.

מכירה במחיר של 10-15% מתחת למחיר השוק תיחשב, ככלל, לסבירה, אך מכירה במחיר נמוך יותר עלולה להיפסל על ידי בית המשפט. מעבר לכך, באזורי הביקוש, צפויים להיות מציעים רבים לכל דירה שתימכר על ידי הכונס. התמחרות בין מציעים רבים, חלקם מבוססים במיוחד, תקפיץ את גובה ההצעות ותביא אותם קרוב מאוד למחיר השוק, לעיתים למחיר השוק ממש ובמקרים מסוימים אף למחיר הגבוה ממחיר השוק.

על כן, עיקר היתרון של קנייה מכונס נכסים בא לידי ביטוי דווקא באזורים עם ביקוש פחות גבוה, שם צפויות להיות הצעות מעטות יחסית לרכישה. חסרון משמעותי של רכישה מכונס הוא הסיכון המשפטי ברכישה זו. הדירה אמנם נמכרת נקייה מכל שיעבוד, אך הכונס לא אחראי על חריגה מזכויות הבנייה, פלישה של אחרים לשטח, איכות וטיב הבנייה וכן הלאה.

על כן, בכל קנייה מכונס, תידרשו לאחריות מוגברת ולליווי משפטי צמוד והדוק של עורך דין מקרקעין. אחרת, הרכישה מהכונס עלולה להפוך ממציאה, לעול.

 

קנייה מכונס נכסים – עורך דין אושר אלקיים

מתעניינים ברכישת נדל"ן? חושבים על קנייה של נכס מכונס נכסים? עשו זאת באחריות ובמקצועיות עם עורך דין אושר אלקיים. עורך דין אושר אלקיים הוא משפטן וכלכלן, בעל ניסיון רב שנים בתחום המקרקעין. קבעו פגישת ייעוץ ראשונית במשרדו של עו"ד אלקיים, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחותיו המרוצים.

קנייה מכונס נכסים
קנייה מכונס נכסים
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא קנייה מכונס נכסים

הליך כינוס נכסים הוא הליך משפטי במסגרתו נכסים נמכרים על ידי עורך הדין מטעם בעלי המקרקעין או הנושים שלהם כדי למכור את הדירה למרבה במחיר.

ישנם מספר מקרים ברורים בהם ניתן לרכוש דירה מכונס נכסים – פירוק שיתוף במקרקעין, מכירה אגב גירושין, ובעיה כלכלית חמורה כדוגמת אי תשלום משכנתא או פשיטת רגל.

מכירת נכסים בהליך התמחרות יכולה להביא לשתי תוצאות הפוכות – במקרים רבים היא מביאה למכירת הדירה מעל מחיר השוק, וזאת בעיקר במקומות הביקוש. במקרים אחרים, זה עשוי להוביל להנחה של עד 25% מתחת למחיר שוק. 

בין אם אתם קונים או מוכרים נכס בהליך כינוס נכסים – עליכם להיות מיוצגים על ידי עורך דין מומחה לכינוס נכסים. במקרים אלה, רצוי לפנות למשרדנו, אושר אלקיים משרד עורכי דין, ואנו נשמח לייצג ולבחון עבורכם את העסקה לשביעות רצונכם.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין