חריגים לעסקה במקרקעין

כולנו מכירים עסקאות קלאסיות במקרקעין. במאמר זה, נעסוק דווקא במקרים החריגים יותר. נכיר מספר סוגים של חריגים לעסקה במקרקעין ואת המשמעויות של חריגים אלו. באופן קונקרטי, נעסוק בעסקאות העברה אגב גירושין, הורשה, הקנייה לנאמן, נהנה, אפוטרופוס ומפרק. המשיכו לקרוא ומצאו את המידע הנוגע לעסקאות אלו.

 

העברת זכויות בדירה אגב גירושין

הליך גירושין כרוך בשלושה נושאים נלווים, המלווים כמעט כל תיק גירושין בישראל:

  1. קביעת משמורת על הילדים
  2. תשלום מזונות
  3. חלוקת הרכוש בין בני הזוג

 

במסגרת חלוקת הרכוש בין בני הזוג, נדרשים בני הזוג לבצע העברה אגב גירושין לזכויותיהם בדירת המגורים שלהם. כדי לחלק את הרכוש, מרבית הזוגות חותמים על הסכם גירושין אשר קובע באיזה אופן יחולק הרכוש בין בני הזוג. לרוב, הסכמי גירושין קובעים כי אחד מבני הזוג יקבל את זכויותיו של בן הזוג השני בדירה. כידוע, ככלל, העברת זכויות בנכס נחשבת לעסקה של ממש החייבת במס רכישה ומס שבח. ואולם, המחוקק קובע כי העברת זכויות בדירה אגב גירושין מבן זוג אחד בדירה לבן הזוג השני, על פי הסכם גירושין, אינה נחשבת לעסקה. המשמעות היא שמעביר הזכות יהיה פטור ממס שבח ומקבל הזכות יהיה פטור ממס רכישה. בכל, מדובר בחריגה משמעותית מעסקת מקרקעין רגילה שמאפשרת תכנון מס מיטיב.

 

הורשה של זכות במקרקעין

החוק אף מתייחס להורשה של זכות במקרקעין כחריג לעסקה במקרקעין. מדובר אמנם בהעברת זכויות במקרקעין מאדם אחד למשנהו, אולם על פי חוק מיסוי מקרקעין הורשה אינה נחשבת למכירה. על כן, היא אינה יוצרת אירוע מס והיורש יהיה פטור מתשלום מס רכישה בעד הדירה שירש. במקרים מסוימים, הוא אף יהיה פטור מתשלום מס שבח כאשר ימכור את הדירה.

אם כן, הרי לנו מקרה נוסף בו זכויות במקרקעין עוברות מאדם אחד למשנהו אך לא מדובר בעסקה רגילה אלא בחריג לעסקת מקרקעין. היורש יקבל את הזכויות במקרקעין מכוח צו הירושה או צו קיום הצוואה, ובכל זאת העברת הזכויות לא תיחשב למכירה.

 

הקניית זכויות במקרקעין לנאמן

דיני הנאמנות מאפשרים להקנות זכויות במקרקעין לנאמן. אין זה המקום להרחיב באילו מקרים נכון להקנות זכויות במקרקעין לנאמן ורצוי להתייעץ עם עורך דין מקרקעין באשר למקרים בהם הדבר משתלם ורצוי.  על כל פנים, קניית דירה בנאמנות אינה נחשבת לעסקה במקרקעין החייבת במס, או שהיא פטורה ממס לפי פרק הנאמנות בפקודת מס הכנסה.

עד לא מכבר, הגישה הרווחת הייתה שפקודת מס הכנסה פוטרת הקניית זכויות במקרקעין לנאמן מתשלום מיסוי מקרקעין.  ההנחה הייתה שמקנה הזכויות יהיה פטור מתשלום מס שבח והנאמן פטור מתשלום מס רכישה. ואולם, פסק דין של בית המשפט העליון משנת 2022 קבע ההיפך (פס"ד פרח).

לכן, ההלכה כיום היא שהעברת זכויות לנאמן נחשבת לעסקה החייבת במס, על כל המשתמע מכך. הפטור הקבוע בפקודת מס הכנסה אינו חל על מיסוי מקרקעין. עם זאת, כאשר הדירה מוקנית לנאמן מכוח החוק ולא מבחירה, הקניית הזכויות אינה נחשבת לעסקה. חוק מיסוי מקרקעין קובע כי העברה שכזו אינה "מכירת זכות במקרקעין" ועל כן פטורה ממס.

 

הקניית זכות במקרקעין לאפוטרופוס ומפרק

גם בנוגע לאפוטרופוס ולמפרק קובע החוק כי ההעברה אינה נחשבת למכירה. על כן, אם מכוח חוק הוקנו זכויות במקרקעין שלכם לאפוטרופוס או למפרק, לא תצטרכו לשלם מס שבח על העברת הזכויות.

 

אופציה ייחודית במקרקעין

נושא חשוב במיוחד במסגרתו ניתן לקבל פטור ממס שבח ורכישה היא מתן ו/או העברת הסכם אופציה במקרקעין.

במסגרת הסכם אופציה, ניתן להקנות לרוכש זכות לרכישת נכס מקרקעין מסוים, באופן בו אם יעמוד המקבל בכל התנאים, יוכל לרכוש את נכס הבסיס.

כמובן שאם עומדים בכל התנאים, האופציה עצמה פטורה ממס שבח ורכישה, אך חייבת במס הכנסה לפי העניין.

 

חריגים לעסקאות מקרקעין – עו"ד אושר אלקיים

מעוניינים לבצע עסקה במקרקעין? עשו זאת בעזרת עו"ד אושר אלקיים. אושר אלקיים הינו משפטן וכלכלן המתמחה בדיני מקרקעין ובעל ניסיון רב בתחום. פנו אליו, ותהנו משירותים מקצועיים ללא פשרות, לצד אנושיות ברמה הגבוהה ביותר.

חריגים לעסקה במקרקעין
חריגים לעסקה במקרקעין
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא חריגים לעסקה במקרקעין

העברת זכויות בדירה אגב גירושין בישראל מקבלת יחס מיוחד מבחינה מיסויית. בניגוד להעברת זכויות רגילה בנכס, אשר נחשבת לעסקה החייבת במס רכישה ומס שבח, העברת זכויות בדירה בין בני זוג על פי הסכם גירושין אינה נחשבת לעסקה לצורכי מס. 

יחס מיסויי מיוחד זה מהווה חריגה משמעותית מעסקת מקרקעין רגילה ומאפשר תכנון מס מיטיב לזוגות בהליכי גירושין. זוהי הקלה משמעותית שנועדה להקל על הליך חלוקת הרכוש בין בני הזוג במסגרת הגירושין.

על פי חוק מיסוי מקרקעין, הורשה של זכות במקרקעין נחשבת לחריג ואינה מטופלת כעסקה רגילה או כמכירה. כתוצאה מכך, הורשה אינה יוצרת אירוע מס, והיורש פטור מתשלום מס רכישה על הדירה שירש. בנוסף, במקרים מסוימים, היורש עשוי להיות פטור גם ממס שבח בעת מכירת הדירה בעתיד. זכויות במקרקעין עוברות ליורש מכוח צו ירושה או צו קיום צוואה, ללא התייחסות להעברה זו כמכירה לצורכי מס.

שני חריגים נוספים שאינם מהווים עסקה במקרקעין הם הקניית נכס מנאמן לנהנה, ואופציה ייחודית במקרקעין. אם הצדדים עומדים בתנאים הטכניים והמהותיים שנדרשים בחוק ובפסיקה, הם יהיו זכאים לקבל פטור מתשלום מס שבח ורכישה.

אם אתם עומדים בפני עשיית עסקה במקרקעין ולא יודעים האם יחול מס שבח ו/או רכישה – אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נשמח לסייע על מנת להסיר אי וודאות בטרם העסקה. אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לסייע.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין
משרדינו ברשתות החברתיות:
יצירת קשר: