מס רכישה עולה חדש

עולים חדשים זכאים להנחות משמעותיות בתשלום מס רכישה. עם זאת, מימוש ההטבה במס רכישה לעולה חדש אינו משתלם בכל עסקה. לעיתים, העולה החדש יחסוך חיסכון משמעותי יותר בתשלום מס הרכישה, אם יבחר במסלול התשלום הרגיל המיועד לכלל רוכשי המקרקעין. מהי ההנחה הניתנת לעולים חדשים במס רכישה? מתי מימוש ההטבה משתלמת ומתי עדיף לבחור במסלולי הנחה אחרים בתשלום המס? מי עומדים בתנאי הזכאות להטבה? כל זאת ועוד – בהמשך מאמר זה.

 

חובת תשלום מס רכישה עולה חדש

חוק מיסוי מקרקעין מטיל על רוכשי זכויות במקרקעין חובת תשלום מס רכישה. שיעור מס הרכישה תלוי במספר הדירות שבבעלות הרוכש. ככל שמדובר בדירתו היחידה או שאין בבעלותו יותר משליש דירה נוספת, שיעורי המס שיחולו על העסקה יהיו שיעורי מס לדירה יחידה. מנגד, אם בבעלות הרוכש נכסי מקרקעין נוספים, העסקה תחויב במס בשיעורים גבוהים יותר.

מס רכישה לדירה יחידה

מי שרוכש דירה ואין בבעלותו דירה נוספת, או לחלופין בבעלותו פחות מ-1/3 דירה או 1/2 דירה שהתקבלה בירושה, זכאי לשלם מס שבח בהתאם מופחת. החוק מעניק פטור מלא ממס רכישה על החלק במחיר הדירה שעד ל- 1,928,220 שקלים.

על יתרת מחיר הדירה עד ל- 2,276,360 ישלם הרוכש מס רכישה בשיעור 3.5%. ככל שמחיר הדירה גבוה ממחיר זה, ישלם הקונה על היתרה מס רכישה של 5%. ישנן מדרגות נוספות בחוק אך אלו מיועדות לדירות יוקרה שמחירן עולה על 5.5 מיליון שקלים ולא נעסוק בהן כאן.

 

מס רכישה – 2 דירות ומעלה

ככל שבבעלותו של אדם 2 דירות ומעלה, שיעור מס הרכישה שיחול על העסקה יעמוד על 8%! אם מחירה של הדירה עולה על 5,872,725, ישלם הרוכש על חלק זה במחיר מס רכישה של 10%. מדובר בשיעורי מס גבוהים מאוד המטילים על הרוכש חבות מס של מאות אלפי שקלים.

 

הטבת מס רכישה עולה חדש

תקנה 12 לתקנות מיסוי מקרקעין מעניקה הקלה משמעותית מאוד לרוכשים הרוכשים זכויות מקרקעין בישראל למגורים או לבית עסק. על פי התקנות, רוכש שהוא עולה חדש ישלם מס רכישה של 0.5% בלבד על הדירה עד למחיר של  1,928,220 שקלים. על יתרת המחיר ישלם העולה החדש מס רכישה בשיעור של 5%. חשוב להדגיש כי אל הנחה זו יכולות להצטרף הנחות אישיות נוספות להן זכאי הרוכש.

 

מי מוגדר כעולה חדש?

על פי התקנות, עולה חדש הוא כל מי שעלה לארץ לפי סעיפים 2 ו-3 לחוק השבות וכן מי שקיבל אשרה או רישיון לישיבת ארעי לפי תקנה 6(א) לתקנות הכניסה לישראל. בשורה התחתונה, עולים יהודים במובן הפשוט של המילה, ייהנו מפטור זה.

וחשוב לציין – יש לוודא את התקיימות התנאים של עולה חדש ולא לרכוש את הדירה בטרם מילאתם את כל התנאים או מבלי שתדעו שתוכלו לעמוד בהם בעתיד הקרוב. אם לא תעשו כן – אתם עשויים שלא להיחשב כעולים חדשים ולא להנות ממס רכישה מופחת.

 

מי נהנה מההטבה של מס רכישה לעולה חדש?

התקנות קובעות כי לא רק העולה החדש יוכל ליהנות מההטבה, אלא גם בן זוגו. בני זוג שרק אחד מהם עולה ורכשו דירה במשותף, ייהנו מהנחת מס הרכישה לעולה חדש, למרות שאחד מבני הזוג כלל אינו עולה.

 

עד מתי נהנים מההנחה של עולה חדש?

על פי התקנות, ניתן ליהנות מההטבה החל משנה לפני העלייה לארץ ועד ל-7 שנים לאחר העלייה. בכל התקופה הזו העולה מוגדר כעולה חדש אשר יכול ליהנות מההטבה. כמו כן, החוק מאפשר לעולים חדשים לנצל את ההטבה פעם אחת בלבד. עולה אשר ירכוש מספר זכויות במקרקעין בשנים אלו, לא יוכל לנצל את ההטבה עבור הרכישות הנוספות.

 

הטבת עולה חדש – מתי זה משתלם?

שימו לב כי במקרים בהם הדירה אותה רוכש העולה הינה דירתו היחידה, כלל לא משתלם לו להפעיל את ההטבה המוקנית לו כעולה חדש. זאת, מאחר ששיעורי המס החלים על העסקה על פי החוק נמוכים יותר מאלו שמקנה לו ההנחה. מנגד, ככל שהדירה אינה דירת מגורים יחידה, ההטבה תחסוך לעולה מאות אלפי שקלים.

כך, אם הדירה שנרכשת אינה משמשת למגורים, הדירה אינו דירתו היחידה של הרוכש בישראל או שכלל לא מדובר בדירה אלא במגרש לבנייה, הרי שהרוכש ישמח לנצל את הטבת מס הרכישה לעולה חדש. ההטבה תאפשר לרוכש לחסוך סכומי עתק בתשלום מס הרכישה. על כל פנים, רצוי להיוועץ עם עו"ד מקרקעין לפני ניצול ההטבה או הימנעות מניצולה.

 

מס רכישה עולה חדש – אושר אלקיים משרד עורכי דין

עולים חדשים? קונים דירה מישראל ומעוניינים לנצל את ההטבה לעולים? פנו אלינו במשרד עו"ד אושר אלקיים לבירור זכאותכם ולניצול ההטבה. עו"ד אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן המתמחה במיסוי מקרקעין וישמח לייעץ לכם בכל הקשור למיסוי מקרקעין. צרו קשר עם המשרד, והימנעו מתשלומים מיותרים.

מס רכישה עולה חדש
מס רכישה עולה חדש
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא מס רכישה עולה חדש

על פי התקנות, ניתן ליהנות מההטבה החל משנה לפני העלייה לארץ ועד ל-7 שנים לאחר העלייה.

בניגוד למה שחושבים – שימוש בפטור זה אינו משתלם בכל מקרה!

במקרה בו אתם מעוניינים לרכוש דירה שמחירה פחות מ-1,900,000 ₪ – מומלץ להשתמש בפטור האישי של דירה יחידה.

לאחריו – מומלץ להשתמש בפטור של מס רכישה לעולה.

גם במצב בו רוכשים דירה יקרה במיוחד – מוטב להשתמש בפטור עבור דירה יחידה, שכן המס נמוך משמעותית מעל התקרה לעיל.

על פי התקנות עולה חדש לישראל הוא אדם ו/או בני משפחתו אשר ביצעו עלייה כדין בהתאם לסעיפים 2 ו-3 לחוק השבות.

בנוסף, מי שקיבל אישור או היתר לישיבת ארעי לפי תקנה 6(א) לתקנות הכניסה לישראל.

אם אתם עומדים בפני עליה או שביצעתם עליה וברצונכם להנות מהטבת העולה החדש – אתם מוזמנים לפנות אל משרדנו ואנו נשמח להעניק לכם שירות משפטי מעולה במחירים הוגנים וזמינות מיידית!

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין