אושר אלקיים משרד עורכי דין

הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה מאפשר לבני זוג להחליט כיצד תחולק הדירה שלהם, במקרה בו ייפרדו חלילה. הסכם הממון מעניק לבני הזוג את הכוח להתגבר על כללי ברירת המחדל הקבועים בדין, ולהחליט על חלוקת הרכוש שלהם בעצמם. מתי הסכם ממון הינו בעל תוקף משפטי? מה יקרה לדירה בהיעדר הסכם ממון? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

 

חלוקת דירה בין בני זוג – ברירת המחדל

סעיף 3 לחוק יחסי ממון קובע כי כלל נכסיהם של בני זוג יעברו "איזון משאבים" עם פרידתם או עם פטירתו של אחד מהם. איזון המשאבים משמעותו שכלל הנכסים מתחלקים חצי חצי בין בני הזוג. כך יוצא שדירות אשר היו בבעלות שני בני הזוג או אף אחד מהם, מתחלקות ביניהם אגב פרידה או מוות. עם זאת, על פי חוק יחסי ממון, במקרה בו אחד מבני הזוג קיבל את הדירה במתנה או רכש אותה לפני הנישואין, הדירה לא תיכלל באיזון המשאבים ולא תתחלק בין בני הזוג.

ניתן היה לחשוב כי אם החוק אומר כן, הרי שהדירה לא תתחלק בין בני הזוג. אולם שורת פסיקות של בית המשפט העליון, ובראשן הפסיקות בהלכות של יעקבי ו-קנובלר וכן בהלכת אבו רומי, נפסק כי על דירה יכול לחול "שיתוף ספציפי מכוח הדין הכללי", אשר מבטל את הכלל האמור ומוביל לשיתוף הדירה על אף שהיא נרכשה קודם לנישואין. כדי להימנע ממצב שכזה בו דירה מתחלקת בין בני הזוג, חרף רצונו של בעל הדירה, בני זוג יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון על דירה, ולדאוג לקיימו לאורך חיי הנישואין.

כאמור בחוק יחסי ממון, על ההסכם להיערך בכתב ולעבור אימות בפני נוטריון או בית המשפט, אך בסופו של דבר, ככל שהוא נערך כדין, הרי שהסכם הממון הוא אשר יכריע כיצד תחולק הדירה במקרה של פרידה או מוות.

 

מתי כדאי לעשות הסכם ממון

ישנן מספר גישות בעולם המשפחה והמשפט ביחס למקרים בהם כדאי לזוגות לערוך ביניהם הסכם ממון. קיימים עורכי דין ומומחי משפט הסבורים כי בכל מצב רצוי שזוג יערוך הסכם ממון. אחרים חושבים כי במקרים רגילים אין בכך צורך, והצורך בהסכם ממון מתעורר אך ורק במקרים חריגים שבחריגים. אנו, בתור משרד עורכי דין מקרקעין המתעסק רבות בנושאים אלו, ננקוט בדרך האמצע ונציע את הנוסחה הבאה – כאשר רק אחד הצדדים מביא עימו נכס משמעותי לנישואין (דירה, מניות בחברה, אופציות, מטבעות קריפטוגרפיים ועוד), או במקרים בהם קיים פער משמעותי בהון הראשוני בין שני בני הזוג, רצוי לערוך הסכם ממון.

אחרת, אין בכך עניין מיוחד. במקרים של פער ברכוש בני הזוג, הסכם ממון גם יוכל למנוע מריבות עתידיות וגם למנוע תחושות הקרבה וחוסר נעימות במהלך שנות הנישואין. ונדגיש – סכומי כסף שאינם משמעותיים ואינם מאפשרים רכישת דירה ו/או הון עצמי לרכישת דירה, יכולות לגרום דווקא לתחושה הלא רצויה בעת הכניסה לנישואין ועל כן יש לנסות ולהימנע מכך.

 

הסכם ממון על כלל הרכוש או רק על הדירה?

לעיתים, נכון לערוך הסכם ממון על כלל רכושם של בני הזוג. במקרים אחרים, די בעריכת הסכם ממון על הדירה לבדה. ישנם שיקולים לטובת הסכם כולל, ואחרים לטובת הסכם ספציפי הנוגע לדירה בלבד. ההמלצה הסופית תלויה בנסיבות כל מקרה ומקרה ובמערכת היחסים הכלכלית הכוללת בין בני הזוג. בשל כך, נסתפק בשלב זה בהעלאת המודעות לכך ששני סוגי ההסכמים הינם אופציונליים, ונמליץ על התייעצות עם עורך דין משפחה או עורך דין מקרקעין בנושא.

 

הסכם ממון על דירה – ידועים בציבור

חוק יחסי ממון, אשר מכוחו ניתן לכרות הסכם ממון, חל על זוגות נשואים בלבד. אולם אין משמעות הדברים שזוגות ידועים בציבור לא יכולים לכרות מעין הסכם ממון אף הם. ראשית, יש לציין כי על זוגות ידועים בציבור חלה "הלכת השיתוף". הלכת השיתוף משמעותה כי נכסי בני הזוג משותפים והרכוש שלהם הוא רכוש משותף, בהסתמך על חזקת השיתוף, לפיה חזקה כי בני הזוג מעוניינים זה בשיתוף זה ברכוש.

כתוצאה מכך, אף אם אחד מבני הזוג הוא הבעלים הבלעדי של הדירה, הרי שגם לבן הזוג השני יש זכויות במחציתה. זאת, בהתאם להלכת הדרי שם נקבע כי "דירת מגורים היא גולת הכותרת של חזקת השיתוף" ויהיה קשה להוכיח כי חזקת השיתוף לא חלה על דירה אשר שימשה זוג ידועים בציבור למגורים. כדי להימנע מחלוקת רכוש שכזו, ידועים בציבור או זוגות שאינן רוצים להיחשב שידועים בציבור יוכלו לכרות חוזה "הסכם חיים משותפים".

תוכנו וצורתו, דומים מאוד לאלו של הסכם ממון. ביכולתו לגבור על חזקת השיתוף ולמנוע חלוקה עתידית של הנכס. הסכם זה לא טעון אימות עורך דין או נוטריון, אך אימות שכזה יגביר את תוקפו של ההסכם ועל כן הוא מומלץ.

 

עו"ד להסכם ממון על דירה – אושר אלקיים משרד עורכי דין

מתחתנים ורוצים לשלוט ברכוש שלכם? מעוניינים להימנע מתוצאות לא רצויות ולחסוך סכסוכים עתידיים? הגדילו ראש וערכו הסכם ממון על הדירה שלכם. פנו אל עו"ד אושר אלקיים לקבלת ייעוץ והכוונה בנושא. עו"ד אלקיים הינו משפטן וכלכלן בעל ניסיון רב בהסכמי ממון. הסתייעו בשירותיו של עו"ד אלקיים, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים.

הסכם ממון על דירה
הסכם ממון על דירה
לשיתוף המאמר לחצו:

שאלות ותשובות בנושא הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה בטרם הנישואים בשוק עריכת הדין מתחיל בשיחת ייעוץ שעלותה מאות שקלים (החל מ-500 ₪), ועלות של הסכם ממון על דירה מתחיל באלפי שקלים בודדים (החל מ-4,000 ₪ לעורך דין חדש וללא ניסיו) ויותר מכך בהתאם לרמת הניסיון והמקצועיות של המשרד ועורכי הדין.

אם אתם עומדים בפני זוגיות ארוכה ומחייבת – מומלץ לעשות זאת ברגע בו שני הצדדים מסכימים לזוגיות זו. בנוסף ובעיקר, אם אתם בעלים של דירה ואתם עומדים להתגורר בדירה של אחד מבני הזוג, חובה לבצע את ההסכם בטרם כניסת בן הזוג לדירה. כל הסכם ממון שיעשה לאחריו יהיה בעל משקל נמוך משמעותית.

אם אתם עומדים בפני זוגיות ארוכה ושוקלים האם לעשות הסכם ממון על דירה – תפנו אל אושר אלקיים משרד עורכי דין עוד היום על מנת שנוכל לסייע ולהכווין אותכם באופן המתאים ביותר בזמינות מיידית ומחירים הוגנים!

גם לזוגות שאינם עומדים בפני נישואין או זוגות שאינן יכולים להינשא מומלץ לערוך הסכם ממון על דירה, על מנת לשלול טענות של בן/בת הזוג ביחס לזכויות בדירה. יובהר כי בתי המשפט מחילים על בני הזוג חובה לחלוק את נכסיהם לאחר הזוגיות ועל כן יש להימנע מכך על ידי תכנון נכון ועריכת הסכם ממון ברור ומדויק.

אם אתם הגעתם עד כאן עצרו!

משרדנו בעל ניסיון משפטי נרחב בתחום בו עוסק מאמר זה, וליווה אלפי לקוחות מרוצים בטיפול משפטי החל משלב הייעוץ והתכנון המשפטי, ניהול משא ומתן, ומתן מענה משפטי מלא אל מול צדדים שלישיים, עד להשגת התוצאה הנדרשת על ידי הלקוח. משרדנו רקורד מוכח וניסיון מקיף, ונשמח להעמיד את ניסיוננו הרב לכם בזמינות מיידית ומחירים הוגנים

תוכן עניינים

המידע בעמוד ובאתר זה נועד להוות מידע ראשוני ובסיסי בלבד, והוא לא מהווה ו/או יהווה ייעוץ והכוונה משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני הניתן על ידי המשרד. אין באמור בעמוד זה כדי להוות הכוונה ו/או המלצה ו/או הדרכה לנקיטת הליכים משפטיים שונים ו/או להימנעות מהם. אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

אושר אלקיים משרד עורכי דין
עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים

עורך דין (כלכלן) אושר אלקיים בעל ניסיון ייחודי והתמחות בייצוג וליווי משפטי של אנשים פרטיים בעסקאות לרכישת ומכירת דירות מגורים, משרדים, קבוצות רכישה ורכישות מסחריות, החל משלב בדיקת הנאותות והמשא-ומתן ובדירות מקדמיות, עובר לשלב עריכת ההסכם לרכישה/מכירה, וכלה בשלב ההקמה והרישום, תוך מתן ייעוץ והכוונה בתחום המימון, סוגיות המיסוי, סוגיות תאגידיות וייצוג מול הרשויות השונות, וזאת עד לסיום העסקה ברישום ולשביעות רצון הלקוח.
עו"ד אלקיים הינו מרצה מבוקש למקרקעין ונדל"ן ומרצה ומתרגל באופן שוטף בקורסים אקדמיים ב"מסלול האקדמי המכללה למנהל", בפורומים, בכנסים ואירועים שונים, מלווה משלחות אקדמיות בתחומי המשפט והכלכלה, וחבר בלשכת עורכי הדין. לאושר אלקיים תואר כפול במשפטים (LL.B) וכלכלה (B.A) בהצטיינות יתרה.

ייעוץ ראשוני עם עורך דין מקצועי
חייג עכשיו!
מאמרים נוספים באותו נושא
מדריכים | מאמרים | מידע שימושי
ייעוץ מעורך דין ללא התחייבות
מדריכים נוספים
אושר אלקיים משרד עורכי דין