ביטול מס שבח לינארי (2024)

אם יש בבעלותכם יותר מדירה אחת יהיה עליכם לשלם מס שבח בעת מכירת הדירה הראשונה מבין השניים. החל משנת 2014 התקבלה החלטה על ידי מדינת ישראל לפיה יהיה פטור בגין התקופה שעד לשנת 2014, כך שמעשית ומשפטית ישולם הרבה פחות מס שבח. כיום מדינת ישראל רוצה לשנות את המצב הזה – ומי שמוכר דירה צריך לקבל החלטה – ומהר!

 

מהו מה שבח לינארי מוטב?

מס שבח הוא כאמור מס שמשולם על ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה של נכס מקרקעין ("הרווח"). ההגיון הבסיסי של מס השבח הוא שהמדינה צריכה לקבל חלק מהרווח שנוצר, בדומה למס הכנסה ומיסים אחרים, וזאת לצרכיה הציבוריים וקידום מטרות חברתיות.

בעבר (לפני שנת 2014) היה קיים פטור ממס שבח לדירה אחת ל-4 שנים. זהו פטור היסטורי ממס שבח שעשה חסד עם אנשים עשירים שתכננו את מכירת הדירות בצורה חכמה ויעילה יותר מהאדם הפשוט, ובכך התחמקו ממס שבח של מיליונים.

בשנת 2014 כאמור נחקק תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין, שביטל את הפטור של מכירת דירה אחת ל-4 שנים, והשאיר את האפשרות לקבלת מס לינארי מוטב (כלומר שמיטיב עם הנישום), ולמחוק את תקופת השבח שקדמה לשנת 2014 וקבע את התאריך של 01.01.2014 כ"יום המעבר", לעניין מס שבח:

וכך נקבע בסעיף 48א(ב2)(1) לחוק מיסוי מקרקעין:

            (ב2) (1)   על אף האמור בסעיף קטן (ב)(1), במכירת דירת מגורים מזכה שיום רכישתה היה לפני יום המעבר, יחויב השבח הריאלי בהתאם להוראות אלה:

(א)   השבח הריאלי עד יום המעבר יהיה פטור ממס;

(ב)   על יתרת השבח הריאלי לאחר יום המעבר יחול מס בשיעור הקבוע בסעיף קטן (ב)(1);

(2)   הוראות סעיף קטן (ב)(2) יחולו, בשינויים המחויבים, על חיוב במס של יחיד לפי סעיף קטן זה.

 

כלומר, מי שקנה דירה לפני יום המעבר, מקבל פטור עבור התקופה שלפני יום המעבר. דבר זה מיטיב עם אנשים שקנו דירה לפני שנים רבות מאוד, ומאפשר למעשה פטור ממס שבח עבור תקופה ארוכה של החזקה.

וכמשרד עורכי דין שעוסק במס שבח לדירה שנייה אנו מדגישים –  חישוב מס לינארי מוטב זו הטבה משמעותית ומעולה לאנשים שרכשו או קיבלו דירה בירושה – וחוסכת מאות אלפי ואפילו מיליוני שקלים בחישוב מס שבח!

וכפי שנציין בהמשך – המחוקק מבקש לבטל את פטור זה באופן שירע משמעותית את זכויותיהם של נישומים רבים ויסגור הטבת מס שתכניס הרבה מאוד כסף ממס שבח למדינה – מכיסם של התושבים!

 

חישוב מס שבח לינארי מוטב – דוגמה מספרית

נניח שאדם וחווה רכשו דירת מגורים בשנת 1981 מקבלן בשכונת "גן עדן" בשווי של 1,000,000 ₪. הם מתגוררים בדירה מאז ומעולם. עם השנים אדם וחווה הקימו את עסק לממכר תפוחים בשם "עץ הדעת" והרוויחו לא מעט כסף, שאיפשר להם לקנות עוד כמה דירות. בשנת 2024 החליטו בני הזוג למכור את הדירה שלהם בפרויקט גן העדן. המחיר של הדירה ביום 01.01.2024 הוא 6,000,000 ₪.

הם חתמו על הסכם מכר ביום 01.01.2024, בטרם ביטול חישוב המס הליניארי המוטב, ובכך היה זכאים לפטור ממס שבח בין התקופה שמיום 01.01.1981 ועד ליום המעבר – 01.01.2014 (33 שנים של פטור מעשי ממס שבח). בגין התקופה שלאחר יום המעבר (10 שנים), יצטרכו אדם וחווה לשלם מס שבח בגובה 25% בגין השבח שנוצר. כלומר, בחישוב מתמטי פשוט (חסכנו מכם הסברים נוספים ומורכבות) – יש 5,000,000 ₪ מס שבח. יש פטור בגין 33/43 שנים (כלומר סה"כ 43 שנים, מתוכן 33 שנים פטורות), ויש חיוב בגין 10/43 שנים – מה שאומר שאפקטיבית מס השבח לא יהיה 25%, אלא בסביבות 5%! מהשבח שנוצר.

ביטול מס שבח לינארי (2024)
ביטול מס שבח לינארי (2024)

 

כלומר – מס השבח שישולם הוא נמוך מאוד – וזאת עוד בטרם ביצוע ניכויים ותחשיבים נוספים! והנה הדוגמה מתוך חישוב שומה עצמית באתר רשום המיסים:

ביטול מס שבח לינארי (2024)

 

עתה נשאלת השאלה – כמה ישלמו אם יבטלו את מס השבח הלינארי? התשובה לא קלה לעיכול וקשה על הכיס!

ללא חישוב מס לינארי מוטב חדש – מס השבח שישלמו אדם וחווה יעמוד על יותר מ-1,500,000 ₪!!!!

 להלן הדוגמה מאתר רשום המיסים:

ביטול מס שבח לינארי (2024)

 

כלומר, אם בני הזוג מוכרים את דירתם לאחר ביטול חישוב מס השבח הליניארי המוטב, הם ישלמו תוספת של 1,250,000 ₪ לקופת המדינה! הדבר מקבל משנה תוקף במקרים חזק במיוחד בדירות ירושה – שם הדירות נרכשו אף לפני שנת 1981, וביטול מס השבח יהיה הרסני לנישומים באופן שיסכל כדאיות כלכלית למכירה. כלומר – אדם וחווה צריכים להזדרז ולצאת מגן עדן – אם ימכרו את הדירה באותו מחיר, וללא מס לינארי מוטב, הם יקבלו אפקטיבית פחות מ-4,750,000 ₪ ליד.

 

ביטול מס שבח לינארי מוטב

בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר 2023, ישראל נכנסה למלחמה ארוכה כנגד החמאס בדרום הארץ, חיזבאללה מצפון, ואיראן והחות'ים במזרח. ומי שלא יודע – מלחמות זה דבר יקר. צריך להוציא מיליארדים של שקלים, וההכנסות של המדינה באופן שוטף לא מספיקות, ולכן נאלצים לחשב מסלול מחדש באמצעות יצירת מקורות תקציביים חדשים. לאור זאת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביחד עם פקידי האוצר מצא דרך להכניס יותר כסף לכיסה של המדינה באמצעות רצון לחוקק חוק לביטול מס השבח הליניארי.

במסגרת ההצעה של שר האוצר שהועבר לרוה"מ נתניהו הוסבר שמס השבח במדינת ישראל עבור דירה מכירת דירה שנייה עולה עם השנים (וזאת לאור העובדה שיותר שנים עוברות משנת 2014), אך באמצעות ביטול חישוב מס השבח הלינארי, יתקבל תשלום גבוה בהרבה. משרד האוצר מציג כי מס השבח שישולם בגין התקופה שעד יום המעבר יעלה באופן הדרגתי – מ-0% ל-10%, ובהמשך ל25% באופן מלא.

 

ביטול חישוב ליניארי – מה דעתנו המקצועית?

לפי דעתנו המקצועית מדובר במכת מוות לשוק הנדל"ן בישראל 

החלטה כזו תביא בשלב הראשון לקיפאון במכירת דירות ישנות. 

דירות אלו לא ימכרו לזוגות צעירים (אשר גם ככה מתקשים לקנות דירה), ובעלי דירות ישאירו את הדירה ברשותם על מנת להימנע מתשלום מס השבח עד לשינוי מדיניות.

 

בשלב השני מחירי השכירות יעלו בוודאות ובפרעות מעלה. 

מכיוון ומשקיעים או יורשים לא ירצו למכור את הדירות, הם ימשיכו להעלות את דמי השכירות מדירתם ויובילו לפגיעה נוספת בזוגות צעירים שייאלצו להוציא יותר מכיסם ולחסוך פחות. דמי השכירות בישראל הם גם ככה מהגבוהים בעולם המערבי, וגבוהים באופן לא פרופורציונלי להכנסות הממוצעות או החציוניות בישראל, וזה יפגע בפריפריה הרבה יותר מאשר במרכז הארץ.

 

בשלש השלישי מחירי הדירות יטוסו למעלה באחוזים גבוהים מדי שנה.

הסיבה לכך היא פשוטה – אדם שצריך למכור את הדירה מסתכל על כמה הוא רואה בכיסו בסוף העסקה ולא מה השווי או סכום המכירה. לפי הדוגמה שלנו למעלה, אם ההפסד בכיס הוא 1,250,000 ₪, הרי שאדם וחווה לא ירצו למכור את הדירה הזאת שכן תשלום מס השבח הוא גבוה במיוחד. אם מס השבח יעלה, הרי שבעלי הדירות יעלו את המחיר בהתאם, ומי שיסבול זה מי שידו אינו משגת.

 

בנוסף לכל אלה – מי שהגזרה תקשה עליהם הכי הרבה הם המעמד הסוציו אקונומי הנמוך

מעמד זה הרבה פעמים לא מקבל דירות ירושה ולא מרוויח סכומי כסף המאפשר קניית דירה. אם התמזל מזלם של ההורים במעגל הסוציואקונומי הנמוך והם רכשו יותר מדירה אחת, זה בדרך כלל יהיה באזור הפריפריה, ואז שתי הדירות יאבדו את חישוב המס הליניארי המוטב, וכל היורשים יסבלו משמעותית.

 

חוק לביטול חישוב מס לינארי מוטב

נכון ליום כתיבת מאמר זה, טרם בוטל חישוב המס הלינארי. לכן, כל עסקה שתעשה עד ליום התיקון לחוק תהנה מפטור זה ותהיה חוקית למהדרין ותחסוך מס שבח גבוה עד למועד המכירה. עוד נציין כי מתווה החוק עדיין לא נקבע ולא ידוע, ולאחר שיוודע, הכנסת תצטרך לחוקק אותו ב-3 קריאות, מה שייתן עוד תקופה של מספר שבועות לביצוע תכנון מס.

 

מכירת דירה עם מס שבח לינארי

כפי שניתן להבין – מכירת דירה עם מס שבח לינארי כדאי לעשות מהר ועכשיו! אם אתם תמצאו את עצמכם מוכרים דקה לאחר המועד שייקבע – תמצאו את עצמכם משלמים מס שבח משמעותי ומיותר. כמו כן נציין כי מכירת דירות בשוק בשנת 2024 עשויה לקחת לא מעט זמן, ולחייב ירידת מחירים משמעותית לצורך הגעה להסכם.

 

עורך דין מס שבח לינארי

עומדים בפני מכירת דירה? חושבים ומחשבים את מס השבח שישולם בעסקה? חוששים מכך שביטול מס השבח הלינארי ישפיע עליכם? אל תחששו עוד. תפנו אלינו – אושר אלקיים משרד עורכי דין – באמצעות הקישור מטה, ואנו נשמח לעמוד לרשותכם באופן מיידי לצורך ביצוע העסקה, ותוך ניסיון לחסוך כמה שיותר מס שבח שיישאר בכיסכם בסוף העסקה!

ביטול מס שבח לינארי (2024)

 

לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא ביטול מס שבח לינארי (2024)

נכון לחודש ינואר 2024 ישנם דיונים באוצר בנוגע לביטול מס השבח הלינארי אך טרם נחקק החוק שיבטל את החישוב. הדיונים באוצר מתמקדים בתקופת מעבר להגדלת מס השבח לאורך השנים, מה שיפגע משמעותית בכיסם של המוכרים.

בעת חישוב מס הלינארי המוטב יש לחשב את התקופה ממועד רכישת הדירה ועד ליום המעבר (01.01.2014), ולהפחית את התקופה הזאת מסכום השבח שיווצר עד למועד המכירה. כך למשל אם דירה נרכשה בשנת 1984, הרי ש-30 שנה יזכו לפטור ממס, ו-10 שנים יחושבו. כך יוצא מצב שעל שבח של 1,000,000 ₪ ישולם מס שבח של 62,500 ₪ במקום 250,000 ₪.

נכון לחודש ינואר 2024 טרם נחקק החוק לביטול מס השבח הלינארי. יחד עם זאת, מהרגע שמתחילים הדיונים ועד להחלטה, עשויים לעבור שבועות בודדים. לאור זאת מומלץ לבצע מכירה של דירות בהקדם האפשרי.

אם אתם עומדים בפני מכירת דירה עם מס שבח לינארי אתם מוזמנים לפנות אל אושר אלקיים משרד עורכי דין שיסייע בהליך המכירה. למשרדנו ניסיון רב בתחום מיסוי המקרקעין בכלל ומס השבח בפרט, ואנו נשמח לייצג אותכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין