פירוק שיתוף בדירת ירושה

פירוק שיתוף בדירת ירושה הינו הליך נצרך וחיוני עבור יורשים רבים. עם זאת, פירוק שיתוף בין יורשים יוצר מורכבויות משפטיות ייחודיות שיש למצוא את הפתרון המדויק עבורן. כיצד ניתן לפרק שיתוף בדירה בין יורשים? מהם התנאים לפירוק שכזה? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

 

פירוק שיתוף בדירת ירושה לפי הסכם

נתחיל במתן דוגמה:

אדם נפטר והוריש לשני בניו דירה. הילדים לא מעוניינים להיות בעלים במשותף בדירה. מה ביכולתם לעשות? התשובה לשאלה זו מצויה בסעיף 110 לחוק הירושה. סעיף 110 לחוק הירושה קובע כי עזבון, כלומר הרכוש הכלול בירושה, יתחלק על פי צו בית משפט או על פי הסכם בין היורשים.

כלומר, היורשים רשאים לערוך ביניהם הסכם שיסדיר את אופן חלוקת הרכוש ביניהם. נבאר מה כוונת הדברים. נניח כי אברהם נפטר והוא הותיר אחריו את שני בניו – יצחק וישמעאל. אברהם הוריש לבניו שתי דירות, אחת בירושלים ואחת בתל אביב.

שוויה של הדירה הירושלמית 4 מיליון שקלים, ושווי הדירה התל אביבית 5 מיליון שקלים. בנוסף, הוריש אברהם לבניו חשבון בנק עם מיליון שקלים. יצחק מתגורר בירושלים, בעוד שישמעאל גר בתל אביב. לכאורה, הרכוש יתחלק באופן שווה בין שני האחים – כל אחד מהם יקבל חצי מיליון שקלים, מחצית מהדירה בתל אביב ומחצית מהדירה בירושלים. אלא שחלוקה כזאת אינה כדאית לצדדים, שהיו מעדיפים להיות בעלים מלאים כל אחד של דירה אחת.

כדי להוביל להקצאה יעילה של הירושה ולהפוך אותה לכדאית, היורשים יוכלו לערוך ביניהם הסכם בין יורשים לפי סעיף 110 לחוק הירושה. ההסכם יוביל לפירוק השיתוף בדירת ירושה. ההסכם בין היורשים יחלק את הרכוש באופן הבא:

  1. יצחק יקבל את הדירה הירושלמית במלואה
  2. ישמעאל יקבל את הדירה התל אביבית במלואה
  3. ישמעאל יעביר ליצחק 1 מיליון שקלים כתשלומי איזון, עקב הפער בין שווי הדירות

 

כך, הקצאת הירושה תהפוך ליעילה. ההסכם בין היורשים משמר את התוצאה הסופית אליה אמור היה להגיע כל יורש, דהיינו להיוותר עם 5 מיליון שקלים, רק באופן יעיל יותר. ההסכם מאפשר לפרק שיתוף בדירות ירושה כדי להיטיב עם היורשים כולם.

 

תשלומי איזון – מתוך הירושה בלבד

נדגיש כי פירוק שיתוף על פי הסכם בין יורשים לא נחשב לאירוע מס. הדבר פוטר את הצדדים מתשלום מיסי מקרקעין. עם זאת, כדי ליהנות מהפטור, יש להקפיד על כך שתשלומי האיזון יגיעו מתוך הירושה בלבד.

הכנסת כספים חיצוניים תהפוך את פירוק השיתוך לאירוע מס והצדדים יתחייבו במיסי מקרקעין. במידה שאין די כספים בעזבון לצורך תשלומי האיזון, ניתן יהיה ליצור מנגנונים ייחודיים לצורך איזון, תוך היוועצות עם עורך דין מקרקעין.

 

פירוק שיתוף בדירה בהיעדר הסכמה

נניח כעת כי גם ישמעאל וגם יצחק מעוניינים בדירה הירושלמית. מה הם יעשו במקרה שכזה? על פי סעיף 113 לחוק הירושה, כל יורש יגיש הצעה לרכישת הדירה. ההצעה הגבוהה ביותר תזכה, בתנאי שהמחיר אינו פוחת ממחיר השוק של הדירה. ההצעה תתקזז לזוכה מחלקו בעזבון. כך, למשל, אם ישמעאל זכה בדירה לאחר שהציע עליה 6 מיליון שקלים, הרי שהוא יזכה ב-4 מיליון שקלים נוספים בלבד מן העזבון. זאת, מאחר שהוא "רכש" את הדירה הירושלמית ב-6 מיליון שקלים, וסך העזבון עומד על 10 מיליון שקלים.

במצב בו אף אחד מהצדדים לא מציע הצעה המגיעה לשווי השוק של הנכס, הנכס יימכר בהוצאה לפועל או בדרך אחרת לצדדים שלישיים. היורשים יתחלקו בתמורה הכלכלית המתקבלת מהדירה.

 

פירוק שיתוף בדירה על ידי בית המשפט

האפשרות האחרונה שעומדת בפני אדם שמעוניין לקבל את זכויותיו בדירה היא לפנות לבית המשפט בהליך של בקשה לפירוק שיתוף. את הבקשה לפירוק שיתוף אנו ממליצים להגיש כמה שיותר מוקדם! כלומר – אם מתגלע סכסוך בין שני צדדים בנוגע לניהול העיזבון ו/או מכירתו – אין להמתין ולהתדיין עם הצד השני.

ניסיון החיים מלמד שכאשר אין הסכמה על תנאים בסיסיים – התראה בגין פירוק השיתוף והפעלת בית המשפט הינו הכלי היעיל ובטוח ביותר – והפנייה מקצרת את התהליכים ומאפשרת מכירת הנכס בהקדם האפשרי.

לקריאה על פירוק שיתוף במקרקעין אתם מוזמנים לקרוא בקישור הבא:

פירוק שיתוף במקרקעין
פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא זכותו הסטטוטורית של כל אחד מהשותפים בנכס. עם זאת, פירוק השיתוף יכול להיות כפוף להסכמי שיתוף המגבילים את הזכות לפירוק ולהצריך

קרא עוד »

 

עו"ד אושר אלקיים

אם כן, פירוק שיתוף בדירת ירושה הינו הליך משפטי מורכב, המשלב בין מערכת דיני המקרקעין למערכת דיני הירושה. בשל כך, בכל מקרה בו אתם מעורבים בהליכי פירוק שיתוף בדירת ירושה, רצוי להיוועץ בעו"ד המתמחה במקרקעין ובדיני צוואות וירושות כאחד.

מחפשים עו"ד להליכי פירוק שיתוף בדירת ירושה? פנו אל עו"ד אושר אלקיים לקבלת שירותים משפטיים מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד אלקיים הינו משפטן וכלכלן, בעל ניסיון רב בעיסוקים אלו. צרו קשר עם עו"ד אלקיים, והצטרפו לשלל לקוחות מרוצים שכבר נהנו משירותיו.

פירוק שיתוף בדירת ירושה
פירוק שיתוף בדירת ירושה

 

לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא פירוק שיתוף בדירת ירושה

כאשר אדם הולך לעולמו, ניתן לבצע פירוק של השיתוף בדירה/דירות שהיו בבעלותו. על ידי הליך כזה – הצדדים יוכלו לבצע איזון בינם ובין עצמם, ובכך להימנע מפירוק שיתוף בבית המשפט או על ידי צדדים שלישיים.

אחת השיטות הטובה ביותר לפירוק שיתוף היא על ידי הסכם עזבון. ההסכם מאפשר חלוקה אחרת של העיזבון מאשר זו שהוחלטה על ידי המוריש, באופן שישקף את רצון היורשים. חלוקה כזו באמצעות הסכם עיזבון הנה פטורה ממיסים, ובתנאי ולא בוצעו תשלומים מחוץ לעיזבון.

במקרה בו אחד הצדדים מתבצר בעמדתו – יש לפנות לעורך דין למקרקעין ולהגיש פנייה מידית לבית המשפט לפירוק השיתוף בדירה. רק כך אפשר להגיע לתוצאה הצודקת ביותר והיא מכירת הדירה לצד שלישי במקסימום מחיר.

אם אתם עומדים בפני פירוק שיתוף של דירת ירושה, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו ואנו נשמח לייצג אתכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים.

תשומת לב כי משרדנו ליווה עסקאות רבות של פירוק שיתוף ויש לבצע את כל הפעולות בהקדם האפשרי תפנו עוד היום ונשמח לסייע 

 

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין