הסכם חלוקת עיזבון דוגמא

יורשים רשאים לכרות ביניהם הסכם לחלוקת עיזבון. הסכם שכזה צפוי להקנות להם יתרון כלכלי משמעותי. עם זאת, כדי שההסכם אכן יקנה יתרון שכזה, עליו להיעשות בצורה דקדקנית ובמקצוענות רבה שאין לאנשים מן היישוב בעת חלוקת העיזבון. מהו אותו הסכם חלוקת עיזבון? מהם היתרונות הגלומים בו ולמה חשוב לשים לב בדרך? המשיכו לקרוא וגלו.

 

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים הינו הסכם, המאפשר ליורשים לחלק את העיזבון באופן המתאים להם ולא לפי כללי הדין או הצוואה שהותיר המוריש, ובכך לממש את רצונם האישי בעיזבון במקום רצון המוריש. ההסכם מאפשר ליורשים לחלק את הנכסים באופן שנוח להם, וגם לחסוך חיסכון משמעותי במס. ניעזר בדוגמה פשוטה כדי להבין את היתרון המשמעותי שבהסכמים אלו. יוסי כהן נפטר בגיל 120 בשיבה טובה והוא הותיר בעיזבונו שלוש דירות ושלושה מיליון שקלים בחשבון הבנק שלו.

אחת מהדירות מצויה בחיפה, השנייה ברמת גן והשלישית בבאר שבע. ליוסי 3 ילדים: בנו הבכור גר בקריות, ביתו בגבעתיים ובן הזקונים מתגורר בבאר שבע בירת הנגב. יוסי לא הותיר אחריו צוואה. במצב דברים זה, חוק הירושה קובע כי כל אחד מהילדים יקבל שליש דירה מכל דירה וכן מיליון שקלים לכיסו. אולם ילדיו של יוסי לא מעוניינים בבעלות בשלישי דירות. ברצונם להיות בעלים, כל אחד של דירה אחת, בסמוך למקום מגוריהם.

שוויה של הדירה בחיפה עומד על 1.5 מיליון שקלים. זהו גם שוויה של הדירה בבאר שבע. לעומתן, הדירה ברמת גן שווה 2 מיליון שקלים. האחים מעוניינים, כאמור, לחלק את הדירות כך שכל אחד מהאחים יוותר עם דירה אחת, אך כמובן ברצונם לקבל חלק שווה מהעיזבון כולו. הפתרון העומד לרשות האחים הוא לערוך הסכם בין יורשים.

האחים יערכו ביניהם הסכם חלוקת עיזבון, לפיו כל אח יקבל את הדירה הסמוכה לביתו. בנוסף, האחות המתגוררת בגבעתיים אשר תקבל את הדירה ברמת גן, תפצה כל אחד מאחיה בתשלומי איזון שיותירו כל אחד מהאחים עם נתח שווה מהירושה מתוך הכספים שנמצאים בחשבון הבנק. זהו, אם כן, הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים.

היורשים לא מחלקים את העיזבון כפי שנקבע בצוואה או על פי הכללים הקבועים בחוק, אלא באופן שנוח להם. חלוקה שכזו מאפשרת ליורשים לנצל את הירושה באופן הטוב ביותר עבורם.

במקרה המתואר לעיל – ברור שהחיסכון הכספי והיתרונות עצומים – לכל אחד מהילדים תהיה דירה שלמה משלו, קרוב לביתו, והוא לא יהיה תלוי בהחלטה של יתר האחים במקרה של מכירה. זה מאפשר הקלה משמעותית בכל הקשור לניהול עתידי ו/או מכירה של הנכס בעתיד.

 

היתרונות בהסכם חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון מקנה ליורשים שני יתרונות משמעותיים. יתרון ראשון, כאמור, הוא מאפשר הקצאה מיטבית של הרכוש בעיני היורשים. הסיבה היא כי לעיתים קרובות המורישים רוצים "למנוע" מצב של ויכוחים בין האחרים, גם אם כולם מסכימים, ומעדיפים לקבוע חלוקה שווה. זה יכול גם להתקיים במקרה של ירושה ולא צוואה – שכן אז הילדים יכולים להטיב עם חלוקת הרכוש באופן מיטבי ולמנוע ויכוחים עתידיים.

יתרון שני, הסכם חלוקת עיזבון מאפשר חיסכון משמעותי במס. אם היורשים היו מחליטים שלא לעשות הסכם חלוקת עיזבון אלא למכור אחד לשני את חלקיהם בדירות, או לחלופין למכור את הדירות לצד ג' ולהתחלק בכסף, הרי שהם היו מתחייבים בתשלומי מס שבח משמעותיים. לעומת זאת, במסגרת הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים, היורשים קובעים את אופן חלוקת העיזבון מראש וכאשר הוא יחולק, באופן הטוב עבורם, היורשים לא יצטרכו לשלם מס כלל וכלל.

בדוגמה שלנו – אם שלושת הדירות לעיל היו מושכרות, ונמכרות על ידי האחים, היה חל שבח מלא על כל הסכום של כל אחת מהדירות, בשווי מצטבר של כ-1,650,000 ₪! כלומר הילדים "יתרמו" למדינה יותר מ500,000 ₪ כל אחד אם ימנעו מחלוקה הגיונית של הסכומים.

 

תשלומי איזון בהסכם בין יורשים

כפי שראינו, במסגרת הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים נקבע מנגנון של תשלומי איזון. מי שמקבל נכסים יקרים יותר, יפצה את אחיו בחלקו מהרכוש שנותר. חשוב לשים לב כי ניתן לבצע תשלומי איזון שכאלו רק במסגרת הכסף המחולק מהעיזבון, ואם יבוצע תשלום מחוץ לעיזבון יכול מס. אחד היורשים לא יוכל להביא כסף "מהבית" לצורך תשלומי האיזון. במידה שתתבצע השלמה שכזו של תשלומי האיזון באמצעות כסף חיצוני לעיזבון, היורשים יתחייבו בתשלומי מס שבח ורכישה.

אין הדבר אומר שחייבים להימנע מתשלומים אלה, אלא שצריך להיות מודע לתשלומים אלה ולהתייחס אליהם בהתאם בעת חלוקת העיזבון. עם זאת, היורשים יוכלו, בעזרת עורך דין מקרקעין, לקבוע מנגנון משוכלל לפיו תשלומי האיזון יגיעו משכר הדירה העתידי מהנכס. כך בדוגמא של הסכם בין יורשים, אם האחות מגבעתיים צריכה לפצות כל אח ב1 מיליון שקלים וכספי העיזבון מספיקים לפיצוי של 750 אלף שקלים בלבד, ניתן יהיה לקבוע כי 250 אלף השקלים האחרים יגיעו בתשלומים משכר הדירה שתכניס הדירה ברמת גן.

 

הסכם חלוקת עיזבון דוגמא

ככלל, הסכמי חלוקת עיזבון דומים זה לזה. המנגנון הקבוע בהם דומה, ומה שמשתנה הוא זהות הצדדים, זהות הנכסים והשווי שלהם. בשל כך, ניתן להסתייע בפורמט הסכם חלוקת עיזבון לדוגמא.  לנוחיותכם, נצרף קובץ הסכם חלוקת עיזבון לדוגמא שיוכל לשמש אתכם לעריכת הסכמים דומים, בשינויים המחייבים.

סיכום

לסיכום, הסכם חלוקת עיזבון הינו הסכם בין יורשים לחלוקת הירושה באופן המיטיב עימם. היורשים מקצים את הנכסים בהתאם לצרכים שלהם, ומעבירים זה לזה תשלומי איזון. ההסכם מקנה ליורשים יתרון מס משמעותי. חשוב להקפיד על שמירת תשלומי האיזון מתוך העיזבון, כדי להימנע מחיובי מס מיותרים. הסכם חלוקת עיזבון איכותי ייערך בעזרת עורך דין מומחה. פנו אל עורך דין אושר אלקיים לעריכת הסכם טוב ואיכותי, שיבטיח הקצאה יעילה של העיזבון באופן המשתלם ביותר עבורכם.

 

הסכם חלוקת עיזבון דוגמא
הסכם חלוקת עיזבון דוגמא
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא הסכם חלוקת עיזבון דוגמא

הסכם חלוקת עיזבון לדוגמא מכיל את פרטי המוריש/המצווה, הצדדים להסכם שהינם המצווים / היורשים, התייחסות לחלוקה שתיערך ביחס לנכסי העיזבון בין הצדדים לו וחתימת כל הצדדים על הסכם חלוקת העיזבון לדוגמא.

במאמר זה תוכלו לקרוא על הסכם חלוקת עיזבון לדוגמא ומה יתרונותיו, וכן להוריד נוסח של הסכם חלוקת עיזבון בסיסי. יש לציין שאין להשתמש במסמך בשום מקרה שהוא והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר.

אם אתם עומדים בטרם חלוקת עיזבון, מומלץ לערוך את הסכם זה באמצעות עורך דין מיומן ומנוסה. החיסכון הכספי יכול להיות מאוד משמעותי, ועל כן יש לפנות לעורך דין בהקדם האפשרי.

יש שני היתרונות משמעותיים בהסכם חלוקת עיזבון. הראשון הוא מימוש רצונותיהם של היורשים במקרה בו החלוקה הראשונית לא מאוזנת, והשנייה היא חסכון משמעותי במס!

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין