החזר מס רכישה

מי שרוכש דירה או קרקע להשקעה, חייב בתשלומי מס רכישה. לא אחת, רוכשים משלמים מס רכישה גבוה מידי ומגיע להם החזר מס רכישה, והם פשוט לא יודעים על כך… מעוניינים לדעת מתי אדם יהיה זכאי להחזר מס רכישה? לאיזה החזר זכאי כל מי שרוכש מגרש לבניה? המשיכו לקרוא וגלו את כל התשובות:

 

החזר מס רכישה – המקרים הקלאסיים

ישנם מקרים קלאסיים יחסית בהם רוכש של זכות במקרקעין יהא זכאי לקבל החזר מס רכישה מאת רשויות המס.

להלן רשימה מייצגת של מקרים בהם אתם תהיו זכאים להחזר מס רכישה:

  • רכשתם מגרש לבנייה והתחלתם לבנות עליו תוך 24 חודשים.
  • רכשתם נכס וגיליתם כי ביכולתכם לדרוש הנחה/לבטל חיוב במס רכישה, לאחר תשלום המס
  • רכשתם נכס ושילמתם תשלומי יתר.
  • חתמתם על חוזה לרכישת נכס ובוטלה המכירה

 

נסקור כל אחד מהמקרים בנפרד ונלמד מהם ההחזרים להם זכאי רוכש בכל אחד מהמצבים האמורים. נפתח בסקירת החזק מס רכישה על רכישת מגרש לבניה.

החזר מס רכישה – רכישת מגרש

תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), התשל״ה–1974, קובעות מהו שיעור מס הרכישה שעליכם לשלם, אם קניתם מגרש לבניית דירות מגורים בודדת או לדירות מגורים רבות.

על פי סעיף 2 (1) לתקנות מיסוי מקרקעין, מי שרכש מגרש יחויב בתשלום מס רכישה בשיעור של שישה אחוזים (6%). עם זאת, התקנות קובעות כי מי שמקיים את יתר תנאי הסעיף (קיימת תב"ע לבנייה, הוצאת היתר) יזכה להחזר על סך אחוז אחד ממס הרכישה ששילם.

אם, למשל, רכשתם מגרש במיליון שקלים, תחויבו בתשלום מס רכישה בשיעור 60 אלף שקלים. עם זאת, הסעיף הבא בתקנות קובע כי מי שמקיים את תנאי הסעיף יזכה להחזר על סך נקודת אחוז אחת ממס הרכישה ששילם. התנאים לקבלת ההחזר, שניים הם:

  • קיימת תב"ע (תוכנית בנין עיר) על הקרקע לבניה של יחידה 1 לפחות למגורים.
  • הרוכש קיבל היתר בניה תוך 24 חודשים מיום המכירה

 

ההיגיון שעומד מאחורי החזר מס הרכישה, ברור. המדינה רוצה לתמרץ רוכשים לבנות בפועל בקרקע שלהם ולא להותיר את המגרש שומם, וזאת להבדיל ממס רכישה של רכישת קרקע חקלאית, שם המס הוא קבוע ולא ניתן יהיה להוציא היתר בניה למגורים כלל.

לשם כך, המדינה מעניקה להם החזר מס רכישה משמעותי במיוחד ששווה להם כסף רב. בדוגמה בה עסקנו, למשל, הרוכש יזכה להחזר בשווי 10 אלפים שקלים.  נשמע הגיוני בהחלט שהרוכשים יזדרזו לקבל היתר בניה בשביל החזר משמעותי שכזה.

בנוסף, התקנה חלה ללא הגבלה במחיר הרכישה! כלומר, אם נרכש מגרש בסכום גבוה הרבה יותר – אפילו ב-100,000,000 ₪ – הרי שהתקנה תחול, והשבת מס הרכישה במקרה כזה עשויה להגיע אפילו ל-1,000,000 ₪!

 

החזר מס רכישה – שינוי בדין

חשוב שתדעו כי גם אם חל שינוי בדין, אתם צפויים להיות זכאים להחזר מס רכישה.  נניח שרכשתם ביום 01.01.2023 דירה ושילמתם מס רכישה בסכום של 45 אלף שקלים, מבלי שהצהרתם כי הדירה הנרכשת הינה דירה חליפית בהתאם להוראות חוק מיסוי מקרקעין.

שנה לאחר מכן, מכרתם את הדירה הראשונה שלכם, ולאחר שנתיים מאותו מועד גיליתם כי החוק עומד לטובתכם, והייתם יכולים לבקש שלא לשלם מס רכישה עבור הדירה השנייה, שכן יכלתם להשתמש בפטור דירה חליפית!

במקרים אלו, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס רכישה ותקבלו את התשלום העודף ששילמתם. כך קרה, למשל, בפרשת מלכיאור (ו"ע 19-02-27213 מלכיאור נ' מנהל מיסוי מקרקעין מחוז תל אביב), שם רק לאחר מספר שנים התברר כי הדירה שמכר נחשבת, על פי חוק, לדירת מגורים יחידה, וכי לא דרש את החזר מס הרכישה במועד הקבוע בדין לתיקון שומה (4 שנים).

פקיד השומה טען כי מאחר שחלפו 4 שנים, המועד הקבוע בחוק מיסוי מקרקעין לתיקון שומה, לא ניתן לתקן את שומת המס ומלכיאור מחויב בתשלום מס השבח שנקבע לו. בית המשפט דחה מסקנה זו של המנהל ופטר את מלכיאור מתשלום המס.

כלומר, כיום ניתן להגיש בקשה מאוחרת לתיקון שומה על מנת להנות ממדרגות מס הרכישה של דירה יחידה – אף אם לא ידעתם זאת מלכתחילה.

 

החזר מס רכישה – תשלומי יתר עבור מס רכישה

לא אחת מנהל מיסוי מקרקעין גובה מרוכשים תשלומי יתר בגביית תשלומי מס הרכישה. הסיבות הן רחבות – חישוב לא נכון, חוסר לקיחה בחשבון של כל הנסיבות הרלוונטיות, אי קבלת ניכויים מותרים, אי הוספת תשלומים שניתן לנכות ממס השבח ועוד.

כל אלה יכולים לגרום לטעויות בחישוב המס ולהוביל לתשלומי יתר. במקרים אלו, תהיו זכאים להחזר מס רכישה מהמנהל, אך עליכם להצטייד בעורך דין מיסוי מקרקעין מנוסה שיוכל לסייע בבקשות.

 

החזר מס רכישה – דירה יחידה

במקרים בהם הייתם זכאים להנחה ו/או פטור בגין מס רכישה ברכישת דירה יחידה ולא מימשתם זאת – עליכם להגיש בקשה מנומקת מוקדם ככל הניתן על מנת לקבל את ההנחה. ייתכנו בהחלט גם מקרים בהם תחויבו בתשלום מס רכישה, בעוד שאתם זכאים לפטור.

המנהל ידרוש מכם לשלם מס רכישה וכדי לא להסתבך עם המנהל תשלמו מיד. לאחר מכן, תגלו כי מגיע לכם פטור שכן מדובר בדירת מגורים יחידה המזכה בפטור ממס רכישה כאשר התמורה אינה עולה על 1,919,155 שקלים חדשים (נכון לשנת 2023).

מקרים נוספים הם במקרים של מכירת שתי יחידות מגורים בסכומים נמוכים ורכישת דירה שלישית, תוך קבלת פטור ממס שבח במכירת שתי הדירות, וקבלת מס רכישה של דירה יחידה עבור הדירה השלישית – בהתאם להוראות סעיף 49ב.(ה) לחוק מיסוי מקרקעין.

גם שיעורי המס על הסכום בתמורה שעולה על סכום זה, נמוכים יותר. במקרים אלו בהם תגלו כי שילמתם מס עודף, תהיו זכאים להחזרת הסכם רכישה. תוכלו להגיש בקשה להחזר מס רכישה ותקבלו החזר על המס המיותר ששילמתם. מומלץ להגיש את הבקשה בעזרת עורך דין מקרקעין.

 

החזר מס רכישה – ביטול הסכם מכר

לפעמים לא הכל קורה כמו שצריך. במקרים מסוימים הצדדים עשויים למצוא א עצמם רוצים לבטל הסכם מכר מכל מיני סיבות. במקרה של ביטול הסכם – יש לערוך ביטול הסכם מכר כדין. איך עושים זאת? על שני הצדדים להגיע להסכמות (למרות המחלוקות והריבים שיכולים להיות בינהם), ולקבוע הסכם לביטול הסכם מכר.

ההסכם לביטול הסכם מכר צריך להיות קצר וממצה, ויחד איתו יש להגיש בקשה מסודרת באמצעות טופס ייעודי לרשויות המס לביטול העסקה, ולדרוש את הכסף חזרה. כלומר – הביטול הוא אינו אוטומטי כלל וכלל – ועליכם לעשות מספר פעולות על מנת להיפגש שוב עם הכסף.

 

קבלת החזר מס הרכישה

לאחר שתגישו בקשה להחזר מס והבקשה תאושר, תקבלו החזר על המס ששילמתם מאת מנהל מיסוי מקרקעין, תוך המועד הקבוע בדין.

ההחזר יושב לחשבון הבנק שלכם, בצירוף תשלומי ריבית והצמדה. כך, לא רק שלא תפסידו ההחזר אלא אף תרוויחו כסף, שכן הריבית המשולמת בהחזרים הינה אטרקטיבית למדי, שכן המדינה מחויבת להוראות חוק חוק פסיקת ריבית והצמדה, תשכ"א-1961, ותשיב את הסכום כאשר הוא נושא ריבית שנתית של 4%.

 

החזר מס רכישה במשרד עו"ד אלקיים

חושבים שמגיע לגם החזר מס רכישה? הגעתם למקום הנכון! פנו אלינו במשרד עו"ד אושר אלקיים. משרד עורכי דין אלקיים מתמחה במיסוי מקרקעין בפרט ובתיקי מקרקעין בכלל.  לקוחות המשרד נמצאים אצלנו בעדיפות עליונה וכל לקוח יקבל שירות אישי, מקצועי, יסודי ומהיר. אנו נעשה הכל כדי לסייע לכם ולהבטיח את מימוש הזכויות שלכם במהירות ויעילות.

החזר מס רכישה
החזר מס רכישה
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא החזר מס רכישה

על פי סעיף 2 (1) לתקנות מיסוי מקרקעין, מי שרכש מגרש יחויב בתשלום מס רכישה בשיעור של שישה אחוזים (6%). עם זאת, התקנות קובעות כי מי שמקיים את יתר תנאי הסעיף (קיימת תב"ע לבנייה, הוצאת היתר) יזכה להחזר על סך אחוז אחד ממס הרכישה ששילם.

במקרה של ביטול הסכם – יש לערוך ביטול הסכם מכר כדין. איך עושים זאת? על שני הצדדים להגיע להסכמות (למרות המחלוקות והריבים שיכולים להיות בינהם), ולערוך הסכם לביטול הסכם מכר. ההסכם לביטול הסכם מכר צריך להיות קצר וממצה, ויחד איתו יש להגיש בקשה מסודרת באמצעות טופס ייעודי לרשויות המס לביטול העסקה, ולדרוש את הכסף חזרה.

במקרים בהם הייתם זכאים להנחה ו/או פטור בגין מס רכישה ברכישת דירה יחידה ולא מימשתם זאת – עליכם להגיש בקשה מנומקת מוקדם ככל הניתן על מנת לקבל את ההנחה.

לאחר שתגישו בקשה להחזר מס והבקשה תאושר, תקבלו החזר על המס ששילמתם מאת מנהל מיסוי מקרקעין, תוך המועד הקבוע בדין.

ההחזר יושב לחשבון הבנק שלכם, בצירוף תשלומי ריבית והצמדה. כך, לא רק שלא תפסידו ההחזר אלא אף תרוויחו כסף, שכן הריבית המשולמת בהחזרים הינה אטרקטיבית למדי, שכן המדינה מחויבת להוראות חוק חוק פסיקת ריבית והצמדה, תשכ"א-1961, ותשיב את הסכום כאשר הוא נושא ריבית שנתית של 4%.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין