אושר אלקיים משרד עורכי דין

סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין – דחיית מס שבח כחוק!

דחיית מס יכולה להיות שווה הון. דחיית התשלומים תאפשר לכם לגייס הון נוסף, להמשיך להרוויח מהשקעות ולעיתים אף להקטין את כלל תשלומי המס שתשלמו. הדבר עשוי להיות משמעותי במיוחד במיסוי מקרקעין. דחיית תשלום מיסוי מקרקעין, אפשרית לפי סעיף 51 לחוק. כיצד סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר דחיית מס שבח כחוק? מהם התנאים הקבועים בסעיף? המשיכו לקרוא ומצאו את כל המידע הדרוש.

 

תשלום מס שבח

כידוע, מס שבח הינו מס המוטל על מוכר בעסקת מקרקעין. מוכר המקרקעין יתחייב בתשלום מס על הרווח הנקי שלו מהמכירה. ככלל, שיעור המס יעמוד על 25%, כך שמס השבח יכול להגיע לסכום של מאות אלפי שקלים. על המוכר להגיש שומה עצמית למנהל מיסוי מקרקעין, ועל בסיס שומה זו לשלם מס שבח. שאלה חשובה שיש לשאול היא מתי משתכללת העסקה, לצרכי מיסוי מקרקעין. באיזו רגע מושלמת העסקה ולאחריו יש לשלם מס שבח?

ניתן היה לחשוב כי עם החתימה על חוזה המכר מושלמת העסקה, ואכן משלב זה ניתן יהיה כבר לשלם את המס. עם זאת, לאור סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין, ניתן יהיה לדחות את תשלום מס השבח לשלבים מאוחרים יותר וליהנות מדחיית מס שבח על פי חוק. נעמיק כעת בסעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין וכיצד הוא מאפשר לדחות תשלום מס שבח כחוק.

 

סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין – תנאים לדחיית מס שבח

סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר למוכר בעסקה לדחות את תשלום המס שלו. נציג את הסעיף במלואו, ננתח אותו ונבין כיצד הוא יאפשר לכם לדחות את תשלום מס השבח בעסקה:

"בהסכם למכור זכות במקרקעין ישולם המס … בהתקיים אחת מאלה, לפי המאוחר: 

(1) החזקת המקרקעין היא בידי הקונה או נתונה לפקודתו

(2) הקונה שילם או זיכה על חשבון המחיר את המתחייב למכור, בדרך של פקדון או בכל דרך אחרת, בסכום העולה על 50% מהמחיר לעניין מס רכישה ו-40% מהמחיר לעניין מס שבח, או העמיד לפקודתו את הסכום האמור

(3) המתחייב נתן ייפוי כוח בלתי חוזר לקונה או לאדם אחר לרשום זכות במקרקעין על שם הקונה או לפקודתו."

 

על פי לשונו של הסעיף, המוכר יוכל לבחור לשלם את מס השבח בהתקיים אחד משלושת האירועים הבאים:

  • הדירה תעבור לידיו של הקונה
  • הקונה שילם למוכר 40% מהמחיר
  • ניתן ייפוי כוח לרישום הזכויות בדירה על שם הקונה

 

לאחר שיתקיים כל אחד מאירועים אלו, המוכר יוכל לשלם מס שבח. הצד השני של המטבע הוא שעד שלא יתקיימו שלושת האירועים האמורים, המוכר לא יצטרך לשלם את המס. כך, יוכל המוכר לשלוט במועד תשלום מס השבח ולדחות אותו כחוק. בזה האופן, סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר דחיית מס שבח כחוק.

 

דחיית מס שבח לפי סעיף 51 – איך זה עובד בפועל?

ביום 04/12/2023 חתמו מ' לוין ו-ע' דנינו על חוזה למכירת דירה. על פי החוזה, לוין ימכור את דירתו לדנינו עבור 2.5 מיליון שקלים. לוין ייעד את כספי המכירה שיקבל לצורך רכישת דירה נוספת. כמו כן, הוא ידע כי נתח משמעותי מחסכונותיו מושקע בקרן השתלמות, אשר צפויה להיפתח בעוד כ-5 חודשים, ביום 01/05/2024. אשר על כן, מר לוין היה מעוניין לדחות את תשלום מס השבח שלו למועד זה, במקום 60 הימים הניתנים על פי הדין.

כדי לדחות את תשלום מס השבח, קבעו מר לוין ומר דנינו כי מועד מסירת הדירה לידי הקונה יהיה ב-01/06/2024. כתוצאה מכך, ובהתאם לסעיף 51 (1) לחוק מיסוי מקרקעין, מר דנינו לא יצטרך לשלם מס שבח עד לתאריך זה. הודות לסעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין, התאפשרה למר לוין דחיית תשלום מס השבח, שכן לא התקיימו הסעיפים הנדרשים על פי הסעיף. כמו כן, מר דנינו יכול היה לבחור בדרכים אחרות לדחיית המס שלו. בהתאם לסעיף 51 (2) לחוק מיסוי מקרקעין, המוכר והקונה יכלו לדחות את תשלומי מס השבח באמצעות קביעת מועדי התשלום בעסקה.

כזכור, המוכר יוכל שלא לשלם מס שבח עד לקבלת 40% מהתשלום על הדירה. לבסוף, ניתן היה לדחות את מועד התשלום גם באמצעות מתן ייפוי הכוח להעברת הזכויות. קביעת מועד מאוחר להעברת הזכויות בדירה, תאפשר דחיה כחוק של תשלום מס השבח. חשוב להבין כי דחיית מס שבח לפי סעיף 51 לחוק, גם אם יכולה להישמע פשוטה, הינה עסק מורכב למדי. יש להקפיד על פרטי פרטים של החוק ושל התקנות ולבצע את דחיית המס במקצוענות הנדרשת. לשם כך, יש להסתייע בשירותיו של עורך דין מקרקעין מומחה ומקצועי שיבנה את העסקה לפי האינטרסים שלכם ויוביל לדחיית המס הנכספת.

 

דחיית מס שבח עם עו"ד אלקיים

מוכרים נכס? מעוניינים לדחות ולצמצם את תשלומי מס השבח שלכם? פנו אל עו"ד אושר אלקיים לקבלת שירותי ייעוץ וייצוג משפטיים ולדחיית תשלומי המס על פי חוק. עו"ד אלקיים הינו משפטן וכלכלן, המתמחה במיסוי מקרקעין. לעו"ד אלקיים ניסיון רב בדחיית מס שבח על פי סעיף 51. צרו קשר עם משרדו של עו"ד אלקיים, ותהנו מדחיית מס משמעותית שתחסוך לכם הון.

סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין – דחיית מס שבח כחוק!
סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין – דחיית מס שבח כחוק!

 

לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין – דחיית מס שבח כחוק!

סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר דחיית תשלומים מס שבח בצורה חוקית ותקנית, מעבר ל-60 הימים הקבועים בדין. דחיית תשלומים אלה מאפשרת תכנון מיטיב של תשלומים ורווח על חשבון הוצאות של מס שבח בתכנון נכון.

על מנת לקיים את הסעיף יש לבחון שלא התקיימו 3 תנאים מצטברים: (1)  לא נמסרה הקרקע; (2) לא ניתן ייפוי כח בלתי חוזר; (3) לא שולמה יותר מ-40% מהתמורה

אם המוכר בוחר לעכב את התשלום עבור מס שבח, יהא עליו לשלם ריביות והצמדה עד למועד התשלום בפועל.

לא פעם אנשים נוטים לחשוב שניתן להסתדר בצורה פשוטה עם חוק מיסוי מקרקעין אבל המציאות מראה אחרת. אם אתם עומדים בפני מכירת קרקע וזקוקים לתכנון מס נכון לפי סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין, אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נשמח לסייע במחירים הוגנים וזמינות מיידית.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין