נציגות דיירים

נציגות דיירים היא גוף המייצג את כלל הדיירים בהליכי פינוי בינוי ותמ"א 38 אל מול הגורמים השונים. כיצד נבחרת נציגות דיירים? מהן סמכויות הנציגות? האם הנציגות אחראית למחדלים ובעיות בפרויקט? על כל שאלות אלו ואחרות נענה במאמר זה.

 

מהי נציגות דיירים?

נציגות דיירים היא גוף התנדבותי של דיירים בעלי דירות המייצג את הדיירים בהליכי התחדשות עירונית.

בישראל פועלות שלוש תוכניות עיקריות להתחדשות עירונית:

  1. תמ"א 38/1: תוכנית לעיבוי וחיזוק מבנים. הבניין מחוזק ומשופץ מבלי להרוס אותו.
  2. תמ"א 38/2: תוכנית לחיזוק מבנים במסגרתה בניין בודד נהרס כליל ובמקומו נבנה בניין חדש.
  3. פינוי בינוי: פינוי בינוי למתחמי מגורים – הרשות מכריזה על אזור כמתחם פינוי בינוי. כלל האזור נהרס ונבנה מחדש, תוך פיתוח עירוני כולל של אותו האזור.

 

בכל אחת מתוכניות אלו, נדרשים הדיירים לעבוד באופן מקיף אל מול שלל גורמים – היזם, הקבלן המבצע, גופי התכנון והרשויות השונות. מדובר בעבודה אינטנסיבית ומאומצת ועל הדיירים לעמוד על האינטרס שלהם מול כל אחד מאותם גורמים.

לדיירים יהיה חשוב לשמור על כל הבאים:

  1. יעילות הפרויקט והתקדמות לפי לוח זמנים קבוע מראש.
  2. השגת כלל האישורים התכנוניים הנדרשים.
  3. הימנעות מתשלום מיסים והיטלים.
  4. קבלת תמורה הוגנת לאורך שנות העבודות.
  5. הרחבת הדירות וחיזוקן באופן מקסימלי.
  6. העמדת ערבויות מצד היזם והקבלן להשלמת העבודות.
  7. לקיחת אחריות מצד הקבלן על העבודות.

 

כדי לשמור על האינטרסים של הדיירים ולהביא את כל העקרונות הללו לידי ביטוי בפרויקט, הדיירים יבחרו נציגות. נציגות הדיירים תייצג את כלל הדיירים במתחם ההתחדשות העירונית אל מול הרשויות השונות, תעבוד בצמוד עם בעלי המקצוע השונים ותדאג לכך שהאינטרס של הדיירים יישמר. מעבר לכך, הדיירים יהיו גם הכתובת מבחינת בעלי המקצוע, כאשר אלו יצטרכו את הדיירים. כך, למשל, אם היזם יצטרך לאסוף חתימות מהדיירים, הוא יפנה אל נציגות הדיירים ונציגות הדיירים תהיה אחראית לאסוף חתימות משאר הדיירים.  יודגש כי נציגות הדיירים אינה מוסמכת לחתום בשמם של בעלי הדירות האחרים, אך היא זו שתהיה אחראית על איסוף החתימות, עריכת הצבעות לצורך קבלת החלטות ועוד.

 

סמכות הנציגות לקבל החלטות

האם נציגות הדיירים מוסכמת לקבל החלטות בשם כלל דיירי הבניין? את התשובה לשאלו זו יש לחלק, על פי רוב, לשתיים, בין החלטות שוטפות לבין החלטות מהותיות ועקרוניות.

בכל הנוגע להחלטות שוטפות, מקובל להסמיך את נציגות הדיירים כך שתוכל לקבל אותן באופן שוטף מבלי שתהיה חייבת לקבל את הסכמת כלל הדיירים.

כך, העבודות תוכלנה להתקדם כסדרן ללא בירוקרטיה מיותרת. לעומת זאת, כאשר ההחלטות חורגות מגדר ההחלטות השוטפות והופכות למהותיות ועקרוניות לפרויקט, לנציגות הדיירים לא תהיה סמכות לקבל את ההחלטה בשם כלל הדיירים. באותן החלטות, הנציגות תפעל באופן הבא:

ראשית, נציגות הדיירים תזהה את הצורך בקבלת החלטה מהותית. לאחר מכן, הנציגות תכנס אסיפה של כלל הדיירים. חברי הנציגות ינהלו את אספת הדיירים, ובסופה של האספה תתקבל החלטה. כך, הנציגות תפעל בשם הדיירים, אך לא במקומם.

 

אופן בחירת הנציגות

מקובל לבחור את נציגות הדיירים באמצעות בחירות באספת דיירים. קודם תחילת הפרויקט תכונס אספה. במסגרת האספה דיירים יציעו את עצמם להשתתפות בנציגות ולבסוף הדיירים יערכו בחירות בהן ייבחרו חברי נציגות הדיירים.

 

אושר אלקיים משרד עו"ד

הבניין שלכם עובר תמ"א 38 או פינוי בינוי? זקוקים לעורך דין שישמור על האינטרסים שלכם לאורך ההליך כולו? פנו אל עו"ד אושר אלקיים לקבלת ליווי משפטי מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד אלקיים הינו משפטן וכלכלן המתמחה בתחום המקרקעין בכלל ובהתחדשות עירונית בפרט. פנו אליו, והצטרפו לשלל לקוחותיו המרוצים.

נציגות דיירים
נציגות דיירים
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא נציגות דיירים

נציגות דיירים בהתחדשות עירונית היא קבוצה נבחרת של דיירים המתנדבים לנהל הליך מו"מ של הדיירים אל מול קבלן במסגרת התחדשות עירונית.

תפקידה של נציגות הדיירים היא לייצג את האינטרסים של הדיירים בלבד בעת התקשרות בעסקת התחדשות עירונית. היא צריכה לדאוג לאינטרסים של הדיירים באופן מיטיב שיאפשר קבלת כמה שיותר זכויות, תוך הבטחת זכויותיהם של הדיירים.

מינוי של נציגות דיירים חייב להיעשות באמצעות החלטה ברוב מיוחס בבית המשותף. על ועד הבית לקבוע מועד למינוי נציגות, להחתים על פרוטוקול מינוי נציגות, ולהתחיל במלאכת הייצוג.

אם אתם עומדים בפני הליך התחדשות עירונית, איש המקצוע הראשון אליו עליכם לפנות הוא עורך דין מטעם הדיירים. הוא ילווה את כל פעילות הנציגות מתחילתה ועד סופה. משרדנו ייצג דיירים בפרויקטים רבים, ועל כן נשמח להעניק ייעוץ ראשוני בשיחת טלפון. התקשרו לאושר אלקיים משרד עורכי דין ונשמח לסייע.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין
משרדינו ברשתות החברתיות:
יצירת קשר: