אושר אלקיים משרד עורכי דין

תקנה 21 לתקנות מס רכישה

תקנה 21 לתקנות מס רכישה הינה תקנה חשובה ומשמעותית, המעניקה פטור ממס רכישה לישראלים רבים. מי יוכלו ליהנות מפטור ממס רכישה לפי תקנה 21? מהם תנאי התקנה לקבלת הפטור? כל זאת ועוד בהמשך המאמר.

 

חובת תשלום מס רכישה

סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי רוכשי זכות במקרקעין ישלמו מס רכישה. החוק קובע חובת מס שבח הן במקרים בהם הדירה נרכשה בכסף מלא והן במקרים בהם הדירה התקבלה במתנה. כאשר הדירה נרכשה במחיר השוק שלה, הרוכש ישלם מס רכישה כאחוז מסוים ממחיר הרכישה. במקרים בהם הדירה התקבלה במתנה ללא תמורה, הרוכש ישלם מס לפי שווי השוק של הדירה ביום העברת הבעלות בה.

אם כן, ככלל, גם מי שקיבל דירה במתנה יתחייב בתשלום מס רכישה. עם זאת, ישנם מצבים בהם העברת דירה במתנה, או בלשון החוק ללא תמורה, תהיה פטורה ממס רכישה באופן מלא או חלקי. מצבים אלו מוסדרים, בין היתר, בתקנה 20 ובתקנה 21 לתקנות מס רכישה ובחוק מיסוי מקרקעין. נעסוק בתקנות אלו כעת.

 

תקנה 21 לתקנות מס רכישה – פטור בן זוג

כך קובעת תקנה 21 לתקנות מס רכישה:

" על אף האמור בתקנה 20 מכירת זכות במקרקעין בדירת מגורים ללא תמורה לבן- זוג המתגורר יחד אתו בדירה, פטורה ממס רכישה" (תקנה 21 לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), תשל"ה – 1974).

התקנה קובעת, אם כן, חריג לכלל האמור בתקנה 20.

לפי תקנה 21, במקרים בהם העברת הדירה היא לבן זוג, המתנה תהיה פטורה לחלוטין ממס רכישה. זאת, בתנאי שבן הזוג מתגורר עימו באותה דירה.

חשוב להדגיש כי לעניין זה, הגדרת "בן זוג" הינה הגדרה מרחיבה יחסית. בני זוג נשואים נכללים בה, כמובן, אך גם בני זוג ידועים בציבור ובני זוג מאותו המין המתגוררים יחד באותו הבית. ההגדרה אינה מצומצמת לבני זוג נשואים בלבד והיא מאפשרת לזוגות רבים להעביר דירה על שם מי מהם מבלי לשלם מס רכישה מיותר. מטרתה של התקנה והפטור היא פשוטה – והיא להגן על התא המשפחתי. אם בני זוג יכולים להעביר בינם ובין עצמם דירות מבלי לשלם מס – הדבר מקל מאוד על העברת הנכסים ותכנון נכון, מבלי הצורך לחשוש מאירועי מס משמעותיים.

 

למה העברת דירה לבן זוג פטורה ממס?

מדוע העברת דירה לבן זוג פטורה ממס לפי תקנה 21 לתקנות מס רכישה? ישנם מספר הסברים לכלל זה, אך אחד המשמעותיים שבהם הוא הרצון ליצור שוויון בין המינים. נסביר כיצד התקנה משרתת תכלית זו. בעבר, היה מקובל יחסית לרשום דירה על שם הגבר בלבד. זה היה נהוג במיוחד לפני שנות ה-80, ובמהלכים האלה כלל הנכסים נרשמו בבלעדיות על שם הבעל.

האישה הייתה מתגוררת עם בעלה בדירה, אך היא לא הייתה בעלים רשומה של הנכס. התקנה מאפשרת לבני זוג לתקן מצב זה ולרשום גם את האישה כבעלים של הדירה, מבלי שהרישום יעלה לבני הזוג עשרות ואף מאות אלפי שקלים. ללא תקנה שכזו, רישום הדירה על שם האישה היה כרוך בתשלום מס רכישה. מציאות שכזו הייתה מונעת מזוגות לשנות את הרישום מרישום על שם הבעל לרישום משותף על שם שני בני הזוג. הפטור ממס רכישה מאפשר לזוגות ליזום מהלך שכזה לשינוי הרישום בנכס.

חשוב לציין כי זו אינה הסיבה היחידה להענקת הפטור ממס רכישה לפי תקנה 21 וישנם מניעים נוספים להענקת הפטור. לעיתים, העברת דירה לבן הזוג ללא תמורה תשתלם מבחינת מס ולצורך ביצוע עסקאות עתידיות. התייעצו עם עורך דין מקרקעין שלכם האם העברה שכזו הינה כדאית עבורכם ותהנו מיתרונות מס משמעותיים.

 

תקנה 21 ומחיר למשתכן

שאלה שמשרדנו נשאל לא פעם היא מה לגבי מצב בו אדם זכה בדירת מחיר למשתכן ורוצה להעביר מחציתה לבת זוגו? במקרים אלה חייבים לקבל את אישורה של ועדת החריגים של מחיר למשתכן. מטרתה של ועדה זה היא לאשר מכירה של דירה במחיר למשתכן, מבלי הצורך לשלם את הקנס. תשומת לב שהעברה מעיין זו יכולה להיות עם קנס משמעותי, ועל כן יש להיזהר במיוחד.

 

משרד עו"ד אושר אלקיים

מעוניינים לרשום דירה על שם בן או בת הזוג? רוצים לעשות זאת מבלי לשלם מס רכישה מיותר? פנו אל עו"ד אושר אלקיים ותהנו מעסקה בטוחה ומוגנת מבחינה משפטית, ללא חיובי מס מיותרים. עו"ד אלקיים הינו משפטן וכלכלן המתמחה בדיני המקרקעין ובעל ניסיון רב בתחום. הסתייעו בשירותיו, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות שהפסיקו לשלם מיסים מיותרים ומבצעים עסקאות מקרקעין בצורה נכונה.

 

תקנה 21 לתקנות מס רכישה
תקנה 21 לתקנות מס רכישה

 

לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא תקנה 21 לתקנות מס רכישה

התקנה קובעת כי העברה של דירה בין בני זוג המתגוררים יחד תתאפשר ללא תשלום של מס רכישה כלל.

התשובה היא כן. לעיתים אנשים יכולים להתגורר יחד מבלי להיות נשואים, ועל כן תקנה 21 חלה על זוגות שהם ידועים בציבור.

התשובה היא שלא חייב אבל מומלץ במיוחד! ללא עורך דין הצדדים עשויים לבצע טעויות משפטיות, ואף עשוי לחול מס רכישה. עדיף להסתייע בעורך דין על מנת לבצע את ההעברה בצורה המשפטית הבטוחה ביותר.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין