מדד תשומות הבנייה (2024) כולל מחשבון למדד תשומות הבניה

כל אדם שרכש בחייו דירה חדשה מקבלן כבר יודע – מחיר הדירה לא מסתיים עם המחיר שתשלמו. אחד התשלומים העיקריים שצריך לשלם יחד עם מחיר הדירה הוא סכום כסף נכבד עבור רכיב של מדד תשומות הבנייה.

ואם בעבר מחירי הדירות היו נמוכים, וההצמדה למדד הייתה קטנה יחסית, בשנים האחרונות אנו רואים שמחירי הדירות עולים בעשרות אחוזים מדי שנה, ועל כן הצמדה למדד שפעם הייתה מסתכמת באלפי שקלים בודדים, היום מגיעה לעשרות ואף מאות אלפי שקלים עבור כל דירה!

המדד למעשה משפיע על מספר רב של פרמטרים, אשר המרכזי ביניהם הוא חוזי מכר של דירות חדשות אשר נבנות במדינה. פערים אלו עשויים להיות משמעותיים ולהשפיע באופן משמעותי על הסכום שמשולם בסוף במסגרת ההסכם. אנחנו כאן כדי לעזור לכם להבין הכל על המדד, למה הוא מסייע וכיצד ניתן להתגונן מפני עלייה במדד.

אם אתם רוצים לדעת כיצד מדד תשומות הבניה משפיע בעת קניית דירה מקבלן – אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא רכישת דירה מקבלן:

מהו מדד תשומות הבנייה?

מדד תשומות הבניה הוא מדד רשמי של מדינת ישראל המנוהל ומפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אשר משקף את השינויים (עליות/ירידות) הרכיבים השונים של המדד (חומרים ומוצרים, שכר עבודה, שכירת ציוד ורכב, הוצאות כלליות) בתקופה של 30 ימים האחרונים ומפורסם בכל 15 לחודש קלנדרי.

היום ברור לכולנו שהמחיר של מוצרים ושירותים בשנת 2023 אינו דומה למחיר של מוצרים ושירותים בשנת 2019. עם השנים חלה עליה מסיבית במחירים של מוצרים כמו מלט, ברזל וכד', ואפילו מחירים של שינוע חומרים מארצות כמו סין וארה"ב לישראל עולה משמעותית עם השנים.

לאור השינויים הללו – מדינת ישראל באמצעות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הכינה את מדד תשומות הבנייה אשר נועד לעזור לציבור ולקבלנים להבין כמה עולה לקבלנים לבנות את הבניין אותו אנחנו מעוניינים לרכוש את הדירה בין השלב בו נרכשה הדירה – ובין השלב בו היא תימסר לקונה.

המרכיבים המרכזיים אשר משוקללים בו כאשר הוא מחושב הם שכר העבודה של העובדים וכן מחירי הסחורות אשר באמצעותם בונים את אותם המבנים. במסגרת המדד ניתן למצוא רכיבים כגון מתכת, מלט, ברזל, אלומיניום ועוד חומרים אשר מחירם משתנה בהתאם לעלות הייצור או הכרייה שלהם.

כדי שעסקת הבנייה תהיה כדאית עבור הקבלנים, הם מעוניינים להגן על עצמם מהשינויים האפשריים בעלויות כדי לוודא כי הם לא בונים במחירי הפסד. כתוצאה מכך, הם מצמידים את המחיר של הדירות אותן הוא בונה למדד תשומות הבנייה ובכך מונע את לקיחת סיכוני עליית המחירים על עצמו.

כמה עלה מדד תשומות הבנייה? טבלת מדד תשומות הבניה

הצמדה למדד תשומות הבניה הוא עסק משתלם – ובגדר חובה עבור הקבלנים מכיוון שבמרבית השנים הוא במגמת עלייה, כאשר אחת הסיבות הבולטות לכך היא הריכוזיות המשמעותית של חומרים מסוימים כגון הבטון על ידי חברות ספציפיות שיכולות לשלוט על עליית המחירים.

נציין כי בעבר קבלנים היו מצמידים את מחיר הדירה לשער הדולר, או לשערים אחרים כמו הצמדה למדד המחירים לצרכן, ריבית בנק ישראל ומדדים אחרים – אבל בעשורים השנים האחרונות מדד תשומות הבניה הוא המדד הבלעדי בו משתמשים במדינת ישראל.

כפי ניתן לראות בטבלה מטה, בעשור האחרון עליו יש לנו נתונים (בין השנים 2011-2022) חלה עליית מחירים משמעותית, אשר על תוצאותיה ומדידתה על ידי מחשבון מדד תשומות הבנייה נרחיב בהמשך. בהתאם, לא חלה שנה בה לא היתה עלייה מסוימת בשנים האחרונות, כאשר עלייה זו נעה בין 0.5% עד ל5.6% בשנת 2021, ועלייה מצרפית של 4.8% אחוזים בשנת 2022!

שנה שינוי שנתי
2022 4.8% +
2021 5.6% +
2020 0.5% +
2019 1.1% +
2018 2.0% +
2017 1.7% +
2016 1.5% +
2015 0.9% +
2014 0.8% +
2013 1.4% +
2012 3.3% +
2011 3.8% +

נתון נוסף שניתן לציין היא בכל שנה החל מתחילת המילניום – כלומר משנת 2000 ועד שנת 2023 – בכל שנה חלה עלייה במדד תשומות הבנייה באופן קבוע!

יצוין כי לצד המדידה השנתית, ישנה גם מדידה חודשית של מדד תשומות הבניה אשר מתפרסמת ב-15 לחודש העוקב.

מדד תשומות הבניה 2022 – עליה מטורפת! אבל בכמה?

מדד תשומות הבניה בשנת 2022 עלה בשיעור מצטבר של 4.8 אחוזים – שיעור עליית המדד השנייה הגבוה ביותר בעשור האחרון! שני רק לעלייה במדד תשומות הבנייה לשנת 2021! ההערכה הרווחת היא עלייה נוכח מגיפת הקורונה ופוסט מגיפת הקורונה.

בנוסף למדידה השנתית שצוינה בפרק הקודם, ניתן לקבל תמונה על השינוי במדד תשומות הבניה לא רק על ידי מחשבון שנתי, אלא גם על ידי חישוב חודשי. בהתאם, נציג את הנתונים על השנה שעברה – שנת 2022:

חודש שינוי חודשי נקודות
דצמבר ללא שינוי 127.3
נובמבר 0.2% – 127.3
אוקטובר ללא שינוי 127.5
ספטמבר ללא שינוי 127.5
אוגוסט 0.1% + 127.5
יולי 0.6% + 127.4
יוני 0.7% + 126.8
מאי 0.6% + 126.1
אפריל 1.2% + 125.5
מרץ 0.8% + 124.3
פברואר 0.6% + 123.1
ינואר = 122.5

כפי שניתן לראות, בכל חודש וחודש בשנת 2022 הייתה עליה במדד תשומות הבניה! בחודש אפריל עלה המדד בלא פחות מעלייה חודשית של 1.2%!, כאשר בחודש נובמבר בלבד הייתה ירידה מתונה של 0.2 % שנועדה לאזן את עליית מדד תשומות הבנייה בחודשי הקיץ של שנת 2022.

עליית המדד הזו היא השנייה בגובהה בעשור האחרון – שנייה רק לעליית המדד תשומות הבנייה של שנת 2021. הדעה הרווחת היא שעליות המדד בשנתיים האחרונות הם תוצאה ישירה של תקופת הקורונה ופוסט הקורונה, שבה מדינת סין הייתה נתונה לסגרים ועליות רציניות בביקוש לסחורה של בנייה (מלט, ברזל, מכולות, ציוד ועוד).

המרכיבים של מדד תשומת הבניה

אם אתם מעוניינים להעמיק ולדעת מה המרכיבים המרכזיים של מדד תשומות הבניין עליהם נשענים המחשבונים השונים, משרד עו"ד אושר אלקיים נדל"ן ומקרקעין כאן בשביל להסביר זאת בצורה פשוטה.

כאמור, המדד אחראי על שקלול השינויים אשר חלים במהלך השנים על חומרי הגלים מהם הקבלנים מכינים את הדירות אשר הם מוכרים לכם, לצד התייקרות או הוזלת השירותים אשר משמשים לבניית בתי מגורים.

את אותם השינויים המדוברים מודדים לפי השינוי במדגם החומרים והשירותים השונים אשר נמכרים לקבלנים הראשיים וקבלני המשנה בענף. את אותם מחירים, הגורמים אשר אחראים על שינוי המדד מקבלים ממדגם רחב של ספקים, מפעלים, יבואנים וסיטונאים אשר עוסקים בתחום הבינוי.

במסגרת המדד ניתנים משקלים שונים לכל קטגוריה (סה"כ 100%):

  • חומרים ומוצרים – מדובר בקטגוריה שמרכיבה את מרבית המשקל של מדד (גרוסו-מודו 45% מהמשקל במדד). הקטגוריה כוללת חול לסוגיו, חצץ, אבן, חומרי מחצבה אחרים, שיש, מדרגות אריחי קיר ורצפה, מדרגות, מלט, בטון מובא, טיט, ברזל ומוצרי מתכת, צינורות, מוליכים, מערכות תקשורת, רשתות ברזל, בלוקים מבטון מאיטונג ומגבס ועוד.
    כל אלו נמצאים בעלייה מתמדת בכל שנה באופן שמייקר את הבנייה בצורה משמעותית.
  • שכר עבודה – המרכיב השני בחשיבותו והשפעתו על המדד הוא שכר העבודה שניתן לפועלים ולצוות הניהול והפיקוח. חלק זה במשקל המדד הוא גרוסו-מודו 42% מהמשקל במדד, כאשר מרבית המשקל מופנה לפועלי הבניין וחלקו מתייחס לעובדי חשמל ואינסטלציה לצד עובדים אחרים.
  • שכירת ציוד ורכב – המרכיב השלישי הוא שכירת ציוד ושכירת רכבים, אשר מהווים גרוסו-מודו -10% מהמשקל במדד תשומות הבניה.
  • הוצאות כלליות – גם להוצאות הנוספות, אשר כוללות אחזקת משרדים, ביטוח, בדיקות והוצאות אחרות יש משמעות, אך במשקל הקטן ביותר שלרוב מסתכם ביתרת האחוזים במשקל של המדד.

לאלו מבינכם אשר מעוניינים לצלול לעומק, נסביר ביתר פירוט את המרכיבים המרכזיים לאורם מחושב מדד תשומת הבנייה:

השפעת הסדר שעות הקיץ על מדדי תשומות הבנייה

כאשר מדובר על הסדר שעות הקיץ, למעשה מדובר בהסכם קיבוצי אשר קבע כי יש לנהוג יום עבודה מקוצר של 7 שעות אשר ישולם במסגרתו תשלום עבור 8 שעות, במספר ענפים במשק.

בהתאם, הוחלט כי  קיצור יום העבודה יתבצע בענפי הבנייה החל מאמצע יוני. זאת, עד ערב ראש השנה. ניתן להבין שכתוצאה מהסדר זה יש שינוי עונתי בהעסקת העובדים (לאור עליית מחיר השירותים במשק).

לאור כך, שכר העבודה עולה, במדדי תשומות הבנייה ממאי ליוני ומיוני ליולי של כל שנה. בהתאם, משתנה המדידה במחשבוני מדד תשומות הבנייה. כמו כן, ניתן להבין כי בנייה במועדי הקיץ פשוטה וקלה יותר מאשר בנייה בחורף שכן גשמים ומזג אוויר קר מקשים על הבנייה והשינוע של חומרים.

פרסום מדד תשומות הבניה – מתי מפורסם מדד תשומות הבנייה?

פרסום מדד תשומות הבנייה נעשה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נעשה אחת לכל חודש קלנדרי ב-15 לחודש במסגרתו מצוין השינוי באחוזים ביחס למדד שנערך בחודש הקודם.

בהתאם למדד, האזרחים והקבלנים יכולים לראות את השינוי במחירי הבנייה אשר נעשו באותו החודש. כפי שניתן לראות, מכיוון שהמדד כולל מעל 100 מרכיבים, מתרחשים שינויים משמעותיים שיכולים להוביל לפערים ניכרים בין החודשים השונים.

כך, למשל, בתקופת משבר הקורונה העולמית, או במקרה של המלחמה המתחוללת באוקראינה בין רוסיה ואוקראינה, ישנה עלייה ניכרת במחירי המוצרים אשר מיובאים, אשר תלויים ביכולת לכרות אותם ו/או להעביר אותם בצורה פשוטה וללא חסמים.

בנוסף, עתות משבר (כפי שצוינו לעיל) עשויים להגביר ביקוש של מוצרים מסוימים שכן אם בכל השנה הביקוש הוא אחיד וקבוע, בעת משבר הוא יידרש יותר מאשר בשגרה, כמו למשל לצורך סלילת כבישים שנפגעו, הקמת מבנים מחדש ועוד.

חסכון כספי מפני שינויים במדד תשומות הבנייה ברכישת דירה חדשה מקבלן

אם אתם מעוניינים להגן את עצמכם מהשינוי התדיר (אשר לרוב משתקף בעליית מחירים, במיוחד בשנים האחרונות כמתואר לעיל), אנחנו ממליצים לכם לקבל ליווי על ידי אושר אלקיים משרד עורכי דין אשר מלווה לקוחות רבים בתחום רכישת דירות מקבלן או דירות על הנייר.

לקריאה על קניית דירה על הנייר – אתם מוזמנים לקרוא עוד במאמר הבא:

לכן, לאור ניסיון המשרד – מצ"ב 5 שיטות להגנה מפני עליית המדד ברכישת דירה מקבלן

1. הצמדה למועד חתימת הסכם הרכישה ולא טופס בקשת הרכישה

יש לשים לב כי קבלנים רבים מתחילים את ההצמדה למדד מיום התחלת התהליך בינכם לבין הקבלן – כלומר מיום חתימת בקשת הרכישה ולא מיום החתימה על החוזה. כלומר, אם הגעתם כבר למעמד החתימה על הטופס, ולא ביקשתם לשנות זאת, אתם עשויים להפסיד מדד אחד או יותר עד מעמד החתימה.

2. הקדמת תשלומים ברכישת דירה מקבלן

לרוב, כאשר אתם משלמים תשלומים לרכישת דירת מגורים, אתם משתמשים בשני מרכיבים – הון עצמי ולקיחת משכנתא (כאשר בודדים האנשים אשר משלמים ישירות את כלל מחיר הדירה מהונם העצמי, שכן הדבר לא מאפשר מינוף).

לכן, אם אתם עתידים לשלם את יתרת מחיר הדירה במועד סיום הבניה, הרי שאתם מסכימים כי יתרת התשלומים יוצמדו למדד תשומות הבנייה באופן שהתשלומים ישאו את ההצמדה על למועד התשלום בפועל. בהתאם, ניתן לדרוש במהלך המשא ומתן מול הקבלן הקדמת תשלומים ללא צורך בקבלת אישורו של הקבלן.

כך, אם אתם בחרתם בדירה ויודעים שאתה יכולים להתמודד עם תשלום כפול של משכנתא ושל שכ"ד – הרי מומלץ לנסות ולחסוך בתשלומים למדד תשומות הבניה. יש לציין כי אם אתם מעוניינים להקדים תשלומים בסכומים אשר אינם נמצאים בהון העצמי שלכם, תצטרכו לקחת משכנתא ולהתחיל את תשלומי הריבית בשלב מוקדם יותר של העסקה, כך שעליכם להיות מוכנים לתשלומים אלו.

גם במקרה זה, השיקול שצריך ללוות אתכם זה ההשוואה בין הריבית אותה תצטרכו לשלם לבין הערכה של גובה עליית מדד תשומות הבנייה. מבדיקה סטנדרטית, רכישת דירה בתחילת 2020 אשר תשלום יתרת יתבצע בשנת 2023, מביא לתשלום ממוצע של יותר מ-10% במחיר הדירה! רק עבור הצמדה למדד תשומות הבנייה.

מהחישובים שנעשו באמצעות מחשבון מדד תשומות הבנייה לעיל, ניתן לראות כי מכיוון שישנה עלייה מתמדת במחירי המדד, ככל שההצמדה נעשית במועד מוקדם יותר, אתם עשויים לספוג עלות כלכלית גבוהה יותר.

לאור כך, יש חשיבות קריטית לכך שתוודאו כי ההצמדה נעשית במועד המאוחר ככל הניתן כדי שלא תמצאו את עצמכם משלמים יותר מהצפוי שלא לצורך. לשם כך, אנחנו ממליצים לכם להגיע בליווי עורך דין אושר אלקיים אשר ידע לוודא כי החוזה עליו אתם חותמים הוא הגון וממקסם את התועלת שלכם.

3. תבקשו לוותר על הצמדה למדד תשומות הבנייה

דווקא עכשיו, אחרי תיקון 9 לחוק המכר (כמפורט מטה), האינטרס של הקבלנים להצמדה למדד ירד, שכן רק 40% ממחיר הדירה יוצמד למדד תשומות הבנייה.

כלומר – בעזרת הכוונה נכונה, ואם תדעו לבקש בצורה נכונה מהקבלן, תוכלו לקבל הטבה ענקית לפיה לא תצטרכו לשלם תוספת עבור הצמדה למדד תשומות הבניה. כמובן שבמצב זה מחיר הדירה עשוי לעלות מעט, אך עדיין מדובר בחסכון של עשרות או מאות אלפי שקלים בקניית דירה מקבלן.

יש לציין כי כדאי לקבל סיוע של עורך דין מקרקעין שיבצע עבורכם את המשא והמתן עם הקבלנים, אך בכל מקרה הסבירות שהקבלנים יסכימו לבצע את ההצמדה למדד אחר אינה כה גבוהה.

4. תבקשו הגנה מפני הצמדה למדד תשומות הבניה

אפשרות נוספת שקיימת היא לבקש מהקבלן הגנה מפני הצמדה למדד תשומות הבניה. כלומר – אפשר לבקש הגנה מפני עליית המדד לסכום או אחוז מסוים עד למסירת הדירה. כלומר – ניתן לבקש כי יינתן לרוכש הגנה של % מסוים מדי שנה או % מסוים עד למסירת הדירה. כך למשל אפשר לקבל הגנה של עד 5% ממחיר ההצמדה למדד עד למסירת הדירה, או 2% מעליית המדד מדי שנה.

דבר זה לא נפוץ, אך שימוש נכון ומעט חוצפה ישראלית חיובית, יכולות להביא את הקבלנים להעניק הנחה כזאת לשם סגירה וחתימה על ההסכם.

זהירות מוקש

5. קניית דירה מוכנה מקבלן - זהירות מוקש

השיטה האחרונה שאנו בוחרים לחשוף היא הדרך שלכם לחסוך עשרות ואולי מאות אלפי שקלים בקניית דירה מוכנה מקבלן. לא פעם נותרים לקבלנים מספר דירות, בעיקר דירות מיוחדות כמו פנטהאוז, דירות גן ואחרות, אשר טרם נמכרו לציבור.

הדירות הללו מוכנות למכירה, ואם תיכנסו לבית המכירות או תגיעו לאיש המכירות, הם יסכימו למכור לכם את הדירה באופן מיידי. אבל איפה הקאצ'? למרות שהבנייה של הדירה הסתיימה הקבלן עדיין יצמיד את מחיר הדירה למדד!!! זאת טקטיקה ידועה של קבלנים לסחוט עוד קצת את הלימון – ואם לא תבקשו לבטל זאת לא תקבלו!

כלומר, על אף שבניית הדירה הסתיימה ואין עוד צורך בשום רכיב הקשור להצמדת המדד, ואף מבלי שיתבקש לכך על ידי הבנק המלווה, הקבלן עדיין יצמיד את תשלומי המדד למדד תשומות הבניה וירוויח כמה אלפי (או עשרות אלפי שקלים).

מחשבון מדד תשומות הבניה לדוגמה

מחשבון מדד תשומות הבנייה משמש לחישוב עליות המדד מתקופת זמן בעבר (מדד הבסיס), עד לנקודת הזמן של ההווה או נקודת זמן מאוחרת מאוחר ממדד הבסיס.

מחשבון מדד תשומות הבנייה המוצג מטה הוא מחשבון שבוחן את השינוי במדד בין תקופת הבסיס שאתם תבחרו, ובין מועד מאוחר מכך, עד למועד החודש האחרון, והוא מעודכן באופן אוטומטי מדי חודש מספר ימים לאחר פרסום המדד.

המחשבון מאפשר חישוב מהיר ויעיל של ההפרש במדד תשומות הבניה, ומעניק את התשובה באופן פשוט ובאחוזים שלמים עד לנקודה אחת אחרי השלם, כך שתוכלו לדעת את ההבדל במדד תשומות הבניה במהירות. לחלופין, ניתן להשתמש במחשבונים המופיעים באתר ומתבססים על מחשבון מדד תשומות הבנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולבצע את הפעולות הבאות:

  1. להקיש את הסכום המבוקש לגביו אתם מבקשים לבדוק את סכום ההצמדה.
  2. לבחור את תאריך ההתחלה של תקופת ההצמדה (יום ו/או חודש ספציפיים).
  3. לבחור את תאריך הסיום של תקופת ההצמדה (יום ו/או חודש ספציפיים).
  4. ללחוץ על הפתור שיחשב לכם את הסכום המבוקש.

 

*יש לזכור כי החישוב יתבצע על פי הנתונים שפורסמו לגבי התאריכים שבחרתם ולא ניתן לבחון את הנתונים על תאריכים עתידיים או לחלופין לבחון את החודש הקודם, ככל שלא הגיע ה-15 לחודש העוקב בשעה 18:30. זאת, מכיוון שהתאריכים טרם התפרסמו והחישוב יעשה בצורה שאינה בהכרח משקפת את המציאות לאמיתה ביחס לחודשים הללו.

**עוד נציין כי אין להסתמך בשום צורה שהיא על המחשבון, וכי המשרד לא יקח אחריות על כל נזק נטען עקב שימוש בו.

להלן מחשבון מדד תשומות הבנייה:

איך מחשבים מדד תשומות הבניה

מדד תשומות הבניה מורכב מנוסחה לפי לוקחים את מדד החודש הרצוי, מחלקים אותו במדד חודש הבסיס, את התוצאה מכפילים ב-100, מפחיתים 100 ומקבלים את אחוז השינוי במדד. להלן הנוסחה הבסיסית.

 

כפי שניתן לראות, החישוב במחשבון תשומות הבניה מבוסס על נוסחה פשוטה מאוד, אשר נועדה לבצע את השינוי במדד תשומות הבניה בתקופת זמן ספציפית.

דוגמה מספרית לחישוב מדד תשומות הבניה

להלן דוגמה מספרית לחישוב מדד תשומות הבניה:

נניח וקניתם דירה ביום הראשון של שנת 2020 (01.01.2022) במחיר 2,000,000 שקלים מהקבלן. במסגרת העסקה, הגעתם להסכמה עם הקבלן כי תשלמו לו 20% מהסכום כבר במועד החתימה על החוזה. כלומר, 400,000 ₪. בהתאמה – מדד הבסיס של העסקה במועד רכישתה יהא 114.7 נקודות.

לאחר התשלום הראשון, נותר לכם חוב בגובה 1,600,000 ₪ אשר נותר צמוד למדד תשומות הבנייה עד למועד מסירת הדירה, אשר נקבע ביום 01.12.2022. אם מועד מסירת הדירה יהא ביום 01.12.2022, הרי שהמדד של מועד המסירה יהא המדד של חודש נובמבר 2022, שעמד על 127.3 נקודות.

כלומר, אם לוקחים את הנוסחה, מקבלים כי השינוי באחוזים בין מועד הרכישה ומועד המסירה עומד על כמעט 11% (10.98% ליתר דיוק).

*מקור – הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

 

 

ומה עם התשלום?

במקום לשלם 1,600,000 ₪ עבור הדירה, הרי שעתה תצטרכו לשלם כ- 1,775,680 ₪! עלייה של 175,680 ₪!! מדובר בסכום משמעותי במיוחד שאינו מכוסה במשכנתא – ועליכם להביא את הסכום הזה ממקורות עצמיים.

אם ברצונכם לשלם את הסכום של המדד בעצמכם – הרי שבתקופה של 23 חודשים היה עליכם לחסוך כל חודש כ-7,600 ₪ כדי לכסות את עליות המדד! מצד שני נציין, כי אם רכשתם את הדירה ב-2,000,000 ₪, הרי שמחיר הדירות בשנתיים האחרונות עלו בכפול ויותר מכך!

מדד תשומות הבניה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נוסדה מספר חודשים לאחר קום המדינה, כיחידת עצמאית במשרד ראש הממשלה, ופועלת מכוח פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש] התשל"ב-1972.

בפקודת הסטטיסטיקה הוגדרו תפקידיה של הלמ"ס, אופן פעולתה, הקמה של חובה ציבורית למסור מידע ללמ"ס, חובת הלמ"ס לשמירה על סודיות של מידע אשר קיבלו מהציבור וחובתה הלמ"ס לפרסם את תוצאות עבודתה.

על פי אמנת הלמ"ס, ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש שלושה עקרונות מנחים:

  1. עצמאות – הלמ"ס תהיה גוף ללא שיוך פוליטי, עצמאי בפעילותה והיא תישא באחריות לתוצאות פעילותה המקצועית בעצמה.
  2. אמינות – הלמ"ס פועלת תוך שימוש בשיטות עבודה אמינות מבחינה מדעית ובכפוף לתקנים מקצועיים בין-לאומיים, ומקפידה יתר על המידה על נכונות הנתונים.
  3. שמירה קפדנית על סודיות נתוני הפרט – שמירת סודיות הנתונים מובטחת על ידי הוראות פקודת הסטטיסטיקה.

 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת מדי חודש את מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים, אשר מורכב כאמור בעיקר מהוצאות על חומרים וציוד והוצאות על שכר. מחישוב שנעשה לגבי העשור האחרון, ניתן לראות כי מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בכ-24.2% נומינלי, כאשר מדד שכר העבודה עלה בכ-34% אחוזים ומדד חומרים ומוצרים עלה ב-19.5%.

בהתאם לירחונים השנתיים אותם מפרסמת הלשכה, מדווח כי מרבית העלייה התרחשה בשנים האחרונות לאור אירועים משמעותיים הכוללים בעיקרם את מגפת הקורונה ואת המלחמה בין אוקראינה לרוסיה שהובילה לעליית מחירים משמעותית לאור חסמי שינוע ומכירה.

מדד מחירי תשומה בבנייה למבני מסחר ולמשרדים

מדד מחירי תשומות הבנייה למסחר ומגורים הוא מדד שונה ממדד תשומות הבניה למגורים, שכן הוא שונה במהותו ואופיו מבניית מגורים, ובמקרה של רכישת משרד/חנות/שטח מסחרי יש להצמיד את מחניר הנכס אליו ולא על מדד תשומות הבניה.

החל מפברואר 2012 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החלה לפרסם מדד חדש, אשר ייחודי למחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים. מדובר במדד נפרד אשר מכיר בעובדה שהמחירים לבניית מבני מגורים ולבניית מבנים אשר משמשים למסחר ולמשרדים אינם זהים, למרות הדמיון ביניהם. בדומה לפרסום המדד לתשומות בנייה למבני מגורים, הנתונים מתפרסמים ב-15 בכל חודש בשעה 18:30.

הרי הנתונים העדכניים לצורכי השוואה:

שנה שינוי שנתי במדד תשומות מגורים שינוי שנתי מדד תשומות מסחר ומשרדים
2022 4.8% + 5.0% +
2021 5.6% + 8.1% +
2020 0.5% + 2.0% +
2019 1.1% + 0.0% +
2018 2.0% + 2.0% +
2017 1.7% + 2.4% +
2016 1.5% + 1.5% +
2015 0.9% + 1.9% +
2014 0.8% + 1.5% +
2013 1.4% + 0.0% +
2012 3.3% + 2.2% +
2011 3.8% + (לא פורסם המדד)

במסגרת כך, ניתן לראות שכמעט לא היתה שנה שהשינוי היה זהה לחלוטין ולאור פרסום המדד התאפשר המצב בו הקבלנים של מבני המסחר והמשרדים לא נפגעים ממדד תשומות הבנייה למבני מגורים אשר לא שיקף את העלייה באופן שמאפשר להם לכסות את העלייה בעלות המוצרים אשר לרוב הינה גבוהה יותר.

תיקון 9 לחוק המכר – הצמדה של 40% ממחיר הדירה למדד תשומות הבניה

במסגרת תיקון 9 לחוק המכר מיום 07.07.2022, הצמדה של מחיר הדירה תהיה פטורה עבור 20% הראשונים, ומחצית מיתרת התשלום (40%) תוצמד למדד תשומות הבניה בלבד, וזאת עד למועד המסירה החוזי. גבירותי ורבותיי מהפכה!

אם עד לחודש יולי שנת 2022, כל חוזה שנחתם נחתם כאשר ההצמדה למדד תשומות הבניה נעשית ביחס לכל מחיר הדירה למדד תשומות הבניה, הרי שלאחר תאריך זה חל שינוי משמעותי בחישוב מדד תשומות הבניה. ב-7 ביולי 2022 נכנס לתוקף תיקון מספר 9 לחוק המכר (דירות), אשר חל על החוזים שנחתמו לאחר תאריך זה.

במסגרת התיקון נוסף סעיף 5ג. ובו נקבעו הגבלות ביחס להצמדה למדד תשומות הבנייה.

הצמדה

5ג. (א) תשלום שמשלם קונה למוכר בעד רכישת דירה לא יוצמד למדד כלשהו, ולא תתווסף עליו ריבית כלשהי, למעט בשל איחור בתשלום בהתאם להוראות סעיף 5ב.

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), צדדים לחוזה מכר רשאים להסכים ביניהם כי עד מחצית מכל תשלום תוצמד למדד תשומות הבנייה, ובלבד ש-20% מהמחיר החוזי המשולמים במועד כריתת החוזה או לפני כל תשלום אחר לא יוצמדו.

(ג) הצמדה כאמור בסעיף קטן (ב) תהיה עד למועד שלא יאוחר ממועד המסירה כפי שנקבע בחוזה המכר; ואולם הוראות סעיף קטן זה לא יחולו במקרה שבו חל עיכוב במסירה כאמור בסעיף 5א(ג).

(ד) בסעיף זה, "מדד תשומות הבנייה" – מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים או מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים, לפי העניין, שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסם לאחרונה לפני מועד ההצמדה.

כפי שניתן לראות, 20% ממחיר הדירה, לא יוצמד כלל למדד תשומות הבנייה (זאת בתחשיב שכולל את ההנחה כי לרוב זה הסכום שמשלמים כבר במועד החתימה).

לגבי יתרת התשלום – 80% ממחיר הדירה – נקבע בחוק כי רק מחצית מסכום זה יוצמד למדד תשומות הבנייה – מה שמפחית משמעותית את החשיפה של הקונים לתשלומי מדד.

יתרה מכך, נקבע כי אין אפשרות להצמיד את מחירי הדירה למדד במועד המאוחר ממועד המסירה אשר נקבע בחוזה, אלא אם התשלום שולם באיחור שהקונה אחראי לו נגרם כתוצאה ממחדל או מעשה של הקונה או שחלות נסיבות של סיכול חוזה בהתאם להוראות הדין

מדד תשומות הבניה חודש ינואר 2023 – המדד עלה ב-1.2%!

הלמ"ס פרסם כי מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש ינואר 2023 ב-1.2%! מדובר בעלייה נוספת שמעידה שמחירי הדירות ימשיכו לעלות עקב עליית תשומות הבניה! כיום המדד עומד על 128.8 נקודות, לעומת המדד של חודש דצמבר 2022 שעמד על 127.3 נקודות! מדד תשומות הבניה של חודש ינואר 2023 השלים עליה שנתית מחודש ינואר 2022 של 5.1%, בעיקר נוכח עלייה של חומרים ומוצרים ב-10%, ושכר עבודה של 1%.

מדד מחירי חומרים ומוצרים עלה בחודש ינואר 2023 ב2.6%. מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי בטון מובא ב-%9.6, טיט ב-%8.8, מוצרים מעץ ב-3.5% ומוצרים נוספים עלו באחוזים דומים. לעומת זאת מחיר הברזל ירד ב-3%, ומחיר המוליכים ב-2%. מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה של מדד תשומות הבנייה בחודש ינואר 2023 ניתן להדגיש עלייה במחיר של 6.9% בחלק האיטום, 1.8% בחלק מסגרות ונגרות, 1.5% בחלק מעליות, 1.1% בכל אחד מהחלקים של גמר ועבודות פיתוח, 1% בפרק שלד ו-0.6% בפרק בנייה.

לעומת זאת ירד המדד לחלק של עפר ב-0.7%, ויתר פרקי הבנייה של מדד ינואר 2023 נרשמו תנועת מחירים של עד 0.5% ועל כן מדובר בערכים זניחים יחסית. לאור האמור לעיל, ניתן להבין כי המדד ממשיך לעלות נוכח שינויים שחלים בעולם הבניה, בין אם מדובר בעליות הקשורות ביבוא חומרים למדינה, ועלויות של שכר הנלווה לבניה.

 

מדד תשומות הבניה חודש פברואר 2023 – המדד ירד ב-0.2%!

מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים עלה בפברואר  2023 ב-0.3%

הלמ"ס פרסם כי בחודש פברואר 2023, מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים עלה ב-0.3% והגיע ל־125.6 נקודות, לעומת 125.2 נקודות בחודש הקודם. הבסיס הוא ינואר 2012 בערך 100.0 נקודות. מאתחלת השנה עלה מדד זה ב-% 1.1.

 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בפברואר  2023 ב-0.2%

בחודש פברואר 2023, מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ירד ב-0.2% והגיע ל-128.6 נקודות לעומת 128.8 נקודות בחודש הקודם. מדד זה מבוסס על בסיס של יולי 2011 ב-100.0 נקודות. מתחילת השנה, המדד עלה ב-1.0%.  בנוסף, מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה ירד ב-0.4%.

 

מדד תשומות הבניה חודש מרץ 2023 – המדד עלה ב-0.2%!

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה במרץ  2023 ב-0.2%

מדד מחירי הבנייה למגורים עלה בחודש מרץ מ-128.6 ל-128.9 נקודות, זאת אומרת שהמחיר עלה ב-0.2%. המדד עלה ב-1.3% מתחילת השנה. מדד מחירי הבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.5%. ב-12 החודשים האחרונים, המדד עלה ב-3.7% בעיקר בגלל העלאת מחירי חומרי הבנייה ומוצרים ב-7.4% ומחירי שכר העבודה ב-0.9%.

 

מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים עלה במרץ  2023 ב-0.3%

מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים עלה בחודש מרס 2023 ב-0.3% והגיע ל-126.0 נקודות לעומת 125.6 נקודות בחודש קודם (הבסיס: ינואר 2012 = 100 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.4%.

ב-12 החודשים האחרונים (מרס 2023 לעומת מרס 2022) עלה המדד ב-3.6% בשל עליית מחירי חומרים ומוצרים ב-%4.7% ומחירי שכר עבודה ב-1.4%.

 

מדד תשומות הבניה מפורסם מדי חודש ביום ה-15 בשעה 18:30, וכך גם במדד של חודש אפריל 2023.

מתחילת שנת 2023 מדד תשומות הבניה עלה ב-1.2% באופן מצטבר, כאשר במדד תשומות הבניה של חודש ינואר הוא עלה ב-1.2%, ובמדד תשומות הבניה של חודשים פברואר ומרץ חלה עליה ואז ירידה ב-0.2%, ולכן מדד תשומות הבניה עלה ב-1.2 מתחילת השנה.

ומה קרה במדד תשומות הבניה של חודש אפריל 2023?

בחודש אפריל 2023 עלה המדד המחירים לצרכן ב-0.8%, בהשוואה לחודש מרץ 2023 והגיע ל-104.0 נקודות (הבסיס: 100.0 = ממוצע 2022 נקודות). המדד המחירים לצרכן ללא דיור והמדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלו ב-0.9% והגיעו ל-104.0-1103.5 נקודות, בהתאמה.

 

מדד תשומות הבניה מאי 2023

הציפייה של רוב הכלכלנים ושל הציבור היא כי מדד תשומות הבנייה ימשיך לעלות לטפס בחודשים הקרובים, לרבות מדד תשומות הבניה של חודש מאי 2023, וזאת נוכח מספר רב של גורמים הקשורים בכלכלת ישראל (אינפלציה, העלאת ריבית, קיצוץ של התחלות בניה), ושל הכלכלה העולמית (האטה כלכלית עולמית, משברים פוליטיים, מלחמות וכיוצ"ב).

עד עתה, מדד תשומות הבניה מתחילת שנת 2023 עלה באופן מוחלט ב-1.7% עד לחודש מאי 2023.

בחודש ינואר 2023, מדד תשומות הבניה עלה ב-1.2%, מדד תשומות הבנייה של חודש פברואר 2023 ירד ב-0.2%, ומדד תשומות הבניה של חודש מרץ 2023 עלה ב-0.2%, ומדד חודש אפריל 2023 עלה ב-0.3%.

ירידה של 0.1% במדד תשומות הבנייה במאי 2023!

 

מדד מחירי תשומות בבנייה ירד ב-0.1% לחודש מאי 2023.

בחישוב שנתי שבין מאי 2022 ועד למאי 2023, עלה מדד תשומות הבניה ב-2.5% באופן מצטבר, בעיקר נוכח עלייה משמעותית במחירי המוצרים (4.2%) ומחירי שעות העבודה (1.4%).

מבין החומרים והמוצרים, בחודש מאי 2023 ירדו בעיקר מחירי ברזל ומוצרי מתכת (ב-1.9%) ובטון מיובא (ב-0.7%).

מן הצד השני, מחירי בלוקים מבטון, מאיטונג ומגבס זינקו בשיעור של 2.6%.

יחד איתם מחירי שכר עבודה עבור העובדים בענף עלה ב-0.1% בחודש מאי 2023.

 

מדד תשומות הבניה מחשבון לשימוש עצמי

אנחנו כאן כדי לספק לכם מחשבון עצמי לחישוב מדד תשומות הבניה עבור הצרכים שלכם. המחשבון קל לשימוש והן צעירים והן הגיל השלישי יוכלו להשתמש בו בקלות:

תחילת תקופה

סיום תקופה

הסכום לשיערוך בש"ח

הסכום המשוערך בש"ח
0.00
השינוי באחוזים
0.00%

 

מדד תשומות הבנייה (2023) כולל מחשבון למדד תשומות הבניה
מדד תשומות הבנייה (2023) כולל מחשבון למדד תשומות הבניה
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא מדד תשומות הבנייה (2024) כולל מחשבון למדד תשומות הבניה

מדד תשומות הבניה הוא מדד רשמי של מדינת ישראל המנוהל ומפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אשר משקף את השינויים (עליות/ירידות) הרכיבים השונים של המדד (חומרים ומוצרים, שכר עבודה, שכירת ציוד ורכב, הוצאות כלליות) בתקופה של 30 ימים האחרונים ומפורסם בכל 15 לחודש קלנדרי.

מדד תשומות הבניה מורכב מנוסחה לפי לוקחים את מדד החודש הרצוי, מחלקים אותו במדד חודש הבסיס, את התוצאה מכפילים ב-100, מפחיתים 100 ומקבלים את אחוז השינוי במדד. להלן הנוסחה הבסיסית.

רצוי חודש מדדבסיס חודש מדדX100-100=  במדד שינוי אחוז

  1. הצמדה למועד חתימת הסכם הרכישה ולא טופס בקשת הרכישה
  2. הקדמת תשלומים ברכישת דירה מקבלן
  3. תבקשו לוותר על הצמדה למדד תשומות הבנייה
  4. תבקשו הגנה מפני הצמדה למדד תשומות הבניה

במסגרת תיקון 9 לחוק המכר מיום 07.07.2022, הצמדה של מחיר הדירה תהיה פטורה עבור 20% הראשונים, ומחצית מיתרת התשלום (40%) תוצמד למדד תשומות הבניה בלבד, וזאת עד למועד המסירה החוזי.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין