הסכם הלוואה בין חברים

הסכם הלוואה בין חברים מבוא

אחד מהחברים נקלע למצוקה כלכלית או שהוא נדרש לממן אירוע כלשהו, וחברו מתגייס לסייע לו. לכן כלל ידוע הוא שהסכם הלוואה יכול להיערך בין חברים.

אם מדובר בסכומים קטנים של מאות או אלפי שקלים – כמובן שאפשר להסתפק בהסכמה בעל פה או אפילו הסכמה בוואטסאפ. לא חייב לערוך הסכם ארוך ומורכב בשביל סכום קטן, בשביל לא לסכן את החברות בין אנשים. אבל בסכומים גדולים של עשרות אלפי שקלים ומעלה – גם בהסכם הלוואה בין חברים, רצוי בהחלט לבצע הסכם הלוואה בכתב.

 

הסכם הלוואה בין חברים בכתב

ההמלצה החשובה ביותר היא שהסכם הלוואה בין שני אנשים, חברים טובים ככל שיהיו, צריך להיות בכתב, על מנת למנוע חיכוכים, טענות שווא ואובדן סכום ההלוואה.

ועל אף שאנשים מבינים את החשיבות הרבה שיש להסכם הלוואה – לעיתים קרובות הם מוותרים על חלק חשוב זה, מתוך מטרה שלא "לפגוע בחברות" או שלא להיתפס כקטנוני.

בנוסף, אנשים רבים חושבים שהסכם ההלוואה בכתב בין חברים עשוי להעכיר את הידידות והחברות ארוכת השנים בין שני אנשים. לטעמנו, הסכם בין חברים בכתב לא יעכיר את היחסים בין הצדדים, אלא דווקא יחזק אותם.

זאת, מאחר שללא הסכם הלוואה עלולות להתגלע מחלוקות בין הצדדים, שיובילו לריבים ולסכסוכים עזים בין החברים. כעבור זמן, היחסים עלו על שרטון לחלוטין. זאת, מבלי שהחבר הלווה השיב את כספי ההלוואה לחברו המלווה. ללא הסכם הלוואה, המלווה יתקשה לאכוף את החזרת ההלוואה.

לחלופין, ייתכן שלאחר התערערות היחסים, המלווה יתחרט על מתן ההלוואה ללא ריבית. מכיוון שכך, הוא יטען כי ההלוואה הייתה הלוואה בריבית. הלווה יתקשה להפריך את טענתו.

הסכם הלוואה בין חברים – נקודות חשובות

  • הסכם הלוואה בין חברים בכתב – במסגרת הסכם הלוואה בין חברים, מומלץ מאוד לערוך את ההסכם בפני עורך דין מטעם המלווה לכל הפחות, ואם אפשר על ידי עורך דין שייצג את שני הצדדים.
  • פרטי ההלוואה – הסכם ההלוואה צריך לכלול את כל פרטי ההלוואה במלואה – מה הסכום של ההלוואה בין החברים, מה הריבית עבור הסכום, מה מועד השבת ההלוואה וכן כל פרט מהותי ומשמעותי אחר שרלוונטי להלוואה.
  • הצהרות והתחייבויות – יש לקבל מהלווה מספר רב של הצהרות הנוגעות למצבו הכספי. בנוסף, ניתן לקבוע כי הלווה לא יתחייב לקחת כל הלוואה נוספת מכל גורם אחר, על מנת להימנע ממצב שבו הוא יתחיל לאסוף הלוואות שאין בכוונתו לפרוע אותם.
  • ריביות – פעמים רבות, חבר המלווה לחברו כסף לא ירצה לגבות מהחבר תשלומי ריבית. עם זאת, בשל הליכי האינפלציה ושחיקת הכסף, סביר בהחלט כי החבר יבקש להצמיד את ההחזרים למדד. זאת, כדי שהתמורה תשמור על ערכה ולא תישחק. למעשה, הלוואה ללא הצמדה אף נחשבת לרווח הון עבור המלווה. ככל שההלוואה תוצמד למדד, יש לציין זאת כמובן במסגרת הסכם ההלוואה בין החברים.
  • בטוחות – מומלץ במיוחד לא לוותר על בטוחות במסגרת ההלוואה – שכן ללא אותן בטוחות המלווה עשוי למצוא את עצמו מול שוקת שבורה וללא יכולת לקבל את כספו חזרה מהלווה עקב אי יכולתו לשלם.

 

הסכם הלוואה בין חברים – למה לא כדאי להלוות כסף לחבר בלי הסכם?

לצערנו הרב – ניסיון החיים מראה שהלוואה בין חברים עשויה לעיתים קרובות להוביל דווקא להיות לרועץ במקום לעזרה, כאשר לא פעם הצד שמקבל את ההלוואה עשוי שלא להחזיר אותה. נחשוב, לדוגמה, על חבר שהלווה לחברו שהיה שרוי במצוקה 100 אלף שקלים. מאז אותה ההלוואה, הקשר בין החברים לא נותר כשהיה שכן הלווה הרגיש שלא בנוח בנוכחות המלווה.

אף אם היחסים לא עולים על שרטון, רצוי לערוך הסכם הלוואה. ייתכן, למשל, שהמלווה ירגיש שלא בנוח לדרוש מחברו את החזר ההלוואה, למצער בזמן הקרוב. הסכם הלוואה המפרט את מועדי החזר ההלוואה יחסוך אי נעימות זו ומועדי ההחזר יהיו ידועים לכל.

 

הסכם הלוואה עסקי בין חברים

הסכם הלוואה בין עסקי בין חברים ניתן בין צדדים שהם חולקים פעילות עסקית מסוימת. במקרים אלה יש לבחון בצורה רחבה ככל שניתן את מתן ההלוואה, ולערוך אותה בכתב, על מנת לוודא כי מתן ההלוואה ללווה לא יהיה מסוכן.

במקרים מסוימים יש חברות שנוצרת עקב היכרות עסקית. צד אחד מכיר צד אחר שנים רבות, חושב שהוא יכול לשלם את ההלוואה במלואה ושהצד הלווה איתן מבחינה פיננסית.

יכול גם מאוד להיות שהצד המלווה יחשוב שהלוואה לצד הלווה עשויה להיות משתלמת – שכן הצד הלווה עשוי להיראות כגדול, חזק ואיתן פיננסית, וכי מתן ההלוואה עשוי להטיב בטווח הארוך עם המלווה ביחסים העסקיים בינהם.

לצערנו הרב, הרבה מאוד פעמים לאחר שמלווים כספים מגלים נתונים ובעיות שלא שמנו לב אליהם קודם ההלוואה. בעיות כמו מוסר תשלומים לקוי, התחמקות ממענה וכל טיפול אחר שעשוי לגרום לאובדן ההלוואה.

 

עורך דין להסכם הלוואה בין חברים

אם אתם עומדים להלוות כסף לחבר, מומלץ מאוד לערוך הסכם הלוואה מסודר בינכם.

אם אתם רוצים לקרוא עוד על מהו הסכם הלוואה ומהו מכיל – אתם מוזמנים לקרוא עוד בקישור הבא:

הסכם הלוואה
הסכם הלוואה

כל אדם נזקק, בשלב כלשהו בחייו, לכסף נזיל או לסכום כסף שאין אותו ברשותו באותו מועד. בין אם הכסף נצרך למימון הוצאה חד פעמית או

קרא עוד »

כמו כן, אם אתם עומדים להעניק הלוואה לחברים – מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בטרם העסקה. באמצעות ייעוץ משפטי איכותי – שני הצדדים יוכלו להבטיח כי מתן ההלוואה יעשה בדרכי נועם ושלום, וכי השבת ההלוואה תיערך באופן דומה.

הסכם הלוואה בין חברים
הסכם הלוואה בין חברים
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא הסכם הלוואה בין חברים

ההמלצה החשובה ביותר היא שהסכם הלוואה בין שני אנשים, חברים טובים ככל שיהיו, צריך להיות בכתב, על מנת למנוע חיכוכים, טענות שווא ואובדן סכום ההלוואה

  • הסכם הלוואה בין חברים בכתב 
  • פרטי ההלוואה 
  • הצהרות והתחייבויות 
  • ריביות 
  • בטוחות

הסכם הלוואה בין עסקי בין חברים ניתן בין צדדים שהם חולקים פעילות עסקית מסוימת. במקרים אלה יש לבחון בצורה רחבה ככל שניתן את מתן ההלוואה, ולערוך אותה בכתב, על מנת לוודא כי מתן ההלוואה ללווה לא יהיה מסוכן.

אין חובה לערוך את ההסכם באמצעות עורך דין, אבל על ידי שימוש, התייעצות והתנהלות מול עורך דין, ניתן להימנע ממרבית הטענות שעלולות לעלות מצד הלווה במקרה של התחמקות מהלוואה (לא חתמתי, לא ידעתי על מה חתמתי, לא הסבירו לי וכיוצ"ב).

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
יוסי צברי
יוסי צברי
2022-05-05
אושר מקצועי מרגיע, אדיב, סבלני ,זמין בכול שעות היממה ,מכירת דירה זה לא תהליך קל ומאוד מלחיץ הרגשתי שאני בידיים שדואגות לי ולאינטרסים שלי ממליץ כבר לכולם.
amirsinay
amirsinay
2022-05-03
מקצוען אמיתי ליווה אותי בתור משקיע בכל הנוגע לבדיקות רקע לדיירים משא ומתן עם הדיירים ובנוסף תפר חוזה בדיוק לפי צרכי ועוד הרבה דברים שאפילו לא חשבתי עליהם, כיף לדעת שאתה מוגן מכל הכיוונים ואפשר להיות בראש שקט!
אתי צברי
אתי צברי
2022-04-12
תודה רבה לעורך דין אושר אלקיים על הטיפול והליווי במיכרת הדירה, על ההשקעה והשרות מעל ומעבר למצופה וסגירת העסקה במהירות ומקצועית. אין עלייך ונתראה בעסקה הבאה
אלברט אברמוב
אלברט אברמוב
2022-03-18
ממליץ בחום על אושר העורך דין ליווה אותי במקצועיות ובנועם ברכישת הדירה
Gal Yazdi גל יזדי
Gal Yazdi גל יזדי
2022-03-18
אושר ליווה אותנו בתהליך של קניית הדירה הראשונה שלנו. לא היה לנו ידע רב בנושא לפני כן, ואושר היה נעים, סבלני ומקצועי מאוד והסביר שלב אחרי שלב מה הולך לקרות עד סוף התהליך. ממליצים בחום!
Danielle Weizman
Danielle Weizman
2022-03-08
Couldn’t ask for any better advice than Osher. Very experienced, explains everything from top to bottom and guides you through step by step. I highly recommend!! 🤩🤩🤩
יובל זינר
יובל זינר
2022-02-25
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי בתהליך של קבלת זכאות ורכישת דירה במחיר למשתכן - הסביר כל שלב בצורה מקצועית מאוד וסייע בכל שאלה גם לאחר הפגישה! ממליץ בחום!
אורן נזרי
אורן נזרי
2022-02-15
עו"ד אושר אלקיים ליווה אותי ברכישת דירה להשקעה בקריית גת. הוא היה זמין לכל השאלות שיש לי בכל שעה, ונתן לי ראש שקט לאורך כל הדרך - במשא ומתן הוא הסביר הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, את המשכנתא הוא תיקתק והוא אפילו דואג לי להסכם שכירות ובדיקת השוכרים בדירה. גם המחיר היה מעולה ביחס לשירות! ממליץ לכל מי שחושב לקנות או למכור דירה לשכור את שירותיו!!!!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
אושר אלקיים משרד עורכי דין