מכירת דירה בלי עורך דין

מכירת דירה בלי עורך דין – האם זה אפשרי? חשוב מכך – האם זה מומלץ? הליך העברת זכויות נדל"ן בישראל ללא עורך דין הוא אמנם אפשרי, אך לא מומלץ כלל וכלל. מי שיבחר למכור דירה ללא ייעוץ משפטי, עלול למצוא את עצמו פוגע באופן מהותי בזכויותיו וכן עובר על הוראות חוק חשובות. להלן נבין מהם הקשיים במכירת דירה בלי עורך דין ומדוע לא כדאי למכור דירה ללא עורך דין.

 

מכירת דירה – הליך

לפני שנבין האם ומתי אפשרי למכור דירה בלי עורך דין מקרקעין, יש לדעת תחילה כיצד מתנהל הליך מכירת דירה. נסקור את השלבים השונים בהליך, תוך התמקדות מיוחדת בהיבטים המשפטיים של כל שלב.

 

1. הוצאת הנכס למכירה

השלב הראשון במכירת הדירה הוא מציאת קונים. לשם כך, יש להוציא את הנכס למכירה. גם בישראל של ימינו, מקובל להוציא את הנכס לשוק בעזרת מתווך, ואולי עם בלעדיות בתיווך. מתווך נדל"ן הפועל באזור בו מצויה הדירה ישווק את הדירה, יזמין רוכשים פוטנציאליים ומתווכים להתרשם מהנכס ולבסוף ימצא עבורכם את הקונה הטוב ביותר תוך היותו הגורם היעיל בעסקה.

מרגע ההתקשרות הראשונית אתכם, המתווך יחתים אתכם על חוזים המבטיחים את תשלום שכרו. על פניו, מדובר בחוזים פשוטים ופורמליים והמתווך ירצה שתחתמו עליהם במקום. אולם בפועל, חוזים אלו יכולים להיות חוזים שיכבלו אתכם בצורה משמעותית ויקשו עליכם להשתחרר מהמתווך אף אם לא תהיו מעוניינים עוד בשירותיו.

 

חסרון ראשון – הסתבכות עם המתווך

אם כן, כבר בשלב זה ניתן למנות חסרון ראשון למכירת דירה בלי עורך דין. מי שימכור דירה בלי עורך דין עלול לחתום על הסכם תיווך מבלי לעמוד על השלכותיו של ההסכם וללא עין משפטית שתבחן אותו ותשפר את ההסכם. בעקבות כך, אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים דמי תיווך בסך עשרות אלפי שקלים, אף אם המתווך לא סייע כלל במכירת הדירה.

 

2. בדיקת הרוכשים

ברכות! מצאתם רוכשים לדירה שלכם. כעת, עליכם לוודא כי רוכשים אלו אכן יהיו מסוגלים לשלם לכם את מלוא התמורה עבור הדירה. כידוע, מרבית הרוכשים בישראל לא משלמים את מלוא התמורה ואף לא את רובה מהונם הנזיל אלא מכספי המשכנתא.

עם זאת, הבנק לא מאשר לרוכשים משכנתא עד אשר יציגו בפניו חוזה מכר חתום. במציאות שכזו, כיצד תוכלו לדעת שהרוכשים יצליחו לממן את רכישת הדירה לאחר החתימה על החוזה? התשובה היא שגם הבנק מודע למלכוד זה וכדי לפתור אותו הוא מציע לרוכשים הפוטנציאליים להוציא אישור עקרוני – מסמך המצהיר כי על סמך נתוני העסקה שדווחו, הבנק צפוי לאשר לרוכשים הלוואת משכנתא.

האם האישור העקרוני הוא סוף הסיפור מבחינת בדיקת הרוכשים? כאן, התשובה היא שלילית. לעיתים, חוסר דיוקים בדיווח, במכוון או שלא במכוון, מובילים לקבלת אישור עקרוני אך לסירוב לבקשת המשכנתא עצמה. מעבר לכך, האישור העקרוני עצמו אינו מהווה מסמך מחייב עבור הבנק והבנק יוכל לסרב להעניק משכנתא בתנאים האמורים בזמן הגשת הבקשה.

 

חסרון שני – חוסר וודאות בנוגע לרוכשים

לאור האמור, ברור מהו החיסרון השני במכירת דירה ללא עורך דין. אדם מן השורה יתקשה לבצע בדיקה מעמיקה של מסוגלות הרוכשים לשלם עבור הנכס. בדיקה קריטית במיוחד בימים אלו בהם הריבית על המשכנתאות רק עולה ומבקשי משכנתא רבים נענים בסירוב עקב קשיים צפויים בפירעון ההלוואה.

 

3. ניסוח חוזה

השלב השלישי ברכישת הדירה הוא שלב ניסוח חוזה המכר. חוזה המכר צריך להבטיח את זכויות הצדדים ולהקצות סיכונים בצורה שווה והגיונית. החוזה יקבע סעיפי פיצויים מוסכמים במידת הצורך, מועדי העברת תשלומים והעברת זכויות ועוד.

עורכי דין מיומנים בהכנסת סעיפים לחוזי מכר, שעל פניו נראים תמימים אך בפועל השלכותיהם מהותיות. הצד שכנגד יוכל להיפגע באופן מהותי אם לא יזהה את אותם סעיפים, יתנגד להם ויציע חלופות סבירות והוגנות יותר. חשוב לשים לב לכך בעריכת חוזה המכר.

 

חסרון שלישי – פגמים בחוזה

החיסרון השלישי עתה ברור אף הוא. צד שלא יהיה מיוצג בעסקה, עלול להיפגע מהחוזה. הצד שכנגד ינסח את החוזה במיומנות ובתחכום משפטי באופן שיטיל סיכונים ותשלומים על המוכר מבלי שהוא ישים לב לכך. בעוד שעורך דין מנוסה בתחום היה מזהה סעיפים אלו בשניות ומתנגד להם, המוכר שאינו מיוצג לא ידע לזהות סעיפים אלו.

 

4. קבלת התשלומים ומסירת הבעלות

חוזה המכר קובע מה יהיו מועדי התשלומים על הדירה ומתי תועבר הבעלות בנכס. מדובר בשלב קריטי מאוד בעסקה שכן למועדי התשלום השפעה קריטית על הנזילות שלכם, המוכרים, ולהעברת הבעלות חשיבות מכרעת מבחינתו של הרוכש. מסירת הבעלות הינה עניין משפטי מורכב הדורש המצאת אישורים רבים לרשם המקרקעין, הטאבו, ועמידה בכל הכללים הקבועים לכך בחוק ובתקנות.

 

חסרון רביעי – קשיים במסירת הבעלות

מי שאינו מיומן בהעברות בעלות, יתקשה מאוד לעשות זאת. מערכת הטאבו אינה אינטואיטיבית ופשוטה ומוכרי דירות בלי עורך דין עלולים שלא להצליח להעביר את הזכויות בנכס על שם המוכר. כשלון שכזה ייחשב להפרה של חוזה המכר מה שישית על המוכר תשלומי פיצויים רבים וכבדים.

 

5. תשלום מס על העסקה

עסקאות מכר מחויבות בתשלום מס שבח. מוכר שלא ישלם מס שבח יסתכן בחיובים מוגדלים ובמקרים מסוימים אף בעונשים פליליים. חשוב לבצע תשלום מדויק שלא יוציא מכם שקל אחד יותר מהדרוש, אך גם יעמוד באופן מלא בדרישות החוק.

 

חסרון חמישי – טעויות מיסוי קשות

רוכש שאינו מיוצג עלול למצוא את עצמו טועה באופן קריטי בתשלום מס השבח. טעויות אלו, כאמור, יכולות לעלות למוכר בעשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך.

 

מוכרים דירה? רק עם עו"ד אושר אלקיים!

מוכרים את הדירה שלכם? מתלבטים האם להיעזר בשירותיו של עורך דין? אנו ממליצים לכם בחום ליצור קשר עם משרד עו"ד אושר אלקיים ולהבטיח לכם ייצוג על ידי עו"ד אושר אלקיים, עו"ד מקרקעין מוביל בתחום. הייצוג אמנם יעלה לכם כסף, אך הוא יחסוך טעויות שיעלו הרבה יותר.

מכירת דירה בלי עורך דין
מכירת דירה בלי עורך דין
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא מכירת דירה בלי עורך דין

עקרונית ניתן למכור דירה ללא סיוע של עורך דין, אבל הדבר לא מומלץ כלל. הדבר משול לאדם שיש לו חור בשן ורוצה לחסוך על טיפול אצל רופא שיניים – הוא יכול לעשות את זה לבד – אבל זה יותר כואב, יותר מסוכן – ואם יש בעיות זה יעלה הרבה יותר!

  • בעיות בשיווק הנכס אל מול המתווכים
  • רוכשים אשר אינם מסוגלים להשלים את העסקה
  • הסכם מכר מנוסח באופן לא מיטבי המטיל אחריות לא סבירה
  • תשלומי מיסים מיותרים וגבוהים
  • התנהלות בעייתית ומסירת דירה ללא ליווי
  • שיווק הנכס
  • בדיקת הרוכשים
  • ניסוח הסכם מכר
  • תשלום מיסים
  • קבלת תשלומים ומסירת הדירה

ההשלכות הן עצומות ויקרות במיוחד – תשלום מיסים גבוה, בעיות בהשלמת העסקה, בעיות ברישום העסקה ועוד בעיות רבות שכל אחת מהן לבד, וכולן ביחד, מביאות למסקנה שעדיף מכירת דירה עם עורך דין.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין