העברה בין דורית

העברה בין דורית הינו מונח המתאר העברת רכוש על ידי דור שיצר הרבה נכסים לדור ההמשך. במאמר זה נעניק סקירה מקיפה ורחבה של דיני הירושה בישראל, על המורכבויות והדקויות שלהם, תוך מבט פרקטי על יורשים המעוניינים לנהל את ענייני הירושה שלהם.  למי נתונות זכויות הירושה בישראל? מה צריך לעשות כדי לממש זכויות אלו? מתי סכסוכי ירושה יגיעו לדיון בבתי המשפט? על שאלות אלו ואחרות נענה במאמר זה. המשיכו לקרוא ומצאו את כל המידע הדרוש בתחום.

 

מה זה העברה בין דורית

מי שמחפש את המונח העברה בין דורית עשוי להגיע למספר מקורות מתחומים שונים: העברה בין דורית במובן המשפטי, בה פועלים מספר מצומצם ביותר של משרדי עורכי דין העוסקים בתחום, העברה בין דורית במובן הפסיכולוגי/נפשי, או היבטים שונים ומשמעויות שונות שכל אדם/ארגון קובע לעצמו.

לאור זאת אנחנו נוקטים בשיטה אחרת – ומגדירים בעצמנו את המונח והמשמעות של העברה בין דורית! זוהי הגדרה שעו"ד וכלכלן אושר אלקיים בחר וניסח לאחר ניסיון רב בתחום ותוך שקילה של כל מילה שמתארת את התהליך בשלמותו.

משרדנו מגדיר ומתאר את המונח העברה בין דורית באמצעות 10 מושגי מפתח באופן הבא:

העברה בין דורית במובן המשפטי היא הליך מסודר של תכנון של ההון המשפחתי והתייחסות מיוחדת להעברת רכוש, נכסים, זכויות, עסקים והיבטים נוספים מהמתכנן (אדם או זוג) לצאצאיו או מי שיצווה על כך בצוואה, בטרם מותו ולאחר מותו, באופן מושכל ויעיל ומתוך מטרה לקיים את מלוא מטרותיו של המתכנן באופן חוקי ותוך חיסכון מקסימלי במיסים ותשלומים, ובשאיפה למנוע סכסוכים משפטיים ומחלוקות"

ונפרט – אדם צובר בחייו ממון רב. לעיתים רבות אנשים (זוגות או יחידים) ירכשו דירות, יקימו נכסים, ירכשו שטחים, תיק השקעות, כסף בבנק ועוד מספר רב של אפיקי השקעה.

בכל מהלך חייו אדם צובר את כל אלו ושמח כי ילדיו יזכו בהכל לאחר לכתו, אך מה לעשות ש- "האדם מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק בשמיים".

כך יוצא שלא פעם אדם שצבר במהלך חייו סכום כסף נכבד, ולאחר לכתו היורשים ימצאו את עצמם מול צוואה מסוימת המחלקת את העיזבון אך הם יצטרכו להתחלק עם שותף נוסך– והראשי שבהם היא המדינה שתקבל לידיה לעיתים קרובות מיליוני שקלים מהעיזבון אם לא יבוצע תכנון נכון של העברה בין דורית.

לכן, העברה בין דורית מחייבת ראשית כל הכרה עם העובדות הבסיסיות שמתוארות לעיל ומתן התייחסות להיבטים הבאים:

1. הליך מסודר של תכנון ההון המשפחתי  – ההליך חייב להיעשות בצורה מתוכננת ומדויקת. זה כולל קבלת מלוא המידע הרלוונטי של האדם ביחס למלוא נכסיו אשר ניתן להעבירם בחיים ו/או במוות, וקבלת רצונותיו המלאים של המתכנן. לא פעם הדבר מחייב מספר רב של פגישות של מספר שעות כדי להבין את היקף העיזבון + מלוא רצונותיו של המתכנן. בנוסף, יש להתייחס לבצע תכנון ההון המשפחתי ביחס לכל ההון שקיים ונצבר, על מנת להגיע לחלוקה הוגנת וראויה בכל שלב בהליך.

 

2. העברת רכוש, נכסים, זכויות, עסקים והיבטים נוספים – בעת חייו צובר המתכנן מספר רב של נכסים פיזיים (דירות, מגרשים, בניינים, תכשיטים, אומנות וכיוצ"ב), נכסים לא פיזיים (מניות, אגרות חוב, כספים בחשבון הבנק, מטבעות קריפטוגרפיים וכיוצ"ב), עסקים שהקים, זכויות שונות (זכויות למונית, זכויות רכישה שונות וכיוצ"ב) ועוד. אצת כל אלה יש לתכנן בקפידה רבה על מנת להגיע ליום הפקודה בצורה המיטבית ביותר.

 

3. מהמתכנן (אדם או זוג) – הרבה פעמים זוגות צוברים את הכספים האלה ביחד לאורך חיים שלמים, ולרוב הם רואים עין בעין את עניין החלוקה. יחד עם זאת עשויים להיות הבדלים בין בני זוג בנוגע לאופן חלוקת הרכוש בין המצווים, וכן יכול להיות בעיה בהורשה לאחר פטירת אחד מבני הזוג (למשל זוגיות שניה).

 

4. לצאצאיו או מי שיצווה על כך בצוואה – המתכנן עשוי לרצות להוריש ו/או להעניק בחייו לאנשים שלאו דווקא מהווים משפחתו הישירה. כך למשל אנשים רבים מורשים חלק מעזבונם למדינה, לעמותות שונות, או לבני משפחה שאינם ילדיהם אל קרובי משפחה אחרים.

 

5. בטרם מותו ולאחר מותו – המשמעות של העברה בין דורית היא תכנון שנועד לקרות עוד בחייו של המוריש. לא פעם המתכנן עושה את כל התוכניות בצוואה, ומקווה שהיא תצליח, אבל לא יהיה כאן על מנת להנות מהתוצאה, ובוודאות ללא יכולת לשנות אותה. לכן יש לייחס חשיבות לתכנון שייעשה עוד בימי חייו, וכן לאחר לכתו.

 

6. באופן מושכל ויעיל – קבלת החלטה על ההליך צריכה להיעשות לאחר קבלת מלוא המידע ובאופן מושכל שבו המתכנן מודע לסיטואציה ולאלטרנטיבות. התכנון גם צריך להיות יעיל על מנת להימנע מהפסדים כספיים תוך השארת מספיק הון וממון למתכנן לשארית ימי חייו.

 

7. ומתוך מטרה לקיים את מלוא מטרותיו של המתכנן – לא פעם המתכנן מגיע עם אבני ריחיים על כתפיו. יש סכסוכים משפחתיים בין הילדים, יש מריבות מי קיבל יותר ומי קיבל פחות, ויש רצון לעזור לילד אחד יותר מאשר לאחרים.

 

8. באופן חוקי – המטרה והאפשרות שקיימת בהעברה בין דורית היא תכנון נכון וחוקי של כל השלבים בתהליך. כל השלבים צריכים להיות חוקיים לחלוטין, על מנת להימנע מאי נעימות ושטחים אפורים, שעשויים להיות בעוכריו של המתכנן בחייו או לאחר לכתו.

 

9. ותוך חיסכון מקסימלי במיסים ותשלומים – כפי שציינו לעיל ולהלן, לא פעם השותף הרווחי ביותר היא המדינה, שתקבל לידיה לא מעט כסף לאחר 120 של המתכנן. לא פעם תכנון נכון בימי חייו של המתכנן תביא לתוצאה שתחסוך מאות אלפי ואפילו מיליוני שקלים. בנוסף, לא פעם מי שאינם מנהלים נכון את עזבונם לא יגלו כי לאחר לכתם מי שיהנו מהפירות העסיסיים שלהם הם עורכי דין שיהיו כונסי נכסים של התהליך, ואשר ינסו לקחת כמה שיותר מהעיזבון לעצמם.

 

10. ובשאיפה למנוע סכסוכים משפטיים ומחלוקות – משרדנו עוד לא נתקבל באדם אשר רצה שאחרי המבול ילדיו יסתכסכו. תמיד ולעולם המטרה היא שישרור בינהם שקט, רוגע ואחווה. לכן השאיפה היא שבתהליך יימנעו סכסוכים משפטיים ומחלוקות כדי שכל הצדדים יוכלו לחיות בשלום וברוגע.

 

כפי שניתן  לראות, משרדנו מאמין כי התהליך של העברה בין דורית צריך לקיים את כל 10 השלבים וההגדרות השונות של התהליך. אי עמידה באחד או יותר מהשלבים, מאיין את התהליך מתוכו, ומביא לאובדן זמן וכסף רב בתהליך, ויותר אם הוא לא מקויים כפי שנדרש. נפטר, מותיר רכוש הנקרא עיזבון, ועזבון זה עובר לילדיו באמצעות הורשה. העברה בין דורית בישראל מתאפשרת בשלושה מסלולים – מסלול הצוואה, מסלול הירושה על פי דין ומסלול האפיקים האלטרנטיביים. במסלול הצוואה, העזבון מתחלק בין היורשים על פי רצונו של המנוח, כפי שהוא משתקף מצוואתו.

במסלול ההורשה על פי דין, העזבון מתחלק על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה ובפסיקה. נפרט בקצרה אודות כל אחד מהמסלולים.

 

למי מתאים העברה בין דורית?

העברה בין דורית לא מתאימה לקהל הרחב, לאור המורכבות והעלות של ההליך. לכן יש קבל מצומצם שלהם יתאים ההליך, וזה בעיקר למשפחות שיש להן דברים משמעותיים להעביר הלאה. להלן נעמוד על הדגשים המיוחדים בהעברה בין דורית בסוגים שונים של משפחות.

 

משפחות עם הון

משפחות עם הון נדרשות לתכנן את ההעברה הבין – דורית שלהם.  זאת, כדי שהיורשים לא יובילו לאיבוד ההון, אלא יצליחו לשמר ולמנף אותו. בהעברה בין דורית שכזו, עורך הדין יתכנן את ההעברה כך שהדור הבא יירש את ההון כך שניתן יהיה להשקיע אותו במקומות הנכונים, ולהמשיך להפיק ממנו רווחים לשנים. אחרת, קיים חשש מהותי שהיורשים לא ישכילו להשתמש ברכוש ויובילו לחיסול הכספים.

על כן, סביר מאוד שהמתכנן לא יותיר את הרכוש כולו לעיזבון, אלא ידאג לחלק אותו מבעוד מועד. יתר על כן, הרכוש לא יתחלק במזומן, אלא במניות, אגרות חוב ושאר ניירות ערך המאפשרים המשך השקעה ומונעים כיליון של הכספים באופן מיידי. כך, עורך הדין יוביל להעברה בין דורית נכונה במשפחות עם הון.

 

משפחות עם נכסים

גם משפחות עם נכסים נדרשות לתכנון נכון של ההעברה הבין – דורית שלהן. בדומה למשפחות עם הון, גם במשפחות עם נכסים התכלית היא לשמור על הנכסים מניבים ולמנוע גדיעה של מקור ההכנסה המשפחתי, ועל העבודה שנעשתה על ידי דור המתכנן במשך כל ימי חייו. כידוע, עסקאות בנכסי מקרקעין חייבות במיסוי משמעותי. על מעביר הזכויות מוטל מס שבח ירושה ועל מקבלן מס רכישה.

במסגרת תכנון העברה בין דורית אצל משפחות עם נכסים, עורך דין מקרקעין ידאג לכך שתשלומי המס יצומצמו למינימום האפשרי. לא אחת, דווקא העברת הנכסים בירושה ועריכת הסכמים בין יורשים יאפשרו חסכון במס, בעוד שהעברות בחיים יגררו חיובי מס. אולם עורך דין מקצועי ואיכותי יידע לבחון האם יש לבצע הסכמי מתנה נכונים, שיפחיתו למינימום את תשלומי המס גם בהעברה בין דורית שלא באמצעות הורשה קלאסית.

 

משפחות עם עסקים

לבסוף, גם משפחות עם עסקים תהיינה מעוניינות בהעברה בין דורית. זאת, מאחר שלא כל היורשים ידעו בהכרח כיצד לנהל את העסק. מעבר לכך, בהיעדר העברה בין דורית נכונה, היורשים עלולים להיקלע לסכסוכים מרים סביב ניהול העסק. על כן, עורך הדין יעצב העברה בין דורית ברורה, המבוססת על מקצועיות ותשלומי איזון, כדי למנוע סכסוכים שכאלו, לחסוך במס ולשמור על העסק רווחי ומוצלח.

 

מה השירותים המשפטיים הכלולים בהעברה בין דורית?

לאחר שהגדרנו העברה בין דורית מהי באמצעות 10 השלבים, הגיע הזמן להבין מה עושים בתכלס. מהתיאוריה – לפרקטיקה! עורך דין העוסק בהעברה בין דורית מציע ללקוחותיו שלל שירותים משפטיים הכלולים בתחום ואשר קיים לו בהם ניסיון, ידע ומקצועיות. כעת נעמיק בשירותים אלו, ונבין כיצד עורך הדין מסייע ללקוחותיו בתחום. להלן חלק מהכלים המשפטיים באמצעותם מבצעים העברה בין דורית.

 

1. צוואה בהעברה בין דורית

צוואה היא אומנם הכלי המשפטי הראשון – אך כפי שנסביר להלן – זהו הכלי האחרון שבו משתמשים. כלומר – זה הכלי שצריך להתכונן אליו בטרם ביצועו, שכן לאחר סיום כל ההליך, הצוואה היא "המסמר האחרון" שצריך כדי שכל התוכנית תקויים כמו שצריך.

ונרחיב – צוואה היא האפיק הקלאסי ביותר להעברה בין דורית. חוק הירושה קובע כללים כיצד צריכות להיכתב צוואות – בכתב יד, בפני עדים, בפני רשות משפטית או בעל פה. כמו כן, החוק מגדיר מה ייכלל בכל צוואה (תאריך, הצהרה, חתימה וכו') ואילו ממאפייני הצוואה הם המאפיינים המהותיים שלה, אשר זולתם הצוואה בטילה. ככלל, העיקרון המנחה בעולם הצוואות הוא החופש לצוות. המוריש רשאי לצוות על חלוקת רכושו כעולה על רוחו. הוא אינו מוגבל לשריונים כלשהם או לאנשים שהוא חייב להוריש להם חלק מרכושו.

עם זאת, המוריש כפוף למספר עקרונות כדי שהצוואה תהיה כשרה. כך, למשל, קטין, פסול דין ומי שאינו יודע להבחין בטיבה של צוואה – לא יוכלו לכתוב צוואה. בנוסף, הוראות צוואה שנכתבו תחת אונס, איום או השפעה בלתי הוגנת – בטלות. צוואות מאפשרות תכנון של ההעברה הבין – דורית. זאת, בניגוד לירושה על פי דין, שם התכנון כמעט ולא מתאפשר.

ניתן יהיה, כמובן, להשפיע על אופן חלוקת הרכוש גם בירושה על פי דין, בעזרת הסכמים בין יורשים ומנהל העזבון, אך אם ברצונכם לתכנן את ההעברה הבין דורית של הרכוש שלכם, מוטב לבחור לתכנן את הצוואה היטב, על מנת שכל ילד ידע בדיוק מה הוא מקבל ולמה.

חשוב לזכור כי בצוואות, היורשים יזכו בעיזבון עם מותו של המצווה. לא קודם לכן, ולא לאחר מכן. יכולות להיות לכך השלכות משפטיות יוצאות דופן, במיוחד כאשר מוריש ויורש נפטרים בסמוך.

גם על מצבים שכאלו יש לתת את הדעת במסגרת העברה בין דורית באמצעות צוואה, ולהתכונן לקראתם. כך, למשל, רצוי יהיה לקבוע הוראות יורש אחר יורש, או יורש במקום יורש, כדי לשלוט באופן מלא בהעברת הרכוש מדור לדור.

להרחבה בנושא צוואה אתם מוזמנים לקרוא עוד בקישור הבא:

אושר אלקיים משרד עורכי דין ראשון לציון
צוואות וירושות

צוואות, ירושות וייפוי כח מתמשך המשרד מעניק שירות משפטי בתחום דיני הצוואות, הירושות ומוסמך להעניק שירותי ייפוי כח מתמשך.   שירותי ייפוי הכח המתמשך מסמך

קרא עוד »

 

2. חוזי מקרקעין – הסכמי מתנה בין בני משפחה ומכירת נכסים

כפי שציינו לעיל, במסגרת המסלולים האלטרנטיביים, ניתן יהיה להקצות נכסי מקרקעין לדורות הבאים עוד לפני מותו של המוריש. אולם במקרים כאלו, עורך הדין יפעל כדי לצמצם את חבות המס של הצדדים. לשם כך, עורך הדין יערוך הסכמי מתנה בין בני משפחה תוך הקדשת תשומת לב להוראות חוק מיסוי מקרקעין ותקנות מס רכישה. החוק, והתקנות שנתקנו מכוחו, קובעים כלל גורף לפיו בעסקאות מקרקעין על הצדדים לשלם מיסוי מקרקעין.

זאת, אף אם העסקאות נעשות ללא תמורה, דהיינו הזכויות במקרקעין מועברות במתנה. עם זאת, החוק והתקנות יוצרים שורה של חריגים, אשר הנופלים בגדרי אותם החריגים יהיו פטורים מתשלום מיסי מקרקעין. בין היתר, עסקאות מתנה בין קרובים תוכלנה, בנסיבות מסוימות, להיות פטורות ממס. עורך הדין ייעצב את הסכמי המתנה בין בני המשפחה בהתאם, כך שתוכלו ליהנות מהפטורים ממיסוי מקרקעין באופן מקסימלי. חשוב להדגיש כי לא כל הסכם מתנה בין בני משפחה יהיה פטור ממיסוי מקרקעין, ובכל זאת הוא יוכל להיות משתלם יותר מהורשה קלאסית.

זאת, כתוצאה משיקולים קונקרטיים הנובעים מהנסיבות המיוחדות של כל מקרה ומקרה. עורך הדין יתחשב בנסיבות אלו, ויגיע להחלטה באשר לדרך הנכונה ביותר לבצע העברה בין דורית באותו המקרה. עם זאת, גם במקרים בהם לא יינתן פטור מוחלט ממס בעסקה, עורך הדין יוכל לעצב אותה כך שהצדדים יזכו להנחה משמעותית בחבות המס. כמו כן, לעיתים, במקרה של מספר נכסים, עשויה להתקבל ההחלטה שכדאי אפילו למכור את אחת הדירות, וזאת מתוך מטרה לבצע פריסת מס שבח, שתתאים רק לדור המתכנן ולא תהיה רלוונטית בדור המקבלים. מכירת הדירה יכולה להיעשות באמצעות מכירת דירה בהתמחרות, או בדרכים אחרות שייקבעו על ידי המתכנן.

לקריאה על נושא העברה ללא תמורה והעברת דירה במתנה אתם מוזמנים לקרוא כאן:

העברה דירה במתנה
העברה דירה במתנה

לקוחות רבים של משרדנו פונים אלינו לצורך ביצוע עסקת העברת דירה במתנה מתוך שיקולים של תכנון מס ותכנון העברת נכסים בין-דורית.
יחד עם זאת, חלקם מגיעים עם ידע חלקי, או ידע שגוי, בנוגע להליך העברת דירה במתנה לבן משפחה, ולעיתים, הם לקוחותינו מגיעים לאחר שביצעו עסקה לא נכונה ו-"חטפו" דרישות תשלום גבוהות מרשויות המס.
מדריך זה נועד לכם על מנת שתוכלו ללמוד יותר על התהליך, מה הוא דורש – ואיך עושים את ההליך בצורה הטובה (והחסכונית!) ביותר.

קרא עוד »

 

3. ניהול והעברה של חברות משפחתיות

חברות משפחתיות הן חברות פרטיות, כלומר חברות שאינן נסחרות באופן ציבורי בבורסה, ומנוהלות על ידי משפחה. על פי רוב, עסקים משפחתיים יענו על הגדרת חברה משפחתית. מי שבבעלותו חנות, למשל, הוא בעל חברה משפחתית. לא אחת, חברות משפחתיות עוברות במשך דורות מהורים לילדיהם.

הסב פתח חנות לציוד משרדי, לצורך הדוגמה, הוריש אותו לבנו, והוא בתורו מעוניין להוריש אותה לבנו הבא אחריו. העברה בין דורית נכונה של חברות משפחתיות אלו תצריך תכנון נכון של הורשת העסק ושילוב הילדים בניהולו עוד בחיי הוריהם. המצב של העברת עסק משפחתי מחייב גם מתן פיתרונות משפטיים בתוך ההעברה ומחוצה לה – כך למשל לא פעם יש צורך לשנות את התקנון של חברה כך שיכיל אפשרות להסדרת סכסוכים בין היורשים של העסק, על מנת להימנע מקריסה כלכלית של העסק בדור ההמשך.

הסיבה לכך היא ברורה – עסק משפחתי שמנוהל על ידי אדם אחד בצלמו ובדמותו לעולם לא יעבור בצורה מלאה לדור השני שמכיל מספרים ילדים בצורה נקייה. לכן במקרים כאלה יש להתכונן במיוחד לעסק, להכיל הוראות של תמלוגים ותגמולים, מתו אפשרויות העסקה ועוד. עורך הדין יתכנן זאת באופן שיאפשר העברה בין דורית מוצלחת של העסק המשפחתי באופן שימזער סכסוכים ויאפשר ניהול חלק ותקין של העסק.

 

4. מינוי מנהל עיזבון

לעיתים, עובר זמן ארוך בין מועד פטירתו של המוריש ועד לחלוקת העיזבון שהוא הותיר אחריו. הסיבות לכך יכולות להיות שונות ולנבוע משלל גורמים. כך, למשל, מורכבות במצבת הנכסים של המוריש וחוסר בהירות באשר לבעלות שלו בהם, עלולה לגרום לעיכובים בחלוקת הרכוש. כך גם הימצאם של נושים רבים של המוריש, המעוניינים להיפרע מהעיזבון קודם חלוקתו, יובילו לעיכובים בחלוקת העיזבון ליורשים. במקרים בהם חלוקת העיזבון מתעכבת, ובמיוחד כאשר העיזבון כולל נכסים המצריכים ניהול דוגמת עסקים, דירות מושכרות וכדומה, יהיה נכון למנות מנהל עזבון.

מנהל העזבון יהיה אחראי על כל הפעולות הבאות:

1. "לכנס את נכסי העזבון" – כלומר לדאוג להימצאותם כדי שיתחלקו בין היורשים.

 

2. "לנהל את העזבון" – לנהל את הנכסים הדורשים ניהול, דוגמת בית עסק או דירה מושכרת.

 

3. "לסלק את חובות העזבון" – להעביר לנושים את הכספים המגיעים להם מתוך העזבון, תוך שמירה על האינטרס של היורשים.

 

4. "לחלק את יתרת העזבון בין היורשים, לפי צו ירושה או צוואה קיימת" – לאחר שהנושים יגבו את שלהם, יהיה צורך לחלק את הנותר מהעזבון בין היורשים באופן הגון, וזאת בהתאם לכללי הירושה על פי דין או לפי צוואתו של המנוח.

 

5. "לעשות כל דבר אחר הדרוש לביצועם של צו ירושה או של צוואה מקוימת" – תפקידו של מנהל העזבון הוא לעשות מה שיידרש כדי להוביל לחלוקת הרכוש בין היורשים. עליו לעשות פעולות כדי להתגבר על מכשולים בדרך לחלוקת העזבון ולהוביל לכך שהיורשים יקבלו את המגיע להם.

 

אם כן, למנהל העזבון תפקיד משמעותי בהעברה הבין – דורית. אולם לא בכל מקרה יצטרכו היורשים למנות מנהל עזבון. עורך הדין ייעץ להם האם הדבר נדרש בנסיבות העניין. מעבר לכך, בית המשפט עצמו יחליט על מינוי מנהל עזבון, בהתאם לבקשת היורשים. במקרים בהם הבקשה תוגש על ידי כלל היורשים, ניתן יהיה להגיש אותה לרשם לענייני ירושה, מה שיהפוך את העניין לפשוט יותר.

אולם אם לא כל היורשים מעוניינים במינוי מנהל העזבון, העסק יהפוך למורכב ויכלול התדיינות משפטית בנושא. עורך הדין שלכם יהיה שם בשבילכם כדי להוביל למינוי מנהל עזבון, או למנוע זאת, בהתאם לאינטרס שלכם בעניין. כמובן שמנהל העיזבון הטוב ביותר יהיה זה אשר יבצע עבור המתכנן את הליך ההעברה הבין דורית, שכן הוא מכיר את מלוא היקף העיזבון (אפילו טוב יותר מאשר היורשים), והוא יודע בדיוק איך לקיים את רצונו של המתכנן.

לקריאה על מהו מנהל עיזבון וכיצד הוא יכול לתרום בהליך העברה בין דורית – קראו כאן:

מנהל עיזבון
מנהל עיזבון

מנהל עיזבון ימונה לצורך ניהול העיזבון, במצב בו חלוקת ירושתו של אדם הופכת למורכבת. מנהל העיזבון ינהל את רכושו של המנוח, עד לחלוקתו. באילו נסיבות ימונה

קרא עוד »

 

5. נאמנויות בהעברה בין דורית

לא אחת, המתכנן או יורשים לא ירצו שהרכוש אותו הם יקבלו יהיה רשום על שמם. במקרים אלו, ניתן יהיה להסתייע בחשבונות נאמנות או בהליך הנאמנות. צד ג' יזכה לכאורה בנכסים וינהל אותם לטובת היורש. ניתן לעשות כן, למשל, בקניית דירה בנאמנות, או בהעברת דירה לנאמנות, בה אין זהות בין הנאמן הנרשם כבעלים של הדירה לבין היורש שהוא הבעלים האמיתי שלה.

הסיבות לקבל ירושה בנאמנות יכולות להיות שונות ומגוונות, אך בכל מקרה יהיו גם חסרונות לניהול נאמנות שכזו. עורך הדין שלכם ייעץ לכם בנושא ויסייע לכם להחליט האם נכון לפתוח חשבון נאמנות בנסיבות המקרה אם לאו. בנוסף לכך, לאחר שתחליטו בנושא, הוא יבצע את כלל הפעולות הדרושות כדי לפתוח את חשבון הנאמנות בפועל ולנהל אותו כראוי, באופן הטוב ביותר מבחינה משפטית.

כמו כן, ייתכנו מקרים נוספים בהם נכון יהיה לפתוח חשבון נאמנות לכספי הירושה. כך, למשל, כאשר חלק מהיורשים קטינים והם אינם מסוגלים לנהל בעצמם את הנכסים שיירשו, עורך הדין העוסק בהעברה הבין – דורית של הרכוש יפתח חשבון נאמנות וימנה נאמן, אשר יטפל בנכסים עד להגיעם של הקטינים לשלב בו יוכלו לנהל את הנכסים בעצמם.

לקריאה על קניית דירה בנאמנות קראו כאן:

קניית דירה בנאמנות
קניית דירה בנאמנות

עומדים לקנות דירה ורוצים לשמור על זה בסוד? רוצים לקנות דירה על שם הילדים ולדעת שהם לא יוכלו למכור אותה ללא אישורכם? בעזרת שימוש נכון בכלי הנאמנות ניתן לעשות זאת בבטחה ובדיסקרטיות! כל התשובות במאמר שלפניכם.

קרא עוד »

 

6. תכנון מס בהעברה בין דורית

כזכור, העברה בין דורית יוצרת סוגיות מס מורכבות. ריבוי עסקאות מקרקעין עלול לגרור אחריו ריבוי תשלומי מס, באופן שיפגע בצדדים. ככלל, עסקאות בדירות שניות, כלומר כאשר הדירות אודותן נערכות העסקאות אינן הדירה היחידה של המוכר או של הקונה, חייבות במס בהיקפים גדולים. עם זאת, ייתכנו מצבים בהם הצדדים יהיו פטורים ממס שבח וממס רכישה, ואולי אף באופן חלקי, גם אם זו אינה דירתם היחידה, ובמקרים רבים יש היתכנות להפחתה משמעותית במס שישולם באמצעות כלים כמו ניכויים ופריסת מס שבח.

לאור האמור, עורך דין העוסק במיסוי מקרקעין יסייע בעיצוב ההעברה הבין – דורית שלכם. עורך דין המתמחה במס רכישה ומס שבח לדירה שנייה ייצור מכלול עסקאות, המאפשר את ההקצאה היעילה ביותר של הנכסים המשפחתיים מחד, ויוריד את תשלומי המס למינימום ההכרחי מאידך. כפי שכבר ציינו לעיל, עורך הדין יצטרך לשקול האם לא נכון יותר להעביר את הנכסים באמצעות הורשה קלאסית, ולחלק אותם בין היורשים בעזרת צוואה או הסכמים בין יורשים.

זאת, מכיוון שהורשה אינה נחשבת לאירוע מס, מה שיכול לחסוך תשלומים רבים ליורשים. אולם לעיתים יהיה נכון יותר לבצע את העסקאות עובר למות המוריש, ובאותם מקרים תכנון נכון של ההעברה הבין – דורית יכלול תכנון מס בעסקה. כמובן שמתכנון העברה בין דירות ותכנון ההון המשפחתי יבוא חיסכון משמעותי מאוד במיסים, שעשוי להימדד במיליוני שקלים.

כך למשל באחד המקרים, בחינת מכלול הנכסים של מתכנן הביא למסקנה שהוא יצטרך לנצל הטבת מס זמנית  שקיימת בעת בנייה עצמית של פרויקט מגורים בן 5 דירות, על מנת שיוכל להנות מפטור של היטל השבחה ופטור ממס שבח היסטורי. באותו מקרה, גם הייתה יכולת להעביר דירות לנכדים, באופן שיאפשר איזון בין כל בני המשפחה וחיסכון מקסימלי במס שבח.

לקריאה על קניית מס שבח ורכישה בדירה שנייה קראו כאן:

מס שבח דירה שניה
מס שבח דירה שניה

מושכלות יסוד של כללי המס במדינת ישראל ובעולם כולו היא שאם אדם מרוויח כסף – צריך להיות על כך מס. המס משקף את חלקה של

קרא עוד »

 

 

7. ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח הינו מונח משפטי, המתאר מצב בו אדם מעניק לאדם אחר את הזכות לבצע פעולות בשמו. כך, למשל, אדם יכול לתת לאשתו ייפוי כוח לצורך משיכת חבילה מהדואר או ביצוע פעולות בבנק. מלכתחילה, רק אותו אדם כשר לבצע פעולות אלו, אולם הודות לייפוי הכוח אדם אחר נעשה כשר אף הוא לבצע את אותן הפעולות. על פי רוב, ייפוי כוח ניתן לצורך ביצוע פעולה ספציפית. אדם מייפה את כוחו של אדם אחר עבור פעולה קונקרטית ומוגדרת.

מיופה הכוח מוסמך לפעול בשמו של מייפה הכוח באותה הפעולה, אך לא מעבר לכך. עם תום הפעולה, לא תיוותר סמכות כלשהי אצל מיופה הכוח. לעומת זאת, בייפוי כוח מתמשך, ייפוי הכוח אינו חד פעמי אלא ניתן לאורך זמן. אדם מעניק לאדם אחר סמכות לבצע שלל פעולות בשמו, אף מבלי להגדיר מראש מה תהיינה אותן פעולות. זאת, במצב בו אותו אדם לא יהיה צלול מספיק כדי לבצע את אותן הפעולות בעצמו.

אם כן, ייפוי כוח מתמשך הוא מעין הסכם אפוטרופסות, בו אדם ממנה אדם אחר לצורך קבלת החלטות משפטיות עבורו. צעד זה צופה פני עתיד, מקדים רפואה למכה, ומונע מקרים בהם אדם לא יוכל לשלוט עוד על הרכוש שלו וצעדיו המשפטיים. מה בין ייפוי כוח מתמשך להעברה בין דורית? התשובה פשוטה. בהיעדר ייפוי כוח מתמשך, אדם עלול להיקלע למצב בו הוא לא כשיר עוד לקבל החלטות משפטיות, הוא לא מינה אדם אחר שיקבל החלטות משפטיות תחתיו, והוא לא יוכל עוד לשלוט בהעברה הבין – דורית של הרכוש שלו.

ייפוי הכוח המתמשך מונע מצב שכזה, שכן ברגע בו האדם לא יהיה כשיר יותר, אדם אחר שהוא סומך עליו ייכנס בנעליו ויתכנן את ההעברה הבין – דורית במקומו. הדבר חשוב ביתר שאת, בהתחשב בהוראות סעיף 28 לחוק הירושה. סעיף זה קובע כי "אין צוואה נעשית אלא על ידי המצווה עצמו". מעבר לכך, נקבע כי "הוראת צוואה התולה תקפה ברצונו של אדם שאינו המצווה – בטלה". על כן, בהיעדר ייפוי כוח מתמשך, לא תהיה כל יכולת לשלוט בהעברה הבין – דורית של רכושו של מייפה הכוח בעודו בחייו, שכן צוואה כבר אינה חלק מהפיתרון.

חשוב לציין כי ייפוי כוח מתמשך לא מאפשר להתגבר על הוראות סעיף 28. במקום זאת, הוא מאפשר לפעול במנגנוני העברה בין דורית אלטרנטיביים, הכוללים העברה מוקדמת של הרכוש עוד קודם מותו של המנוח. עורך הדין יטפל בכל הפרוצדורה הדרושה לשם עריכת ייפוי הכוח המתמשך. כמו כן, עורך הדין יעצב את ייפוי הכוח, בהתאם לרצונו של המייפה, באופן ספציפי ומוגדר או כוללני ורחב, כדי להתאים בין סמכויות מיופה הכוח לבין רצונו וציפיותיו של מייפה הכוח.

 

8. טיפול במחלוקות בתוך המשפחה

עורך הדין יטפל במחלוקות בתוך המשפחה, במסגרת ההעברה הבין – דורית. גם אצל המשפחות הטובות ביותר נוצרות מחלוקות סביב כסף והסכסוכים הגדולים ביותר פרצו בעקבות ירושה. עורך הדין יטפל בסכסוכים אלו, מהפריזמה המשפטית והאנושית כאחד. במסגרת העברה בין דורית, עורך הדין לא ייתן דעתו אך ורק לאינטרס הכלכלי של כל צד. במקום זאת, הוא יאמץ ראיה הוליסטית של האירוע, ינסה למצוא את האינטרס המשותף של הצדדים, ויוביל לפתרון הסכסוך באופן שיאפשר השכנת שלום בית בתוך המשפחה.

עם זאת, אף במסגרת המאמצים להשכין שלום בית, עורך הדין ישמור באופן מובהק על האינטרס של הלקוח שלו. עורך הדין יוכל לייעץ ללקוח כיצד נכון שהוא יפעל, לא בהכרח כדי להשיא את רווחיו אלא כדי להשכין שלום בינו לבין אחיו, אך בסופו של דבר עורך הדין יפעל למען הגשמת רצונו של הלקוח שלו, גם אם זה לא חופף בהכרח את האינטרס המשפחתי הכללי.

 

9. הסכמי ממון

חוק יחסי ממון קובע כי יבוצע איזון משאבים בין בני זוג, ברגע פרידתם או במותו של אחד מהם. כלומר, כאשר אחד מבני הזוג ילך אל בית עולמו, יתחלק הרכוש המשותף בין בני הזוג. רק לאחר חלוקה זו היורשים יקבלו את חלקם ברכושו של המנוח. חוק יחסי ממון קובע כי חלוקת הרכוש תהיה לפי הסכם ממון שיערך בין הצדדים.

בהיעדר הסכם ממון, החלוקה תתבצע על פי הכללים הקבועים בחוק, אולם המחוקק מעודד זוגות לערוך הסכמי ממון שיסדירו את איזון המשאבים ביניהם, בהתאם לראות עיניהם. כך, למשל, הסכם ממון יוכל לקבוע כי דירת המגורים תתחלק בין שני בני הזוג, למרות שהיא נרכשה אך ורק מכיסו של הבעל.

לחלופין, הסכם ממון דירה יוכל לשלול שיתוף בדירת המגורים, מאותה סיבה בדיוק. חשוב להדגיש כי הסכם ממון הינו נחוץ וכדאי, גם במקומות בהם נראה כי הוראות חוק יחסי ממון תואמות את רצון הצדדים בעניין.  זאת, מאחר שחוק יחסי ממון אינו עומד לבדו בכל הנוגע לאיזון משאבים וחלוקת רכוש בין בני זוג. אל החוק מצטרפת הלכת השיתוף וכן שיתוף ספציפי מכוח הדין הכללי. יש בהם כדי להשפיע על אופן חלוקת הרכוש, לעיתים ממש באופן הפוך לזה הקבוע בחוק.

בנוסף, ולעיתים קרובות בעיקר, דור המתכננים עמל קשה על צבירת הממון, אך לעיתים דור המקבלים עשוי לבחור בחירות זוגיות שעשויות להיות רעות מאוד לעתיד המשפחתי. הסטטיסטיקה בתחום הגירושין של המעמד העליון מראה יותר מ-75% גירושין, ולצערנו הרב, אם מתגרשים מאדם שיש לו (או למשפחה שלו) כסף, יש תמריץ גדול לייצר התנהלות משפטית מיותר, סיבוכים משפטיים, והעלאת טענות לשם צבירת הון על חשבון ההון המשפחתי שנצבר.

לאור זאת, יש חשיבות גדולה גם לדרישה של המתכנים לדרישת הסכמי ממון מדור המקבלים! יש חשיבות לכך שהמקבלים יעמדו בתנאים מסויימים וידאגו להמשך השושלת לאורך דורות רבים. לא פעם משפחות עמידות לא דאגו לשמירה משפטית ראויה על ממונם, ולאחר דור אחד או שניים כלל ההון המשפחתי אבד או נעלם לאור גירושין, מלחמות מיותרות ובעיות אחרות. על כן, ישנה חשיבות מיוחדת לעבודתו של עורך הדין שלכם בתחום על מנת שינסח הסכם ממון ראוי.

עורך הדין ינסח הסכם ממון מדויק ומקצועי, אשר יוביל לחלוקת הרכוש בהתאם לרצונות שלכם ולהעדפות האישיות שלכם. יש לציין כי הסכם שאינו טוב דיו ואינו מביא בחשבון את כלל ההיבטים המשפטיים השונים, עלול שלא לזכות ליחס מכבד מצד בית המשפט והרכוש לא יתחלק על פיו.

 

בשל כך, רצוי לוודא שההסכם נערך על ידי עו"ד טוב ומנוסה, שיערוך הסכם משפטי ראוי ורציני. אם אתם רוצים לקרוא עוד על נושא הסכם הממון אתם מוזמנים לקרוא זאת בקישור הבא:

לקריאה על הסכמי ממון קראו כאן:

הסכם ממון על דירה
הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה מאפשר לבני זוג להחליט כיצד תחולק הדירה שלהם, במקרה בו ייפרדו חלילה. הסכם הממון מעניק לבני הזוג את הכוח להתגבר על כללי

קרא עוד »

 

סיכום פעולותיו של עו"ד העברה בין דורית

נוכחנו לדעת כי עבודתו של עורך הדין רבה ומגוונת, בעולמות ההעברה הבין – דורית. נגענו בעיסוקו בעולמות הצוואות, בחוזי המקרקעין ובמיסוי המקרקעין, בניהול החברות, בנאמנויות ובמינוי מנהל עזבון, בייפוי כוח מתמשך, טיפול בסכסוכים משפחתיים ועריכת הסכמי ממון. בכל אחד מהנושאים נגענו בקציר האומר, אך הוא זוכה להרחבה במאמרים אחרים באתר שלנו. אנו מזמינים אתכם להעמיק בכל אחד מהנושאים ולקרוא עליו כאן באתר. הבנה משפטית עמוקה מצדכם של האירוע, תסייע לכם לנהל אותו כמו שצריך.

 

כמה עולה הליך העברה בין דורית?

אם הגעתם עד לכאן אז כבר בטח הבנתם – הליך העברה בין דורית הוא לא עסק זול. לא מדובר בעריכת צוואה פשוטה, העברה ללא תמורה בתוך המשפחה או ייפוי כח מתמשך. לכל אחת מהפעולות שנכתבו במאמר זה יש עורכי דין שיעשו את כל אחת מהפעולות בזול יותר, אך ספק רב אם הם ישלימו אפילו אחת מהמטרות של תהליך ההעברה הבין דורית כפי שהוגדרה על ידי משרדנו – וזאת מהסיבה הפשוטה – הם לא מכוונים לשם.

כל פעולה שנעשית בנפרד נעשית ללא תכנון נכון וללא הבנת מכלול הפעולות המשפטיות הנדרשות לשם ביצוע תכנון ההון המשפחתי בהעברה בין דורית. ההליך דורש עשרות / מאות שעות עבודה של משרד עורכי דין הבקיא ומבין בתחום, החל מפגישות אישיות, פגישות קבוצתיות, קבלת נתונים ובחינתם, הכנת מתווה העברה, ביצוע פעולות משפטיות ועוד פעולות רבות. לאור זאת, אם בחרתם להתחיל את ההליך היום, אתם בוודאות תחסכו הרבה יותר כסף מאשר תשלמו לעורך הדין.

 

עורך דין להעברה בין דורית – למה לבחור בנו?

זקוקים לעורך דין לצורך העברה בין דורית? מחפשים עורך דין אשר יעניק לכם יחס אישי, לצד מקצוענות משפטית ללא פשרות? מעוניינים בכתובת אחת שתטפל בכל הצרכים המשפטיים שלכם, ולא תצטרכו לכתת רגליים בין מספר עורכי דין שונים?

אם כן – הגעתם למקום הנכון! עו"ד אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן, המתמחה בדיני העברה בין דורית ובניהול הליכים בתחום. לעו"ד אלקיים ניסיון רב בהליכי העברה בין דורית, אותם הוביל וקידם בהצלחה יתירה הן מבחינה משפטית והן מבחינה אנושית. המקצוענות של עו"ד אלקיים לצד יחסי האנוש המעולים שלו הפכו אותו לאחד מעורכי הדין הבכירים בתחום בישראל אשר לקוחות רבים כבר נהנו משירותיו. פנו אל משרדו של עו"ד אלקיים, והצטרפו גם אתם לאותה שורה של לקוחות מרוצים.

העברה בין דורית
העברה בין דורית
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא העברה בין דורית

למונח העברה בין דורית אין הגדרה משפטית ברורה, ולכן משרדנו נוקט מגדיר ומתאר את המונח העברה בין דורית באמצעות ההגדרה הבאה: העברה בין דורית במובן המשפטי היא הליך מסודר של תכנון של ההון המשפחתי והתייחסות מיוחדת להעברת רכוש, נכסים, זכויות, עסקים והיבטים נוספים מהמתכנן (אדם או זוג) לצאצאיו או מי שיצווה על כך בצוואה, בטרם מותו ולאחר מותו, באופן מושכל ויעיל ומתוך מטרה לקיים את מלוא מטרותיו של המתכנן באופן חוקי ותוך חיסכון מקסימלי במיסים ובשאיפה למנוע סכסוכים משפטיים ומחלוקות.

העברה בין דורית מתאימה בעיקר למשפחות מבוססות ואמידות. כאלה שצברו מספר רב של נכסים, של עסקים ושל הון. לרוב למשפחות יהיה הון שקשור לכל אחד מההיבטים, ולכן יש להתייחס לכולם ביחד במסגרת ההליך. בנוסף, התהליך מתאים למשפחות שיודעות שחלוקת הממון לאחר 120 תביא לסכסוכים משפטיים ומחלוקות.

להעברה בין דורית יש מספר רב של כלים שמשמשים את המתכנן בעת העברה ההון לדור ההמשך. כך למשל ניתן למנות עסקאות מתנה והעברה ללא תמורה של נכסים, ייפוי כח מתמשך, נאמנויות, הסכמי ממון, מינוי מנהל עיזבון, טיפול במחלוקות במשפחה ועוד פעולות משפטיות אחרות שמתאימות לסיטואציה.

הליך של העברה בין דורית אינו עסק זול שכן הוא תלוי בהיקף הנכסים של דור המתכננים, היקף העבודה הנדרשת, היקף הפעולות המשפטיות הנדרשות ושעות העבודה בפועל. 

לקבלת הצעת מחיר פרטנית אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לבחון את המקרה, ולהציע הצעת שכר טרחה פרטנית בפגישה אישית.

מומלץ להתחיל בתהליך של העברה בין דורית בשלב שבו מזהים כי בעיות עלולות להתגלע בין דור ההמשך. על פי רוב, חלוקה של שווה בשווה של כל נכס עשויה להביא לחורבן ההון המשפחתי בדור ההמשך. לכן מומלץ להתחיל בהליך בהקדם, ובכך להימנע ממצבים של חוסר יכולת לצוות או היבטים אחרים שיכולים למנוע את קיום ההליך.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין