דייר סרבן

מעוניינים לקדם הליכי התחדשות עירונית בבניין שלכם? אחד מבעלי הדירות מסרב סירוב בלתי סביר להליכים? ייתכן בהחלט שאותו דייר ייחשב לדייר סרבן, מה שיאפשר לכם לתבוע ממנו פיצויים על הסירוב.

 מתי דייר ייחשב לסרבן? מה ההבדל בין סירוב סביר לסירוב בלתי סביר? כל זאת ועוד – במאמר זה.

 

תמ"א 38 ופינוי בינוי – הרוב הדרוש ללא דייר סרבן

בישראל פועלות 3 תוכניות מרכזיות להתחדשות עירונית: תמ"א 38/1, תמ"א 38/2 ופינוי בינוי למתמחי מגורים. תמ"א 38 הידועה, נועדה לחזק ולייצב מבנים רעועים. כאמור, תוכנית זו נחלקת לשתי תוכניות משנה:

  1. תמ"א 38/1: במסגרת תוכנית זו בניין קיים מחוזק. הבניין לא נהרס אלא רק עובר הליכי עיבוי וחיזוק. לכל דירה יתווסף ממ"ד, על פי רוב היזם יבנה מעלית בבניין ולעיתים לדירות יתווספו שטחים נוספים. היזם יהיה רשאי להוסיף דירות חדשות לבניין, אותן ימכור לצדדים שלישיים.
  2. תמ"א 38/2: בניגוד לתמ"א 38/1, בתמ"א 38/2 הבניין הקיים יהרס ותחתיו ייבנה בניין חדש. מדובר בתוכנית ביוזמת הדיירים של הבניין והיזם המלווה את הפרויקט. גם בתוכנית זו, בעלי הדירות יזכו לדירות חדשות וגדולות יותר וכן היזם יבנה דירות נוספות בבניין וימכור אותן לצדדים שלישיים.
  3. פינוי בינוי למתחמי מגורים: למעשה, גם תוכנית זו נחלקת לשתי תוכניות משנה – מסלול רשויות ומסלול מיסוי, אך אין זה המקום להיכנס להבדלים בין התוכניות. על כל פנים, בתוכנית זו אזור שלם מוכרז כאזור לפינוי בינוי, מספר בניינים נהרסים ותחתם נבנים בניינים חדשים, לצד פיתוח עירוני של האזור כולו (תשתיות, אזורים ציבוריים וכדומה).

 

אלו הן, אם כן, תוכניות ההתחדשות העירונית בישראל.

בתוכניות תמ"א 38, די בהסכמה של 66% (שני שליש) מבעלי הדירות כדי להתחיל בעבודות. עם זאת, כדי להתחיל בעבודות חרף התנגדותם של חלק מבעלי הדירות, יש לקבל את הסכמת בית המשפט לכך.

בית המשפט יבחן האם סירוב המתנגדים הוא סביר בנסיבות העניין, ורק אם ייקבע שהסירוב אינו סביר, ניתן יהיה לחייב להתחיל בעבודות.

לעומת תמ"א 38/1 ותמ"א 38/2, כדי להתחיל בעבודות פינוי בינוי למתחמי מגורים נדרשת הסכמה של 100% מבעלי הדירות.

אמנם די בהסכמה של 66% מבעלי הדירות כדי להתחיל בתכנונים לפינוי בינוי, שינוי תב"ע וקבלת היתרי בנייה, אך כדי להתחיל בעבודות בפועל תידרש הסכמה של כלל בעלי הדירות במתחם המגורים – ומכאן רוב הדיירים מתחילים במלאכת הסרבנות שעשויה להקשות ול.

 

דייר סרבן – סירוב סביר או בלתי סביר

כאמור, אף בתמ"א 38, כדי להתחיל בעבודות ללא הסכמתם של כלל בעלי הדירות, נדרש בית המשפט לקבוע כי הדיירים שאינם מעוניינים בפרויקט הם דיירים סרבנים והסירוב שלהם הוא בלתי סביר. בהליכי פינוי בינוי דייר סרבן המסרב סירוב בלתי סביר ייחשף לתביעות נזיקיות.

מתי, אם כן, סירוב נחשב לסביר ומתי הוא נחשב לבלתי סביר? נדגיש כי המידע שמוצג מפושט ותמציתי, ובכל מקרה קונקרטי יש להתייעץ עם עורך דין מקרקעין בשאלת סבירות הסירוב.

ההנחה היא שסירוב סתמי לתמ"א או לפינוי בינוי ייחשב לפינוי בלתי סביר. כדי שסירוב יהיה סביר, על הדייר הסרבן להצדיק אותו. על פי החוק והפסיקה, אלו הם הצידוקים האפשריים לסירוב לפינוי בינוי ותמ"א 38:

  1. חוסר כדאיות כלכלית: אם דייר יוכיח כי התוכנית אינה כדאית לו מבחינה כלכלית, הסירוב שלו ייחשב לסביר.
  2. נסיבות אישיות המצדיקות סירוב (מוגבלות)
  3. אי מתן הטבות בהתאם לזכויות קשישים בתמ"א 38
  4. אי מתן הטבות בהתאם לזכויות קשישים לפינוי בינוי
  5. היעדר בטוחות הולמות מצדו של היזם
  6. תמורות בלתי הוגנות בין הדיירים השונים בפרויקט.

 

ככל שהסירוב אינו ניתן לצידוק על ידי אחת החלופות שהוצגו ושני שלישים מבעלי הדירות מעוניינים בהתחדשות העירונית, הרי שהסירוב ייחשב לבלתי סביר.

בהליכי תמ"א, ההשלכה של סירוב שכזה תהיה תחילת העבודות חרף הסירוב. בפינוי בינוי, שאר הדיירים יוכלו להגיש תביעת נזיקין כנגד הדייר הסרבן על פוטנציאל הרווח שנמנע מהם.

 

עורך דין דייר סרבן אושר אלקיים

מעוניינים לקדם הליכי התחדשות עירונית בבניין שלכם? עשו זאת עם עו"ד אושר אלקיים. עורך דין אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן המתמחה בדיני מקרקעין בכלל ובהתחדשות עירונית בפרט.

לעו"ד אלקיים ניסיון רב שנים בתחום ההתחדשות העירונית והוא ליווה פרויקטים רבים של תמ"א ופינוי בינוי באזורים שונים בארץ. קבעו פגישה ראשונית במשרדו של עו"ד אלקיים, והצטרפו גם אתם לסיפור ההצלחה.

דייר סרבן
דייר סרבן
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא דייר סרבן

המונח דייר סרבן הוא כינוי לאדם אשר מסרב לחתום ולקדם הליך של התחדשות עירונית במקרקעין מסיבות שונות. לרוב הסיבות יהיו אישיות, כלכליות או משפטיות. 

אפשר לתבוע דייר סרבן לאחר הגעה לרוב הנדרש בהתאם לדין (66% של הדיירים בפרויקט). לאחר שלב זה וקידום הליכים שונים, היזם רשאי לפעול לתבוע את הדיירים שמסרבים לחתום על מנת שיחתמו על הפרויקט.

ישנם מספר סיבות לפיהם אם ייתבעו דיירים סרבנים הם לא ייחשבו ככאלה. בין הסיבות השונות ניתן למנות (1) חוסר כדאיות כלכלית; (2) נסיבות אישיות המצדיקות סירוב (מוגבלות, דירה לא נגישה); (3) אי מתן הטבות לזכויות קשישים בהתאם לחוק; (4) היעדר מתן בטוחות בהתאם לחוק. ישנם נסיבות נוספות בהתאם לנסיבות העניין.

תביעה של דייר סרבן עלולה לקחת מספר חודשים עד מספר שנים, בהתאם למורכבות ושווי הפרויקט.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין