שכר טרחת עורך דין מכירת דירה

עסקאות נדל"ן מלוות בתשלומים נוספים המתווספים לרכישת הנכס. הוצאות תיווך, מיסוי וכמובן שירותים משפטיים הן הוצאות שיש לקחת בחשבון לפני כל כניסה לעסקה במקרקעין. כדי שתדעו להיערך נכון לעסקה, חשוב לדעת כמה הוצאות נלוות תצרכו להוציא. מהו שכר טרחת עורך דין המקובל במכירת דירה? אילו גורמים משפיעים על שכר טרחה זה? כל זאת ועוד – בהמשך המאמר.

 

שכר טרחת עורך דין – מה הוא כולל?

לפני שנגיע לשורה הסופית ונברר כמה עורך דין גובה עבור עבודתו במכירת דירה, חשוב להבין תחילה מה כולל שכר טרחת עורך דין. זאת, מאחר שהשירותים המשפטיים שינתנו לכם ישפיעו באופן ישיר על מחיר העסקה.

ברמה הבסיסית ביותר, שירותיו של עורך דין מקרקעין לצורך מכירת דירה יכללו בדיקה משפטית של זכויות בדירה בנסח הטאבו, וניסוח הסכם מכר בהתאם לנתוני העסקה ודרישות הלקוח. בנוסף, יהא עליו להסביר ללקוחות איך עדיף להתנהל במשא ומתן והצגת הדירה.

דבר נוסף הוא התנהלות מול מתווך – אם מדובר בתיווך יוקרה או התמקחות על דמי תיווך – ניתן לקבל את ניסיונו של עורך הדין אם רק תבקשו. בשלב הבא, עורך הדין ייכנס לשלב המשא והמתן עם עורך הדין שכנגד על ניסוח חוזה המכר. בניגוד לחוזי שכירות למגורים, שהם חוזים סטנדרטיים יחסית, כל חוזה מכר דירה שונה ממשנהו.

חוזי המכר מסדירים את תנאי התשלום, סדר העברת הזכויות בדירה, פיצויים במקרה של הפרת סעיף מסעיפי החוזה ועוד. בסופו של דבר, לאחר החלפת טיוטות והבטחת הקצאת הסיכונים בצורה הטובה ביותר, עורכי הדין יגיעו לנוסח מוסכם של החוזה.

החוזה יבטיח את זכויותיכם בצורה הטובה ביותר ויוודא כי תקבלו את מלוא התמורה על הנכס ללא נטילת סיכונים משמעותיים. בנוסף – ישנם תפקידים ופעולות נוספות אותן עורך הדין יבצע כחלק מהשירות כמו: החתמת מסמכי משכנתא ואימותם, החזקת מסמכים בנאמנות עד להשלמת העסקה, הכנת מכתב סיום עסקה ועוד.

שכר טרחת עורך דין – מה הוא לא כולל?

מעבר לשלב הבסיסי ישנם שירותים/תפקידים נוספים שעוה"ד ייטול אם יוחלט בין הצדדים שהוא יקבל על עצמו ואינם נכללים בסל הבסיסי. תפקידים כמו בירור מס השבח שיחול על המכירה (והאם ניתן לקבל פטור ממס שבח בעת מכירה) ואם לא – כיצד יש להתכונן על מנת להפחית את מס השבח.

עם זאת, חישוב המס הינו עסק מורכב מאוד וכך גם המקרים בהם המכירה תהיה פטורה ממס שבח. אם כן, חישוב מס השבח בעסקה משפיע רבות על שכר הטרחה של עורך הדין.

תפקיד נוסף הוא בירור לעניין חבות בהיטל השבחה – שבמסגרתו ניתן לפנות אל הרשות המקומית ולברר האם בעת מכירת הזכויות יחול היטל השבחה. יש לציין כי לא בכל עסקה מבוצע שירות זה – ועדיף שיבוצע לרוב על ידי שמאי מאשר על ידי עורך דין.

בנושאים אלה יש לציין כי פתיחת חשבון נאמנות ספציפי אינה כלולה בעסקה – היות ופתיחת חשבון נאמנות היא הליך ארוך, יקר ומסורבל – ועורך הדין ידרוש על כך סכום נוסף. לבסוף, אם לאחר מכירת הדירה אתם רוכשים דירה חדשה, עורך הדין יוכל להעניק לכם שירותים משפטיים גם של עורך דין לרכישת הדירה.

על פי רוב, ככל שעורך הדין אכן ילווה אתכם גם ברכישת הדירה, תהיה לכך השפעה ניכרת על שכר טרחת עורך הדין במכירת הדירה.

 

שכר טרחת עורך דין מקובל מכירת דירה

שכר טרחת עורך דין נקבע לפי אחוזים מהעסקה. הנוהג המקובל הוא לגבות 0.5% על עסקה פשוטה יחסית ועד 2% בעסקאות מורכבות מאוד. חשוב לשים לב לכך שהמחירים לא כוללים מע"מ והמע"מ יתווסף לשכר טרחת עורך הדין במכירת הדירה.

ונציין כי יש משרדים שנוקטים בשיטת התמחור הקבוע – כלומר מחיר מסוים עבור העברת זכויות מבלי קשר למחיר הדירה. למשל – שכר טרחה של 20,000 ₪ + מע"מ עבור כל עסקה – בין אם שווי הדירה הוא 600,000 ₪ או 5,000,000 ₪ – מה שמיטיב בעיקר עם דירות יקרות.

אבל – מה משפיע על שכר טרחת עורך הדין? התשובות להלן:

 

גורמים המשפיעים על שכר טרחה במכירת דירה

איזו עסקת מכר דירה היא עסקה פשוטה ואיזו עסקה נחשבת למורכבת? גורמים רבים משפיעים על מורכבות העסקה. ניתן למנות את הסטטוס הרישומי של הדירה, מספר הבעלים בדירה ומצבה מבחינת מיסוי מקרקעין כגורמים מכריעים בקביעת שכר הטרחה.

ככל שהדירה רשומה במלואה על שמכם בטאבו, ללא הערות אזהרה, משכונות וכדומה, עסקת המכר אמורה להיות פשוטה יחסית. והדבר יתבטא בשכר הטרחה של עורך הדין. מנגד, דירה שאינה רשומה על שמכם, רשומים לה נהנים נוספים, רשומות הערות בטאבו או ברשם המשכונות על הדירה, דירה שרשומה בחברה משכנת או עם עיקולים, הדבר יקשה על המכירה וממילא יעלה את שכר הטרחה.

כמו כן, אם אתם, המוכרים, הבעלים היחידים של הדירה, המכירה צפויה לעבור בקלות. אולם דירה שיש לה בעלים רבים, למשל בעת מכירת דירת ירושה, תהיה מסובכת יותר למכירה ושכר הטרחה יעלה. הדבר נכון ביתר שאת אם חלק מהיורשים הם קטינים או מתגוררים בחו"ל.

לבסוף, ככל שהדירה נחשבת עבורכם לדירת מגורים מזכה ואתם נהנים מפטור ממס שבח, חישוב המס לא יוסיף לשכר הטרחה תוספת ניכרת. מנגד, ישנם מצבים בהם חישוב מיסוי המקרקעין הינו סבוך במיוחד ואף לא כל עורך דין מקרקעין ייעץ לכם בנושא.

מכיוון שכך, מוטב שעורך הדין המלווה את העסקה אף ילווה אותה מהפן המיסוי שלה ויש בו מורכבות בנסיבות העניין, אך התוספת אינה משמעותית לשכר הטרחה של עורך הדין במכירת הדירה.

 

לא הכל זה מחיר

חשוב לזכור כי שירותים משפטיים הם שירותים קריטיים המסייעים לכם לצלוח בבטחה ובחוקיות מלאה עסקאות נדל"ן גדולות ומורכבות. לאור זאת, המחיר לא יכול להיות השיקול המרכזי שלכם בבחירת עורך דין. עורך דין טוב, גם אם יהיה יקר יותר, יוכל לסייע לכם הרבה יותר ולתרום לכם רבות בתמונה הכלכלית הכוללת.

כך למשל – במקרה של מכירת דירה באמצעות מכרז על ידי עורך דין, הרי שהתשלום לעורך הדין כולל בתוכו עלות שהייתה מגולמת בדמי תיווך, ובכך מפחיתה את התשלום עבור השירות. לכן, מומלץ להשוות על בסיס נתונים רחבים יותר את הצרכים ואת המחיר שישולם בעת בחירת עורך דין למכירת דירה.

 

אושר אלקיים משרד עורכי דין למכירת דירה

מוכרים דירה? מחפשים עו"ד הגון ואיכותי שייצג אתכם בעסקה? פנו אלינו במשרד עו"ד אושר אלקיים. עו"ד אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן בעל ניסיון רב בעסקאות הנדל"ן וידע עשיר בתחום. עו"ד אלקיים ישמח ללוות אתכם בעסקה, יחד עם כל צוות המשרד שיעמוד לרשותכם. צרו איתנו קשר, והבטיחו עבורכם את העסקה הטובה ביותר.

שכר טרחת עורך דין מכירת דירה
שכר טרחת עורך דין מכירת דירה
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא שכר טרחת עורך דין מכירת דירה

הנוהל המקובל לקביעת שכר טרחת עורכי דין הוא על פי אחוזים משווי המכירה – הנוהג הוא 0.5% על עסקאות פשוטות ועד 2% בעסקאות מורכבות מאוד ובתוספת מע"מ כדין. יש לוודא אילו פעולות כלולות בשכר הטרחה למכירת דירה ואילו לא.

בשכר טרחת עורך דין למכירת דירה לא כלול היבטים של ייעוץ וניהול הליכי מיסוי (מס שבח), בחינת היטל השבחה והיטלים נוספים, ניהול חשבון נאמנות והיבטים נוספים שאינם קשורים לעסקה.

בשכר הטרחה הבסיסי כלול ייעוץ והכוונה בנוגע לעסקת המכירה – הכוונה של המוכרים כיצד להתנהל מול הקונים ומה יש לתאם בטרם המשך משא ומתן מול עורכי הדין.

בנוסף, המחיר כולל התאמת הסכם מכר למידותיו של המוכר, וכן ניהול מו"מ מול הצד השני, החתמת העסקה והעברת מסמכים בסיום העסקה.

עסקה פשוטה – עסקה עם מוכר אחד/בני זוג, שיש להם דירה יחידה שרשומה בטאבו, בלי משכנתא על שמם, ללא חריגות בנייה ו/או היבטים מורכבים.

עסקה מורכבת – כל סיבוך של הנתון לעיל – מספר רב של מוכרים, דירה שרשומה בחברה משכנת, עם משכנתא והערות/עיקולים, עם חריגות בניה והיבטים בעייתיים.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין