תשלומים בקבוצת רכישה

מאמר זה מכיל את מרבית התשלומים בקבוצות רכישה ונועד להשלים את מלוא המידע והנתונים שקיימים בנושא קבוצות רכישה

להאזנה:

הצטרפות לקבוצת רכישה מחייבת את הלקוח לתשלומים רבים שלא חד-משמעיים במועד הרכישה כמו: עלות רכישת הקרקע, דמי סיחור, שכר טרחת עורכי דין, עלויות מימון ועוד.

אם אתם שוקלים לרכוש זכות לדירה רעיונית או משרד, אתם חייבים לקרוא את המדריך הבא לתשלומים בקבוצות רכישה בטרם חתימה על ההסכם.

תשלום ראשון בקבוצת רכישה – עבור הקרקע וסיחור האופציה

בעת ההצטרפות לקבוצת רכישה את תדרשו לשלם בתשלום הראשון סכום המוערך בכ-30%-60% משווי הדירה הרעיונית. כלומר, אם שווי הדירה מוערך ב-2,000,000 ₪, אתם תצטרכו לשלם סכום שנע בין 600,000 ₪ לבין 1,200,000 ₪.

התשלום הראשון מורכב משני מרכיבים – תשלום עבור רכיב הקרקע שנרכש מהמוכר, ותשלום עבור סיחור האופציה שיקבל המארגן. החלק היחסי בין המרכיבים לא אחיד ועשוי להשתנות מפרויקט לפרויקט.

תשלום לעורכי הדין של הקבוצה

להסכם השיתוף של קבוצת הרכישה מצורף נספח בשם מסמך הזמנת שירותים משפטיים, הקובע את השירותים המשפטיים ואת עלות שכר הטרחה. בדרך כלל עורך הדין של קבוצת הרכישה גובה סכומים שבין 1.5% ועד 3% בתוספת מע"מ ממחיר הדירה.

חלק מהתשלום משולם יחד עם חתימה על הסכם השיתוף, חלק עם חתימה על הסכם המכר, והיתר עשוי להתחלק בין חלקים שונים של הפרויקט.

 

תשלום למשווק/חברת השיווק

מארגן הקבוצה נוהג לגבות עלות נוספת שעלותה אלפי/עשרות אלפי שקלים בגין השיווק של הקבוצה, והוא נוהג לציין שזה עבור חברה חיצונית.

סיפור אמיתי

באחד מהמקרים לקוח של משרדנו הגיע אלינו לצורך בחינת ההשקעה בקבוצת רכישה באזור ירושלים. המארגן ביקש מהרוכש שיבצע תשלום של 20,000 ₪ + מע"מ ל-"חברת שיווק חיצונית" כתנאי להצטרפות לקבוצה.

בדיקה של חברת השיווק על ידי משרדנו העלתה שהמארגן הוא בעל המניות של חברת השיווק החיצונית… כלומר המארגן הוא זה שיקבל את הסכום במלואו.

לאחר שציינו בפניו עובדה זה, הוא הסכים לוותר על תשלום זה כתנאי להצטרפות לקבוצה, ובכך הפחתנו את התשלום עבור רכיב זה ל-0!

תשלום מס רכישה בקבוצות רכישה

התשלום מבוסס על שני מרכיבים שונים: אופן הרכישה (האם מדובר בקרקע? משרד? דירה?) ומאפייניו האישיים של הרוכש.

אם קבוצת הרכישה רוכשת קרקע חקלאית, חוק מיסוי מקרקעין מחייב תשלום של 6% עבור התשלום הראשון בלבד.

אם קבוצת הרכישה רוכשת משרד, חוק מיסוי מקרקעין מחייב תשלום של 6% עבור הסכום המוערך של המשרד.

אם קבוצת הרכישה רוכשת את הקרקע ומתכננת לבנות דירות, חוק מיסוי מקרקעין מחייב תשלום של על פי מדרגות רכישה של דירה.

להרחבה קראו את המדריך המלא של משרדנו למס רכישה ברכישת דירה.

את מס הרכישה יש לשלם ישירות למיסוי מקרקעין עד 60 ימים ממועד החתימה על הסכם המכר, ובמקרים מסוימים ניתן לדחות אותו בהתאם לתנאים שנקבעו בסעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין.

עלויות בניה/הקמה

עלויות הבניה הן ההפרש שבין מחיר הדירה הרעיונית ובין התשלום הראשון. כלומר, אם בתשלום הראשון שולם סכום של 30%-60% ממחיר הדירה הרעיונית, הרי שההפרש הוא התשלום עבור עלויות הבניה והעלויות הנוספות, למעט עלויות המימון (פירוט מטה).

את התשלום עבור עלויות הבניה מממן הגורם המממן, ועליכם לשלם לו בהתאם להסכם המימון את מלוא הסכום במועדים שנקבעו בהסכם.

עלויות מימון

עלויות המימון הן העלויות שמטיל הגורם המממן של הקבוצה בעבור מימון ההפרש שבין המחיר המלא של הדירה הרעיונית ובין התשלום הראשון. כלומר, אם התשלום הראשון שולם סכום של 30%-60%, הרי שהגורם המממן ישלם את יתרת הסכום עד ל-100%, ועבור כך יגבה ריביות.

בדרך כל אחד מחברי הקבוצה נדרש לשלם סכומים של 0.5% ועד 2% משווי המימון או משווי הדירה (משתנה בין פרויקט לפרויקט) בדמי פתיחת תיק (חובה! גם אם לא צריכים את המימון), וישלם ריביות שמתחילות ב-3% ויותר עבור המימון עצמו.

עלויות שינויים לדירה

רוכשים רבים לא מסתפקים במפרט הבסיסי של דירה בקבוצת רכישה, והם מעדיפים לעצב את הדירה בהתאם לאופיים וצרכיהם.

השינויים עשויים לכלול שינויים מהותיים כמו מיקום חדרים, חלוקה פנימית, תוספות מיוחדות, ואף שינויים סטנדרטיים כמו מרצפות, אסלות נקודות חשמל וכן הלאה.

לכן, יש להוסיף העלויות לעיל בהתאם לדרישות וצרכי הרוכש.

עלויות ניהול ופיקוח

תפקידו של המנהל ההנדסי הוא ללוות את קבוצת הרכישה מבחינה ניהולית לצידם של הנציגות, משלב ההתאגדות ועד למסירת הדירה.

עבור הליווי נהוג לשלם למנהל ההנדסי עלויות שנאמדות בהערכה של בין 3% – 5% משווי הפרויקט.

עלויות נוספות

בפרויקט של קבוצת רכישה יש עלויות נוספות רבות שעלולות לחול לצורך הקמת הפרויקט וקבלת הזכות לדירה רעיונית.

חלק מהסכומים משולמים לאנשי מקצוע שונים, ותשלומם הוא בדרך כלל אלפים/עשרות אלפים נוספים ממחיר הדירה:

  • יועצי מס
  • רואי החשבון של הקבוצה
  • אדריכל
  • יועצים שונים (חשמל, בטיחות, חניה וכדומה)

בנוסף, עשויים לחול תשלומים נוספים כחלק ממחיר הדירה לרשויות וגורמים שונים, אשר עשויים שלא להיות חלק מהתשלום הראשון:

  • היטלי פיתוח
  • היטל השבחה
  • אגרות לעירייה
  • עלויות תכנון

מעבר לסכומים שצוינו לעיל, עשויים להיות תשלומים נוספים שלא צוינו, אך יחולו בהתאם למאפייני העסקה, ויהוו חלק בלתי נפרד ממנה.

לסיכום, מאמר זה הוא מאמר שמכיל את מרבית התשלומים בקבוצות רכישה, והוא נועד להשלים את מלוא המידע והנתונים שקיימים במדריך המלא שלנו לשנת 2022 בנושא קבוצות רכישה – לקריאה לחצו כאן.

אם אתם עומדים בפני רכישת זכות לדירה בקבוצת רכישה, אתם חייבים עורך דין מנוסה ומקצועי בתחום קבוצות הרכישה. משרדנו מציע מספר מסלולים שונים בליווי רכישת זכות לדירה בקבוצת רכישה, המתאימים באופן אישי ללקוח, ובמחירים הוגנים וזמינות מיידית.

אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות הקישור הבא, או באמצעות הדוא"ל של המשרד: info@elkayamlaw.co.il  ובמספר הטלפון של המשרד 077-997-1180

תשלומים בקבוצת רכישה
תשלומים בקבוצת רכישה

לשיתוף המאמר לחצו:

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין