נוסח צוואה ללא עורך דין

חוק הירושה מציג מספר דרכים חלופיות לעריכת צוואה. כל אחת מהדרכים ניתנת לביצוע באופן עצמאי, ללא סיוע משפטי ומבלי להזדקק לעורך דין. עם זאת, ניסוח צוואה ללא עורך דין עלול להיות שגיאה חמורה שרק תרבה סכסוכים וחוסר וודאות, במקום שליטה בחלוקת הרכוש והשכנת שלום בין היורשים. להלן נציג את יתרונות ניסוח הצוואה בעזרת עורך דין, אך גם נוסח בסיסי לצוואה המנוסחת ללא עורך דין.

 

דרכים לעשיית צוואה לפי חוק הירושה

חוק הירושה קובע 4 דרכים לעשיית צוואה. 4 הדרכים הן:

  1. צוואה בכתב יד
  2. צוואה בעדים
  3. צוואה בפני רשות (נוטריון)
  4. צוואה בעל פה על ערש דווי.

 

נפרט בקצרה אודות כל אחת מהצוואות. 

צוואה בכתב יד הינה צוואה שאדם כותב בעצמו, מבלי שיהיה צורך בנוכחותו של אף אדם אחר. על הצוואה להיכתב כולה בכתב ידו של המצווה, לשאת תאריך וחתימה. צוואה בעדים הינה כתובה אף היא, אך לאו דווקא בכתב יד. צוואה זו נערכת בפני שני עדים, אשר המצווה יצהיר בפניהם כי זוהי צוואתו. גם העדים יחתמו על טופס הצוואה. 

צוואה בפני רשות נאמרת או נקראת בפני נוטריון, המאמת כי זוהי אכן צוואתו של המצווה. צוואה בעל פה ניתן לעשות רק על ערש דווי, בנוכחות שני עדים, ותוקפה 30 יום לכל היותר. מבין כל הדרכים המוצגות, ה-2 הרלוונטיות ביותר לצורך ניסוח צוואה ללא עורך דין, הן צוואה בכתב יד וצוואה בפני עדים. נרחיב אודותן להלן.

 

ניסוח צוואה ללא עורך דין – האם זה כדאי?

ניסוח צוואה בעזרת עורך דין יכול להיות עסק יקר, אבל לחסוך המון. זאת, במיוחד, כאשר הצוואה המבוקשת היא מורכבת, כוללת תניות וכללים פנימיים רבים ויוצרת הסדרים לא סטנדרטיים. האם לא כדאי, בשל כך, לוותר על הייצוג המשפטי ולנסח צוואה ללא עורך דין? התשובה היא, לפחות לדעתנו, חד משמעית לא. התפקיד של צוואה הוא ליצור וודאות באשר לחלוקת הרכוש ולמנוע סכסוכים עתידיים בין היורשים. 

ניסוח צוואה ללא עורך דין לא רק שלא יעזור להשגת וודאות זו, אלא רק יאפיל עליה. מה שניתן לעשות אם מעוניינים לחסוך את ההוצאות המשפטיות, הוא לוותר על עריכת צוואה לחלוטין. כידוע, בהיעדר צוואה החוק קובע מנגנון של ירושה על פי דין. ברוב הנסיבות מנגנון ירושה זה הינו סביר וצודק ובהיעדר סיבה קונקרטית, כלל  לא בטוח שצריך לנסח צוואה.

 

נוסח צוואה ללא עורך דין

נניח כי קראתם את כל האמור אך לא השתכנעתם, וברצונכם לנסח צוואה ללא עורך דין. כיצד תעשו זאת? כדי לענות על שאלה זו, יש להכיר את הדרישות הצורניות ומהותיות של ניסוח הצוואה. כאמור, צוואה ללא עורך דין ניתן לעשות בכתב יד ובפני עדים. נפרט אודות הדרישות של צוואות אלו.

 

צוואה בכתב יד

סעיף 19 לחוק הירושה מפרט כיצד תיכתב צוואה בכתב יד:

  1. צוואה בכתב יד תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו.

 

אם כן, הדרישה העיקרית בצוואה בכתב יד היא שהצוואה תיכתב כולה בכתב ידו של המצווה. כמו כן, עליה לשאת חתימה ותאריך, כתובים אף הם בכתב ידו של המצווה. חשוב לשים לב כי אין צורך בנוכחותו של אף אדם אחר לשם עשיית צוואה בכתב יד. צוואה שכזו יכול אדם לערוך בינו לבין עצמו, מבלי שאף אחד יהיה עד לעשייתה של הצוואה.

חיסרון מהותי בצורת צוואה זו, הוא היכולת לזייפה. אנשים הנפגעים מהצוואה יוכלו לטעון כי זהו לא כתב ידו של המצווה ואף אם מדובר בטענת סרק, היורשים עלולים להיגרר להליך הוכחות ארוך כי זהו אכן כתב ידו של המנוח. כדי להימנע מכך, מוטב לבחור במסלול הצוואה בעדים.

 

צוואה בעדים

הדרישות הצורניות מצוואה בעדים מובאות בסעיף 20 לחוק הירושה, בזו הלשון:

  1. צוואה בעדים תהיה בכתב, תצויין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו; העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור.

 

אם כן, על צוואה זו להיות כתובה אף היא, אך לאו דווקא בכתב ידו של המצווה. גם צוואה זו תישא תאריך ואת חתימת המצווה. בנוסף, עדי הצוואה יחתמו כי המצווה הצהיר בפניהם שזוהי צוואתו.

 

תוכן הצוואה

כעת, נעבור לנוסח הצוואה מבחינת תוכנה. הצוואה צריכה להסדיר את חלוקת הרכוש, ועל כן עליה להיות מקיפה ויסודית. מומלץ להיוועץ עם עורך דין מקרקעין לפני הורשת המקרקעין שלכם, אף אם ברצונכם לנסח את הצוואה בעצמכם. 

שמרו על ספציפיות היוצרת בהירות מחד, אך הקפידו על ניסוחים המכירים בכך כי ייתכנו שינויים במצבת הנכסים שלכם ואף ביורשים הפוטנציאליים ("לנכדיי אוריש בשווה…" מבלי לנקוב בשמותיהם, מתוך הנחה כי יוכלו להיוולד נוספים. "את הדירות יקבל בני הבכור משה" מתוך הבנה כי תיתכן מכירה או רכישה של דירות"). נסו לשמור על פשטות ושפה קולחת. כך, תצליחו לנסח צוואה בצורה הטובה ביותר.

 

צוואה עם עורך דין אושר אלקיים

אם השתכנעתם מדברינו, וודאי הבנתם כי נכון להסתייע בשירותיו של עורך דין לשם כתיבת צוואה. פנו אל עורך דין אושר אלקיים לצורך ניסוח צוואה מקיפה ואיכותית, שתיצור וודאות בין היורשים שלכם ותחסוך ריבים וסכסוכים. עו"ד אלקיים בעל ניסיון רב בתחום וסייע למאות לקוחות בדיני צוואות וירושות. צרו קשר, ותהנו גם אתם משירותים משפטיים מהשורה הראשונה.

נוסח צוואה ללא עורך דין
נוסח צוואה ללא עורך דין
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא נוסח צוואה ללא עורך דין

התשובה החד משמעית היא לא. אם יש בידכם נכסים ותרצו להוריש אותם – אפילו אם זה בחלקים שווים וללא כל נישול או בעיה – עליכם לעשות את הצוואה עם עורך דין.

אם עדיין תחליטו שתרצו לעשות צוואה ללא עורך דין, עליכם לעשות זאת בזהירות ומיומנות. אתם מוזמנים לקרוא את מאמר זה ומאמרים נוספים באתר, ולנסח צוואה שתשקף את רצונכם.

לצוואה ללא עורך דין יש חסרונות רבים – ניתן לזייפה בקלות, היא עשויה להכיל טעויות, עשויה להיות בעלת משמעות כפולה ועוד ליקויים רבים נוספים. מומלץ בכל אופן להימנע ממנה.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין