מה ההבדל בין דירה בהנחה למחיר למשתכן

כבר שנים שאנחנו שומעים סביבנו מושגים שונים הקשורים לדיור מוזל – מחיר למשתכן, מחיר מטרה, מחיר מופחת, מחיר למשתפר וכמובן דירה בהנחה. במאמר זה נעשה לכם סדר במושגים השונים, נבין למה מתכוונים כשמדברים על כל מושג וכן מה הם ההבדלים בין המושגים השונים.

 

מחיר מטרה ומחיר מופחת

מאז שנפתח פרויקט מחיר למשתכן ועד היום, שיווק משרד הבינוי והשיכון מספר פרויקטים נוספים. הפרויקטים נבדלים זה מזה בשיטת המכרז, באופן שיווק הקרקעות ובשיעור ההנחה ממנה נהנים הזוכים בפרויקט. עם זאת, עד היום משווקים פרויקטים בשיטת מחיר למשתכן, לצד מחיר מטרה ומחיר מופחת. אולם בסופו של דבר, עיקר הפרויקטים של מחיר למשתכן שעוד צפויים להיפתח הם פרויקטים ששווקו לקבלנים לפני שנים וטרם הוצעו למכירה לציבור.

 

מחיר למשתכן – מה ההבדל מדירה בהנחה?

מחיר למשתכן הינו אחד מהפרויקטים המשווקים תחת תוכנית דירה בהנחה. פרויקט זה היה פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון, במאבקו במחירי הדיור בארץ. במסגרת הפרויקט, מנהל מקרקעי ישראל מוציא מכרז לקבלנים המעוניינים לרכוש את הקרקע. הזוכה במכרז הוא הקבלן העומד בכל הקריטריונים שהוצבו ומתחייב למכור את הדירות לקונים במחיר הנמוך ביותר.

במסגרת המכרז, כל קבלן מציע מחיר למטר שישלם כל קונה. הקבלן שיציע את המחיר הנמוך ביותר הוא זה שיזכה במכרז. נניח, למשל, שהמנהל משווק קרקעות בעיר נתיבות. 10 קבלנים מגישים הצעות, בטווח מחירים של 6,500 עד 8,000 שקלים למטר. הקבלן שהציע למכור את הדירות במחיר של 6,500 שקלים למטר הוא זה שיזכה במכרז ועליו למכור את הדירות לקונים הזוכים בהגרלות במחיר זה.

 

מחיר למשתכן – יתרונות וחסרונות

לרכישת דירות במסגרת מחיר למשתכן יתרונות וחסרונות. היתרון המובהק של התוכנית הוא המחיר הזול יחסית של הדירה. כמו כן, הבנק מעניק מימון של 75% ממלוא שוויה של הדירה, כך שהרוכשים יוכלו להסתפק בהון ראשוני של כ-10% בלבד. מנגד, פרויקטים רבים סובלים מאיכות בנייה ירודה יחסית. מלבד זאת, לא ניתן למכור את הדירות במשך 5 שנים מטופס 4, אלא אם קיבלתם את אישורה של ועדת חריגים.

לבסוף, לעיתים הפרויקט משווק עוד לפני שהתקבלו בכלל היתרים לבנייה כך שעוברות שנים רבות עד לקבלת הדירה בפועל, שנים בהן תשלמו ריביות והצמדות. לאור זאת, כלל לא בטוח שכדאי לקפוץ על כל דירה בפרויקט. מומלץ להתייעץ עם עו"ד מקרקעין לפני הרכישה ולוודא כי היא אכן משתלמת.

 

דירה בהנחה – מה זה אומר?

משרד הבינוי והשיכון מקדם מזה תקופה תוכניות לדיור בהנחה עבור אוכלוסיות היעד. מטרת התוכניות לאפשר לזוגות לרכוש דירות גם בשוק הנדל"ן הישראלי, אשר המחירים בו משתוללים מאז 2008. כמו כן, מקדמי התוכנית סבורים כי הצלחתה תצנן את צד הביקוש לדיור ותוביל לירידות מחירים כלליות. ראשיתן של תוכניות הדיור של משרד הבינוי והשיכון עוד בשנות ה-90.

בשנים אלו, שווקו דירות במכרזים עבור משפחות ברוכות ילדים, יוצאי צבא וכדומה. בהקצאת הזכאויות היה מימד פוליטי יחסית, שנועד להקצות את הדירות לחרדים, ליהודים וכדומה. עם זאת, מזה כעשור התוכניות מכוונות סיוע לזוגות צעירים שטרם רכשו נדל"ן ועוד אין דירות בבעלותם.

מכיוון שכך, הקריטריונים המשמעותיים לזכאות עבור תוכנית דירה בהנחה הם היעדר דירה בבעלות מבקש הזכאות והיות המבקש זוג צעיר, הורה יחידני או רווק מבוגר יחסית. תחת תוכנית דירה בהנחה, משווק המשרד פרויקטים ייעודיים במסגרתם הוא משווק קרקעות לקבלנים והדירות שייבנו על קרקעות אלו יימכרו בהנחה לרוכשי הדירות.

הזכאים לרכוש את הדירות ייבחרו בהגרלה, מקרב הזכאים להשתתפות בתוכניות דירה בהנחה. מי שייבחרו בהגרלה יוכלו לקנות את הדירה במחיר המוזל וליהנות מתוכנית דירה בהנחה. כמו כן, נתון מרכזי בתוכנית זו היא שההנחה תהיה בסך של 20% ממחיר השוק של דירה, או 300,000 ₪ לכל היותר! כלומר – לא עוד זכייה בבוננזה של דירה בראשון לציון או מודיעין ב-1,500,000 ₪ הנחה.

 

דירה להשכיר

פרויקט נוסף במסגרת תוכנית דירה בהנחה, הוא פרויקט דירה להשכיר. במסגרתו, מוצע לזכאים לשכור דירות ל-10 שנים במחיר הנמוך ב-20% ממחיר השוק, נקבע על פי הערכת שמאי ומוצמד למדד. רבים רואים בפרויקט זה בשורה של ממש שיכולה לשנות את השוק, בעוד שאחרים סקפטיים לגבי יעילותו וכדאיותו. על כל פנים, הפרויקט לא צובר תאוצה כמצופה ומספר הדירות ששווקו במסגרתו, עודנו נמוך.

 

ההבדל בין דירה בהנחה למחיר למשתכן – תוכנית ופרויקט

מה ההבדל בין דירה בהנחה למחיר למשתכן? ההבדל, אם כן, פשוט. דירה בהנחה זו תוכנית העל של משרד הבינוי והשיכון לרכישת דירות במחיר מופחת. מחיר למשתכן הינו אחד הפרויקטים לשיווק דירות מוזלות אלו, במסגרת תוכנית העל של דירה בהנחה.

 

משרד עו"ד אושר אלקיים

רוצים להירשם לדירה בהנחה? מתלבטים אם לממש זכיה במחיר למשתכן? פנו אלינו במשרד עו"ד אושר אלקיים. אצלנו תקבלו ייעוץ משפטי ועסקי ברמה הגבוה ביותר, שיסייע לכם להחליט האם לממש זכיה, מה לעשות עם דירה שזכיתם בה וכיצד להפיק ממנה את המירב. צרו קשר והתחילו להרוויח.

מה ההבדל בין דירה בהנחה למחיר למשתכן
מה ההבדל בין דירה בהנחה למחיר למשתכן
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא מה ההבדל בין דירה בהנחה למחיר למשתכן

במחיר למשתכן המחיר לדירה היה קבוע ונקבע על פי המחיר הנמוך ביותר לזכאי. בדירה בהנחה, נקבעה נוסחה של הנחה של 20% ממחיר הדירה או 300,000 לכל היותר ממחיר הדירה.

מדובר בתוכניות היסטוריות שהכינו את הקרקע לתוכנית הדגל של מחיר למשתכן. במסגרת תוכניות אלה שווקו אלפי דירות בודדים – במחיר מופחת וידוע מראש שנקבע בתנאי המכר.

תוכנית נוספת היא תוכנית של דירה להשכיר – במסגרתה זכאים יוכלו לשכור דירה לתקופה של 10 שנים במחיר נמוך ממחיר השוק, בתנאים קבועים ועלייה הצמודה למדד.

משרדנו ליווה מאות זוכים של הפרויקטים השונים של משרד הבינוי והשיכון בגלגוליו השונים. אם אתם זקוקים להתייעצות – אנו נשמח לעמוד לשירותכם.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין